عصر خودرو

نخستین سند مالی دولت چهاردهم/از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران

عصر بازار- رئیس جمهور روز سه شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور را تقدیم مجلس کرد؛ در نخستین سند مالی دولت چهاردهم علاوه بر شفافیت در هزینه‌ها و درآمدها، انطباق با برنامه هفتم و افزایش اتکا به درآمدهای پایدار و در عین حال واقع بینی در درآمدهای محقق نشده ادوار گذشته دیده می‌شود.

نخستین سند مالی دولت چهاردهم/از رشد درآمدهای پایدار تا افزایش صد درصدی معافیت حقوق بگیران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، بخش نخست لایحه بودجه سال 1404 کل کشور امروز از سوی دکتر مسعود پزشکیان تقدیم مجلس شد.

    مطابق جدول یک سقف بودجه در سال 1404 به 598 هزار میلیارد تومان رسیده و به علاوه درآمد اختصاصی لحاظ شده سقف بودجه 640 هزار میلیارد تومان است.

    منابع و مصارف بودجه عمومی دولت به شرح جدول شماره (1) است.

    منابع و مصارف بودجه عمومی دولت به شرح جدول شماره (1) است.


    در بخش هزینه‌ها اقلام مهم و مرتبط با اجرای احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت عبارتند از: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان 104 هزار میلیارد تومان، پاداش پایان خدمت 85 هزار میلیارد تومان، مجموع یارانه نقدی، مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور 405 هزار میلیارد تومان و یارانه نان 250 هزار میلیارد تومان و همچنین بابت پرداخت سود اوراق مالی اسلامی200 هزار میلیارد تومان است.

    همچنین در بخش تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، سهم تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از منابع بودجه عمومی 560 هزار میلیارد تومان، تحویل نفت خام به نیروهای مسلح 510 هزار میلیارد تومان، تحویل نفت خام به سایر دستگاه های اجرایی دارای مجوز 126 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

    دولت در بخش تملک دارایی‌های مالی، 270 هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی اسلامی سررسید شده و 400 هزار میلیارد تومان بابت تادیه دیون دولت به موسسات اعتباری و سازمان تامین اجتماعی و پیمانکاران، تولیدکنندگان برق در نظر گرفته است.

    همچنین منابع عمومی دولت به شرح جدول شماره (2) است.


    بر این اساس منابع عمومی دولت در سال آینده 68 درصد بیش از بودجه سال جاری پیش بینی شده است و در عین حال درآمدهای دولت در سال آینده نسبت به بودجه سال جاری، 42 درصد، واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای 41 درصد و واگذاری دارایی‌های مالی 333 درصد افزایش داشته است.

    افزایش 39 درصدی درآمدهای مالیاتی و افزایش 85 درصدی حقوق ورودی گمرک

    سقف درآمدها و تراز عملیاتی دولت به شرح جدول شماره (3) است. بر این اساس درآمدهای مالیاتی با 39 درصد افزایش از 122 هزار میلیارد تومان در بودجه سال جاری به 170 هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده رسیده است.

    خالص حقوق ورودی گمرک از 143 هزار میلیارد تومان با 85 درصد افزایش به 264 هزار میلیارد تومان رسیده است.

     


    سقف واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای به شرح جدول شماره (4) است. بر این اساس منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی 32 درصد افزایش داشته است اما منابع حاصل از فروش و واگذاری اموال منقول و غیر منقول که در بودجه سال جاری 62 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود در لایحه بودجه سال آینده با 60 درصد کاهش به 25 هزار میلیارد تومان رسیده است.

     


    گفتنی است منابع حاصل از نفت، گاز و فرآورده‌های نفتی عبارتند از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز، فرآورده‌های نفتی، فروش داخلی گاز طبیعی، فرآورده‌های نفتی، خالص فروش داخلی نفت و بدهی اشخاص حقوقی به شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت بابت فروش داخلی این اقلام در سنوات گذشته است.

    همچنین بر اساس جدول بالا 200 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بابت تسویه بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی و سایر طلبکاران از طرق واگذاری اموال است.

    در همین حال در لایحه بودجه 1404 سقف واگذاری دارایی‌های مالی به شرح جدول شماره (5) است. بر این اساس فروش، تحویل و واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی رشد 175 درصدی داشته و به 700 هزار میلیارد تومان رسیده که 200 هزار میلیارد تومان آن برای اجرای ماده 10 قانون برنامه هفتم لحاظ شده است، واگذاری شرکت های دولتی با 125 درصد افزایش به 135 هزار میلیارد تومان رسیده و استقراض از منابع صندوق توسعه ملی نیز به میزان 541 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۱۰ ماه پیش
        آرشیو