عصر خودرو

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش تجارت و افرایش بدهی در جهان

عصر بازار- رئیس صندوق بین المللی پول هشدار داد که بدهی بالا و رشد پایین همچنان موانع اصلی اقتصاد جهانی هستند.

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به کاهش تجارت و افرایش بدهی در جهان
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که جنگ‌ها، تنش‌های تجاری، بدهی‌های بالا و رشد پایین، تهدیدی برای طولانی‌کردن دوران ضعیف اقتصادی هستند و کشورها را فاقد منابع برای کاهش فقر و مقابله با تغییرات آب وهوایی می‌کند.

    کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول اظهار کرد که قیمت‌های مصرف‌کننده بالاتر در سطح جهانی، درگیری در خاورمیانه و اروپا، و دورنمای رشد «به‌اندازه کافی خوب»، دلایلی هستند که علی‌رغم فرود نرم اقتصادی مورد انتظار، محتاط باشیم. او در انتقادی ضمنی از رقابت ژئوپلیتیکی آمریکا و چین گفت در عین حال، نگرانی‌های امنیت ملی برخی از بازیگران اصلی جهان را به دنبال سیاست‌های صنعتی و حمایت‌گرایانه متمرکز در داخل کشور سوق می‌دهد.

    جورجیوا گفت که افزایش موانع تجاری «مثل ریختن آب سرد بر روی اقتصاد جهانی ولرم است». او گفت که این موارد در زمانی رخ می‌دهد که پیش بینی‌های ما به ترکیبی سخت از رشد پایین و بدهی بالا اشاره می‌کند.

    این صندوق این هفته هشدار داد که بدهی عمومی جهانی قرار است تا پایان سال جاری به 100 تریلیون دلار یا 93 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی برسد که ایالات‌متحده و چین از عاملان اصلی آن هستند.

    صندوق بین‌المللی پول همچنین می‌بیند که رشد اقتصادی کمتر از آن چیزی است که کشورها برای ایجاد شغل، خدمات دهی به بدهی‌های قابل توجه و رفع نیازهای سرمایه‌گذاری عظیم، از جمله انتقال به انرژی پاک، لازم است.

    صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه به‌روزرسانی چشم‌انداز اقتصاد جهانی خود را منتشر خواهد کرد. در جولای رشد جهانی 3.2 درصد در سال جاری و 3.3 درصد در سال آینده پیش‌بینی شده است.

    بلومبرگ اکونومیکس این هفته پیش‌بینی کرد که تولید ناخالص داخلی جهانی در سال جاری 3 درصد افزایش یابد و در سال 2025 به 3.2 درصد افزایش یابد.

    جورجیوا اعلام کرد که بانک‌های مرکزی با موفقیت با تورم مقابله کرده‌اند، محدودیت‌های زنجیره تامین کاهش یافته و قیمت موادغذایی و انرژی تعدیل شده است. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل، کار بانک های مرکزی بزرگ در مهار تورم را ستود، اما خاطرنشان کرد که این دستاوردها جهانی نبوده است. جورجیوا همچنین هشدار داد که تجارت بین‌الملل دیگر موتور رشد سابق نخواهد بود و بر گسترش سیاست‌های محدودکننده در میان بسیاری از اقتصادها تاکید کرد.

     

    برچسب ها