عصر خودرو

بازار ژاپن به انتخاب نخست وزیر جدید این کشور واکنش منفی نشان داد

عصر بازار- بازار سهام ژاپن در نخستین ساعات شروع به کار معاملات امروز دوشنبه به انتخاب «شیگرو ایشیبا» (Shigeru Ishiba) وزیر سابق دفاع ژاپن بعنوان رهبر جدید حزب لیبرال دموکرات ژاپن، واکنش منفی نشان داد و سرمایه‌گذاران را نسبت به آینده اقتصادی این کشور در دوره نخست وزیری او محتاط کرد.

بازار ژاپن به انتخاب نخست وزیر جدید این کشور واکنش منفی نشان داد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، خبر واکنش منفی بازار و سقوط شاخص سهام نیکی (Nikkei) به انتخاب شیگرو ایشیبا بعنوان نخست وزیر جدید ژاپن، در صدر اخبار بامدادی امروز رسانه های ژاپنی همچون خبرگزاری کیودو، ژاپن تایمز و شبکه تلویزیونی «ان‌اچ‌کی» (NHK) قرار گرفت.

    خبرگزاری کیودو دراین باره نوشت: شاخص بورس نیکی ژاپن در اولین ساعات روز دوشنبه نخستین روز کاری، تحت تاثیر پیروزی ایشیبا برای رهبری حزب لیبرال دموکرات در روز جمعه گذشته، بیش از 4 درصد سقوط کرد.

    بنابراین گزارش، شاخص بورس نیکی ژاپن با یکهزار و 849 واحد ریزش یعنی 4.64 درصد نسبت به روز جمعه به 37 هزار و 980 واحد رسید.

    پیروزی ایشیبا در انتخابات حزب حاکم در مورخ جمعه 6 مهرماه 1403 که بعنوان نخست وزیر آتی ژاپن شناخته می شود، دور از انتظار همگان بخصوص بخش اقتصاد و تجارت در این کشور بود.

    شبکه خبری ان اچ کی ژاپن در این باره گزارش داد: همه پیروزی تاکائچی سانائی (Takaichi Sanae) دیگر رقیب ایشیبا را که از برتری نسبی برخودار بود، انتظار داشتند، چراکه تاکائچی در خصوص افزایش نرخ بهره موضع محتاطانه‌ای اتخاذ کرده بود .

    این شبکه تلویوزیونی ژاپن افزود: بدنبال پیروزی یکباره ایشیبا، تحلیلگران اقتصادی در ژاپن می گویند که باید منتظر اطلاعات و سیاست های آتی اقتصادی وی بود.

    یک کارشناس راهبردی سرمایه گذاری از موسسه «اوراق بهادار میتسوبیشی UFJ مورگان استنلی» نیز نسبت به واکنش بازار در اولین روز کاری پس از انتخاب ایشیبا در انتخابات روز جمعه گذشته به «ژاپن تایمز» گفت: با توجه به امیدها در خصوص پیروزی تاکائیچی در انتخابات حزب لیبرال دموکرات (برای نخست وزیر آتی ژاپن) سقوط شاخص بورس چندان تعجب برانگیز نبود.

    به گزارش ایرنا، اتفاقات بورس نیکی ژاپن که نخستین بازار بورسی است که در نخستین روز کاری هفته فعالیت خود را آغاز می‌کند، سلسله وار بر سایر بورس های جهان که در ادامه روز شروع به فعالیت می‌کنند تاثیرگذار است. پس از بورس نیکی ژاپن به ترتیب شاخص بورس «کک 40» (CAC40) فرانسه، «FTSE 100» انگلیس و «داو جونز» (Dow Jones) نیویورک کار خود را با تاسی از تحولات بورس های پیش از خود و وضعیت اقتصادی و سیاسی روز، آغاز می کنند.

    شیگرو ایشیبا وزیر دفاع سابق ژاپن با دیدگاه غربگرایانه و موافق «نسخه ناتو آسیایی»، در انتخابات حزب حاکم ژاپن که در مورخ 6 مهر 1403 برگزار شد، به پیروزی رسید، وی این هفته بعنوان نخست وزیر ژاپن معرفی خواهد شد.

    پنجشنبه آینده، کابینه فومیو کیشیدا استعفا خواهد داد و ایشیبا پس از آنکه رسما از سوی پارلمان ژاپن تایید شود کابینه جدید را تشکیل خواهد داد.

    برچسب ها