عصر خودرو

دلایل کاهش وزن‌دهی بازار به ریسک‌های سیستماتیک

حسین خزلی: ریسک‌های سیاسی کاهش نیافته اما وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس جدید اهتمام جدی‌تری به حفظ منافع سهامداران و رشد متوازن بورس دارند

عصر بازار- شاخص کل بورس در سه روز کاری پایانی فصل تابستان ( ۲۶ تا ۲۸ شهریور) بیش از ۳۰ هزار واحد مثبت شد. فارغ از رشد شاخص، آن‌چه در روند اخیر بیش از این دارای اهمیت است، کاهش وزن‌دهی بازار و تحلیل‌گران به اثر ریسک‌های ریسک‌های سیاسی، بین‌المللی و ناترازی‌های کلان اقتصاد بود.

دلایل کاهش وزن‌دهی بازار به ریسک‌های سیستماتیک
نسخه قابل چاپ
شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بازار سرمایه ایران (سنا)، رفتار منطقی و متفاوت بازار در روزهای پایانی شهریور و واکنش مثبت آن به سیاست‌های وزیر جدید اقتصاد و رییس جدید سازمان بورس این امیدواری را ایجاد کرد که بازار تا حدی از فاز هیجان‌زدگی خارج شده و برآورد عمومی فعالان بورس از تحولات منطقه‌ای نسبت به گذشته واقع‌بینانه‌تر است. به نظر می‌رسد تحلیل‌گران و فعالان بازار سرمایه ‌در برآورد اثر ریسک‌های ریسک‌های سیاسی، بین‌المللی و ناترازی‌های کلان اقتصاد بر روند بورس رویه‌ تازه‌ای را در پیش‌ گرفته‌اند.

    حسین خزلی، فعال با سابقه بازار سرمایه، با تحلیل دلایل این موضوع، ضمن تاکید بر این نکته‌که ریسک‌های سیاسی در منطقه غرب آسیا به هیچ وجه کاهش نیافته، تاکید کرد: اما به هرحال دولت، وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس تازه‌ای در یک ماه گذشته بر سر کار آمده‌اند، به نظر می‌رسد مسوولان این دولت اهتمام جدی‌تری به حفظ منافع سهامداران و رشد متوازن بورس دارند.

    او با اشاره به مثل معروف "فواره هر چه بلندتر شوند سقوطش سخت‌تر است" ، در توضیح منظورش از رشد متوازن بورس، تاکید کرد: رشد سال‌های 98 و 99 به هیچ عنوان متوازن نبود و به اعتقاد من همه گرفتاری‌های 4 سال گذشته بورس از آن جهش نامتوازن بازار سهام آغاز می‌شود.

    خزلی افزود: در مجموع برنامه‌ها و مواضع وزیر جدید اقتصاد و رییس جدید سازمان بورس، تاکنون بسیار مطلوب بوده، این موضوع طبیعتا اثر خود را در کوتاه مدت و میان مدت بر بازار سهام خواهد برجا خواهد گذاشت اما همزمان می‌بایست ریسک‌های سیاسی هم در بلند مدت کاهش یابد.