عصر خودرو

ایران رییس کارگروه تخصصی (شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی) در FEAS شد

عصر بازار- کارگروه تخصصی (شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی) فدراسیون بورس های اوراق بهادار اروپایی-آسیایی (FEAS) به پیشنهاد شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران تشکیل شد.

ایران رییس کارگروه تخصصی (شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی) در FEAS شد
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از روابط بین الملل سپرده‌گذاری مرکزی، پیشنهاد شکل گیری کارگروه شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی فیاس، در سی و هشتمین مجمع عمومی فدراسیون مذاکور با هدف افزایش همکاری های شرکت های سپرده‌گذاری عضو، رشد و یکپارچه سازی بازارهای سرمایه و ارتقای فرایندهای اجرایی اعضا، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران طرح و با موافقت کلیه اعضا اجرایی و متعاقباً نخستین جلسه آن به ریاست شرکت سپرده‌گذاری ایران به صورت آنلاین، برگزار و مدیر امور بین الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی مسئولیت راهبری جلسات کارگروه را عهده دار شد.

    سیاوش عظیمی، مدیر امور بین الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران گفت: به اشتراک گذاری دانش تخصصی در حوزه صنعت سپرده‌گذاری مرکزی، افزایش تعامل و تسهیل همکاری های دو و چند جانبه میان سپرده‌گذاری های عضو را از مهم ترین مأموریت های کارگروه «شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی» برشمرد.

    وی خاطر نشان کرد که این گروه کاری تخصصی در صدد است تا در راستای رسیدن به اهداف خود، از دانش و هم افزایی اعضا جهت ارتقای برترین شیوه ها در حوزه عملیات شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی، استاندارد سازی پروتکل های پیام رسانی قبل از معاملات، روش های تسویه پس از معاملات، کاهش ریسک در فعالیت‌های فرامرزی بورس‌ها و به کارگیری فناوری‌های نوین در حوزه شناسایی ریسک های بالقوه سیستم های تسویه، حملات سایبری و خطای انسانی بهره مند شود.

    مدیر امور بین الملل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران اذعان داشت که فعالیت کارگروه «شرکت های سپرده‌گذاری مرکزی» در قالب انتشار بولتن، برگزاری کارگاه های مجازی تخصصی موضوع محور، تشکیل سمینارهای جانبی در حاشیه رویدادهای اصلی فدراسیون، دعوت از کارشناسان صنعت سپرده گذاری، نمایشگاه های رونمائی از دستاوردهای اعضا، انجام مطالعات و تحقیقات مشترک صورت می گیرد.

    گفتنی است: شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی، بورس ها، طرفل معامله مرکزی ها (CCP)، اتاق های تسویه و پایاپای، کاستودین ها، مخازن داده های معاملات، ارائه دهندگان محصولات فناوری و مشاوران مالی از اصلی ترین ذینفعان این کارگروه تخصصی می باشند.

    لازم به ذکر است: فدراسیون بورس های اوراق بهادار اروپایی-آسیایی در سال ‌1995 میلادی (1375 خورشیدی) با حضور 12 بورس، تاسیس شده و هم اکنون دارای 40 عضو است و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران در سال 1384 به این نهاد پیوست و در سالهای 1394 و 1396 در دو دوره پیاپی با أخذ أکثریت آرا به عضویت هیئت رئیسه این نهاد در آمد. از سال 1402 تاکنون، سمات با عضویت در کمیته حسابرسی FEAS، با این نهاد همکاری دارد.

    برچسب ها