عصر خودرو

دو صندوق اهرمی جدید در بازار پذیره‏‏‏‏‌نویسی شد؛

سبز کم‏‏‏‏‌رمق بورس

عصر بازار- در معاملات روز شنبه، هر سه نماگر اصلی بازار با رشد مواجه شدند. در روز گذشته دو صندوق اهرمی جدید در بازار پذیره‌‌‌‌‌نویسی شد که با استقبال از سوی سرمایه‌گذاران همراه بود.

سبز کم‏‏‏‏‌رمق بورس
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین نرخ اسناد خزانه اسلامی که در هفته‌های پیشین، به‌شدت بازار را تحت‌فشار قرارداده بود، به حوالی 30‌درصد رسیده‌است که نکته مثبتی برای بازار تلقی می‌شود. همچنین دلار نیمایی نیز با رشد همراه بود و به حوالی کانال 43‌هزار‌تومان رسید.

    بازار از دریچه آمار
    نخستین روز از هفته، توام با سبزپوشی نماگرهای سهامی بود و شاخص‌کل بورس تهران با رشد 0.19‌درصدی همراه شد. نماگر هموزن نیز در جریان معاملات روز شنبه، رشد 0.04‌درصدی داشت.  در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار صعود 0.3‌درصدی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، رقم 2‌هزار و 70‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز گذشته، 185‌میلیارد‌تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام خارج شد.

    دو اهرمی جدید در بازار
    روز گذشته دو صندوق اهرمی جدید در بازار پذیره‌‌‌‌‌نویسی شد و نکته جالب‌توجه این است که در همان روز اول، کلیه واحدهای منتشره این صندوق‌های اهرمی توسط متقاضیان، خریداری شد.  این دو صندوق اهرمی توانستند در مجموع 2‌هزار‌ میلیارد‌تومان نقدینگی از دل بازار جذب کنند.  همین موضوع سبب‌شد تا شماری از فعالان و کارشناسان بازار، ‌‌‌‌‌انتقادات آتشین خود را به سمت سازمان بورس و اوراق‌بهادار روانه کنند و نارضایتی خود را از عرضه دو صندوق فوق‌الذکر اعلام دارند. استدلال فعالان بازار این بود که در شرایط کنونی که کمبود نقدینگی در کلیت بازار سهام، مانع از رشد قیمت‌ها شده‌است، نباید سازمان مجوز چنین پذیره‌‌‌‌‌نویسی‌‌‌‌‌هایی را صادر کند.

    می‌توان از جهتی این استدلال فعالان تالار شیشه‌ای را تصدیق کرد و یکی از دلایل ضعف تقاضا در معاملات روز گذشته بورس تهران را به این موضوع نسبت داد، اما نکته حائز توجه آن است که بخش بزرگی از منابعی که این صندوق‌ها در قالب واحدهای عادی جذب خواهند کرد، به‌زودی وارد چرخه خرید سهام در بازار خواهند شد و این موضوع می‌تواند تقاضای خوبی را در کلیت بازار ایجاد کند.

    چرا از صندوق‌های اهرمی استقبال شد؟
    نکته جالب‌توجه دیروز، استقبال فوق‌‌‌‌‌العاده‌‌‌‌‌ای بود که از پذیره‌‌‌‌‌نویسی دو صندوق اهرمی جدید در بازار صورت‌گرفت. دلیل استقبال از این دو صندوق جدید را می‌توان در دو پرده بررسی کرد. دلیل اول رشد قیمتی صندوق‌های اهرمی در آغازین روزهای معاملاتی است؛ در واقع پس از بازگشایی نماد این صندوق‌ها، افرادی که در زمان پذیره‌‌‌‌‌نویسی نتوانسته‌اند واحدهای صندوق اهرمی موردنظر خود را خریداری کنند، در آغازین روزهای معاملاتی، اقدام به خرید واحدهای صندوق‌های اهرمی می‌کنند و این موضوع موجبات رشد قیمت این صندوق‌ها را فراهم می‌آورد، بنابراین بخشی از کسانی که واحدهای این دو صندوق را در روز گذشته خریداری کردند، به امید استفاده از رشد قیمتی این صندوق‌ها در روزهای نخست پس از بازگشایی، اقدام به این کار کرده‌اند. دلیل دوم نیز به حباب قیمتی صندوق‌های اهرمی بازمی‌‌‌‌‌گردد. به‌طور سنتی، بخشی از قیمت صندوق‌های اهرمی را حباب تشکیل می‌دهد.  بررسی‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد که در حال‌حاضر میانگین حباب 5صندوق اهرمی حاضر در بازار، در حدود 15‌درصد است، اما صندوق‌هایی که در روز گذشته پذیره‌‌‌‌‌نویسی شدند، در قیمت خود، هیچ حبابی نداشتند و همین موضوع باعث شد تا گروهی از سرمایه‌گذاران نبود حباب در این صندوق‌ها را مبنای خرید خود قرار دهند.

    روند صعودی دلار نیمایی
    در جریان معاملات روز گذشته، دلار بازار آزاد در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 روز شنبه) در پله‌های ابتدایی کانال 59‌هزار‌تومان مورد معامله قرار می‌گرفت و دلار حواله نیز در ادامه رشد مستمر خود در هفته‌های اخیر، در یک قدمی کانال جدید قرار گرفته‌است. در روز جاری، قیمت دلار نیمایی به 42‌هزار و 952‌تومان رسید. گفتنی است که دلار حواله از ابتدای سال، رشد 5.91‌درصدی را تجربه کرده‌است و تداوم رشد آن، خبر مسرت‌‌‌‌‌بخشی برای تقویت تقاضا در بورس تهران خواهد بود.  نکته قابل‌توجه این است که در روزهای اخیر، اقدامات سیاستگذار پولی در جهت منافع سهامداران بوده‌است و صرفا بلاتکلیفی ناشی از انتخابات است که مانع از تقاضا در بازار سهام می‌شود.

    برچسب ها