عصر خودرو

دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اعلام کرد:

بورس، نماد مشارکت مردم در جهش تولید

جبران خلأ تامین مالی بنگاه‌های تولیدی با ابزارهای نوین بازار سرمایه

عصر بازار- میثم زالی، دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، بازار سرمایه را نماد مشارکت مردم در جهش تولید خواند و گفت: دفتر تامین مالی وزارت صمت به جای هدایت تولیدکنندگان به سمت تامین مالی از طریق سیستم بانکی،بهتر است اقدامات لازم را جهت فرهنگسازی واحدهای تولیدی برای استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی بازار سرمایه به کار گیرد.

بورس، نماد مشارکت مردم در جهش تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، میثم زالی بر مزایای ورود سرمایه‌های مردم در بازار سرمایه تاکید و اعلام کرد: به طور حتم تقویت بازار سرمایه زمینه اشتغال‌زایی را برای توسعه فعالیت واحدهای صنعتی، مهار تورم و رقابتی شدن محصولات فراهم می‌کند.

    وی با بیان این که این اتفاق باعث خروج سرمایه‌ها از بازارهای غیرمولد و ورود آن به بازار سرمایه می‌شود، اظهار داشت: دولت و سیاست‌گذاران باید تلاش خود را جهت هدایت مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس در قالب دستورالعمل و بخشنامه‌های مشخص به کار بگیرند.

    تشویق دولت سابق برای ورود مردم به بورس

    زالی با اشاره به تشویق دولت سابق برای ورود مردم به بورس اعلام کرد: روش اشتباه دعوت مردم به بورس باعث شد تا سهامداران تجربه خوبی را از سرمایه‌گذاری در بورس نداشته باشند، بنابراین باید مراقب بود تا اعتماد مردم به بورس از بین نرود، زیرا در غیر اینصورت شاهد خروج سرمایه‌های مردم از بورس و ورود آن به بازارهای غیرمولد خواهیم بود.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با بیان این که نقش بازار سرمایه در ایران برای تامین مالی واحدهای تولیدی و صنعتی مشابه کشورهای پیشرفته نیست، گفت: در ایران تامین مالی واحدهای تولیدی بانک محور بوده و تاکنون فرهنگسازی درستی برای تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه صورت نگرفته است.

    وی با اعلام این که سرمایه‌گذاران با فواید و مزایای بهره‌مندی از بازار سرمایه و راه‌های تامین مالی از طریق این بازار آشنا نیستند، افزود: بهتر است سازمان بورس در این زمینه ورود و تصمیمات لازم را برای فرهنگسازی واحدهای دولتی اتخاذ کند.

    زالی، بازار سرمایه را نماد مشارکت مردم در جهش تولید خواند و گفت: بازار سرمایه با ایفای نقش خود زمینه حضور مردم در بورس و نیز ورود سرمایه‌های خرد به این بازار را فراهم می‌کند که همین امر نویدبخش جهش تولید و مشارکت مردم در رونق تولید خواهد بود.

    نقش مهم وزارت صمت در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تاکید بر نقش مهم وزارت صمت در تامین مالی بنگاه‌های تولیدی اعلام کرد: تاکنون سیستم بانکی نتوانسته نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کند، بنابراین بهتر است اقدامی صورت گیرد تا دفتر تامین مالی وزارت صمت بیشتر از آنکه تولیدکنندگان را به سمت تامین مالی از طریق سیستم بانکی هدایت کند، اقدامات لازم را جهت فرهنگسازی واحدهای تولیدی برای استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی بازار سرمایه به کار گیرد.

    وی گفت: سرمایه‌گذاران باید از آرامش نسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار و نسبت به این موضوع آگاه باشند که سود مناسبی را از این بازار در مقایسه با دیگر بازارها کسب می‌کنند.

    زالی گفت: در این صورت سرمایه‌گذاران ترغیب می‌شوند تا به جای سرمایه‌گذاری در سپرده‌های بانکی و بازارهای موازی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: متاسفانه سیستم بانکی به دلیل حضور سوداگرایانه خود در بخش غیرمولد کشور، تمایل چندانی برای هدایت سرمایه‌ها به سمت بازارهای مولد ندارد، به همین منظور باید نسبت به جبران این خلا از طریق ابزارهای موجود در بازار سرمایه تلاش کرد.

    مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در ادامه گفت‌وگوی خود با سنا به مزایای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: با توجه به وجود تورم دو رقمی در اقتصاد کشور و افزایش واقعی دارایی شرکت‌ها نسبت به ارزش دفتری دارایی‌ها، این اتفاق می‌تواند کمکی برای نشان دادن ارزش واقعی شرکت‌ها باشد.

    وی ادامه داد: طبیعتا بعد از انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ شرکت‌ها، تکلیف سهامداران با دارایی شرکت مشخص می‌شود و با اطلاع از ارزش دقیق دارایی‌ها می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری درست در شرکت‌ها اقدام کنند.

    زالی معتقد است که این موضوع کمک کننده در افزایش قدرت اعتباری شرکت‌ها و نیز دریافت اعتبار مورد نیاز شرکت‌ها خواهد بود.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید اظهار داشت: طبیعتا شرکت‌ها با افزایش قانونی ارزش خود از امکان دریافت اعتبارات بیشتر برای تامین نقدینگی برخوردار می‌شوند.

    وی تاکید کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به اصلاح ساختاری و رصد دقیق استهلاک دارایی شرکت‌ها می‌شود و این اتفاق عملکرد بهتری را برای ارزیابی دارایی شرکت‌ها رقم خواهد زد.

    به گفته زالی، حضور شرکت‌ها در بورس منجر به افزایش ارزش سهام شرکت‌ها و جذب سرمایه‌گذاران جدید می‌شود.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: بهره‌مندی از معافیت مالیاتی برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند مشوقی برای ترغیب واحدهای صنعتی در راستای اجرای تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها باشد.

    وی با اعلام این که این مشوق را که فقط برای یک بار به شرکت‌ها تعلق می‌گیرد را در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تمدید کردیم، گفت: با تمدید مشوق مالیاتی، شرکت‌ها اقدام به انجام تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به روز کردن دارایی خود خواهند کرد.

    موانع موجود بر سر راه جهش تولید

    زالی با اشاره به موانع موجود بر سر راه جهش تولید اعلام کرد: تعداد موانع تولید بی‌شمار بوده و صحبت‌های مطرح شده برای حمایت از تولید صرفا در قالب شعارهای تکراری است.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ادامه داد: عدم دسترسی تولیدکنندگان به نقدینگی مورد نیاز، بخشنامه‌ها، مقررات و قوانین خلق‌الساعه، قوانین متعدد و متناقض برای تولیدکنندگان، بروکراسی خسته‌کننده دولتی، رفتار نامتعارف دستگاه‌های مختلف مانند سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و سیستم بانکی در مواجهه با واحدهای تولیدی از جمله موانعی است که باعث جلوگیری از تحقق جهش تولید و رونق اقتصادی شده است.

    وی تاکید کرد: وجود چنین موانعی باعث جذب سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارهای غیرمولد و کاهش جذابیت در فعالیت‌های صنعتی و تولیدی شده است.

    زالی با بیان این که طی سال‌های گذشته عملکرد شرکت‌ها تحت تاثیر قطعی برق و گاز دچار مشکل شده، گفت: تاکنون در هیچ کجای دنیا شاهد تحمیل قطعی برق و گاز به واحدهای صنعتی نبوده‌ایم و بیشتر مصارف خانگی در اولویت قطعی‌ها قرار گرفته است.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به تاثیر قطعی برق و گاز واحدهای تولیدی و صنعتی بر تولید ناخالص داخلی تاکید کرد و افزود: در سال‌های اخیر این مساله به عنوان روش مرسوم در پیش گرفته شده و شاهد تاثیر منفی آن در مشاغل صنعتی بوده‌ایم.

    وی خاطرنشان کرد: طبق ماده 61 قانون رفع موانع تولید، وزارت صمت به عنوان رییس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مسوولیتی را بر عهده دارد که باید همه تلاش خود را به منظور افزایش سرعت رونق اقتصادی به کار بگیرد.

    ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، مکلف به حمایت از تولید

    زالی به عضویت وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر تعاون، کار رفاه اجتماعی، وزیر کشور، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان برنامه و بودجه در این ستاد تاکید کرد و گفت: این ستاد می‌تواند محوری برای حل و فصل مشکلات واحدهای تولیدی باشد اما در سال‌های اخیر از ظرفیت این ستاد به خوبی برای تحقق جهش تولید استفاده نشده و به دلیل عدم بهره‌مندی از این ظرفیت قانونی وزیر صمت خود را وزیر خواهشی و التماسی می‌داند.

    دبیر سابق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید تاکید کرد: قانون این اختیار را به وزیر صنعت داده تا با تشکیل این ستاد و ایجاد یک همراهی سازمانی بین همه ارگان‌های حاکمیتی، تحقق شعار سال 1403 را دنبال کند.

    وی با بیان این که تلاش ما در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید این بود تا هیچ دستگاهی اجازه صدور بخشنامه را نداشته باشد و صدور مجوز بخشنامه‌های مربوطه از طریق این ستاد صورت بگیرد، اظهار داشت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید خود را مکلف به حمایت از تولید در کشور کند، زیرا در این صورت به ثبات مدنظر در فضای تولید و سرمایه‌گذاری دست پیدا می‌کنیم و سرمایه‌گذاران از آسودگی خاطر برای سرمایه‌گذاری در بورس برخوردار خواهند شد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۶ ماه پیش
        آرشیو