عصر خودرو

مذاکره ارزی بانک مرکزی ایران و عراق

احتمال افزایش مبادلات دوجانبه به ۱۱ میلیارد دلار

عصر بازار- رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: دولت و فعالان اقتصادی عراق با مذاکراتی که انجام داده‌اند در تلاش برای حل رابطه دینار و دلار در ارتباط با ایران و دیگر کشورها هستند. در این زمینه مذاکراتی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق انجام شده است.

احتمال افزایش مبادلات دوجانبه به ۱۱ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایلنا، خبرها حاکی از آن است که صرافی‌های رسمی و بانک‌های عراق هرگونه مبادله ارزی با پنج کشور از جمله ایران را منع کرده‌اند و در این شرایط تاجران ایرانی تنها می‌توانند ارز مورد نیاز خود را از بازار عراق آن هم با قیمتی گران‌تر از نرخ ارز در بازار رسمی این کشور تامین کنند.

    با این حال یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با ایلنا در واکنش به این خبر آن را امری گذرا و مسبوق به سابقه دانست و گفت: این اتفاق در رابطه تجاری ایران و عراق موضوع جدیدی نیست، از حدود سه ماه پیش دولت عراق با هدف تنظیم رابطه بین دینار و دلار قواعدی را وضع کرده است. براساس این قواعد تمام واردکنندگان کالا به عراق باید ارز خود را از بانک مرکزی عراق به قیمت رسمی بگیرند، پیش‌تر این کار از طریق صرافی‌ها نیز انجام می‌شد.

    وی افزود: به دلیل محدودیتی که واردکنندگان کالا از ایران در دستیابی به دلار در بازار رسمی با آن روبه‌رو هستند، دلار را از بازار آزاد تهیه و از طریق صرافی‌ها مبادله می‌کنند. میان قیمت دلار در بازار آزاد عراق و بانک مرکزی این کشور 20 درصد احتلاف وجود دارد و این امر برای تاجران ایرانی مساله‌ساز شده است. در همین حال دولت و فعالان اقتصادی عراق با مذاکراتی که انجام داده‌اند در تلاش برای حل رابطه دینار و دلار در ارتباط با ایران و دیگر کشورها هستند. در این زمینه مذاکراتی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی عراق انجام شده است.

    آل‌اسحاق ادامه داد: اکنون مشکلات عراق با ترکیه در این زمینه حل شده و در مورد ایران هم موضوع به احتمال قوی حل خواهد شد و جریان تجارت تاجران ایرانی به عراق با مشکل رو‌به‌رو نخواهد شد. راهکارهایی است که اتخاذ آنها سبب می‌شود هم عراقی‌ها به نظم مطلوب برسند و هم جریان تجارت ایرانی‌ها برقرار برسد. عراق این مساله را با عربستان نیز دارد و همه ریشه در سیاستی دارد که دولت این کشور برای تنظیم رابطه دینار و دلار پیش گرفته است.

    رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق شایعات مربوط به تاثیرگذاری این جریانات بر بازار داخلی ارز در ایران را تکذیب کرد و گفت: رابطه پولی ایران و عراق بر دو قسم است، یک بخش شامل مبادلات مالی بخش دولتی ایران و عراق می‌شود که صادرات گاز، برق و از این قبیل را در برمی‌گیرد و دیگری رابطه پولی میان بخش خصوصی دو کشور است.

    وی تصریح کرد: بخش خصوصی ایران و عراق تاکنون بحرانی را در تجارت تجربه نکرده‌اند و حداقل ضرر را داشته‌اند. در حال حاضر نیز جریان صادرات ایران به عراق از ثبات برخوردار است و حتی در هشت ماهه امسال صادرات ایران به عراق 34 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به 6 میلیارد دلار رسیده است، پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال به 11 میلیارد دلار هم رشد کند.

    برچسب ها