عصر خودرو

در تامین گندم خبازی خودکفا شدیم

عصر بازار- معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم‌اکنون در گندم خبازی خودکفا شده‌ایم و تا خرداد سال آینده گندم در اختیار داریم.

در تامین گندم خبازی خودکفا شدیم
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، سید سعید راد ـ معاون وزیر جهاد کشاورزی - در مراسم  دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رونمایی از سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید اظهار کرد: بالغ بر 8 میلیون نفر در زنجیره گندم، آرد و نان فعالیت دارند. در سال جاری 10 میلیون و 500 هزار تن خرید تضمینی گندم صورت گرفت که رشد 44 درصد نسبت به سال 1401 و رشد 128 درصد نسبت به سال 1400 داشته است.

    وی یادآور شد: قیمت خرید تضمینی گندم نیز نسبت به سال 1400 افزایش 300 درصد داشته است. امسال 157 هزار میلیارد تومان برای خرید گندم پرداخت کردیم که به اندازه هفت سال قبل از آن بوده است.

    به گفته راد، هم‌اکنون در گندم خبازی خودکفا شده‌ایم و تا خرداد سال آینده گندم در اختیار داریم. در تامین هیچ یک از کالاهای اساسی مشکل نخواهیم داشت.

    مصرف نان کنترل شد و قیمت بالا نرفت

    در این همایش هم‌چنین  آیت‌اله ابراهیمی  گفت: سال 1400 موضوع آزادسازی قیمت ارز و هدفمندی یارانه‌ها مطرح شد. پس از آن جنگ اوکراین اتفاق افتاد که به افزایش قیمت غلات انجامید که باعث شد دولت تصمیم به مجموعه اقداماتی برای ساماندهی وضعیت نان صورت دهد. در این بین باید ضمن حفظ قیمت نان، مدیریت مصرف را انجام می‌دادیم.

    وی افزود: بعضی افراد در آن برهه آزادسازی قیمت نان را مطرح کردند. بعضی دیگر درباره سهمیه‌بندی صحبت کردند. اما دولت در یک کار فنی دانش‌بنیان که مسئولیت اجرای آن به بانک سپه واگذار شد با همدلی همه سازمان‌های مرتبط به صورت شبانه‌روزی طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان را در دستور کار قرار داد.

    مدیرعامل بانک سپه یادآور شد: در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کارهای مهمی صورت گرفت و سامانه طراحی شد. با اجرای طرح هوشمندسازی، موضوع سهمیه‌بندی و آزادسازی قیمت به طور کامل منتفی شد. در عین حال صرفه‌جویی صورت گرفت و از سوءاستفاده جلوگیری به عمل آمد.

    ابراهیمی با بیان این‌که تا قبل از اجرای طرح هوشمندسازی تصور می‌کردیم 15 تا 16 نوع نان در کشور وجود دارد گفت: بعدها مشخص شد بیش از 720 نوع نان در کشور داریم. در حال حاضر سامانه فروش را یکپارچه کرده‌ایم، سوییچ کالایی ایجاد شد، هوشمندسازی بیش از 80 هزار دستگاه کارت‌خوان را داشتیم، سیستم عامل اندروید طراحی شد و پردازش‌ها مورد رصد قرار  گرفت. امروز تخلفات احتمالی  در نانوایی‌ها کاهش و نظارت‌ها افزایش یافته است.

    برچسب ها