عصر خودرو

تولید ۴۲ میلیون تن سیمان در ۷ ماهه نخست امسال

عصر بازار- ­دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از تولید ۴۲ میلیون تن سیمان در ۷ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد یازده و ۶ دهم درصدی دارد که امیدواریم با ادامه روند رشد تولید به جایگاه قبلی ایران در صنعت سیمان جهان بازگردیم.

تولید ۴۲ میلیون تن سیمان در ۷ ماهه نخست امسال
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صداوسیما،  علی اکبر الوندیان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، ظرفیت اسمی صنعت سیمان خاکستری را با 78 واحدتولیدی 88 میلیون تن عنوان کرد و افزود: 10 واحد تولیدی سیمان سفید نیز با یک و 6 دهم میلیون تن در کشور فعال است.

    وی ادامه داد: عرضه‌های مستمر سیمان از طریق واحد‌های تولیدی و افزایش تامین 10 درصدی برق مورد نیاز واحد‌های تولیدی از سوی وزارت نیرو باعث شد امسال فضای آرام و بازار بدون تنشی را در این صنعت پشت سربگذاریم.

    الوندیان اضافه کرد: سال گذشته میلادی در مجموع چهار و 2 دهم میلیارد تن سیمان در جهان تولید شده است که از این مقدار، چین با 2 و یک دهم میلیارد تن (تولید 50 درصد) در صدر جدول تولیدکنندگان سیمان جهان قرار گرفت هند، ویتنام قرار دارند و ایران نیز با 64 و 2 دهم میلیون تن تولید در جایگاه هشتم قرار گرفت در حالی که پیش از این رتبه ششم دنیا متعلق به ایران بود.

    وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال نیز حدود 35 میلیون تن سیمان در کشور تولید شد که رشد 11 و 48 صدم درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد.

    الوندیان به صادرات سیمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته حدود 13 میلیون تن سیمان و کلینکر به کشور‌های عراق، کویت، قطر، افغانستان، روسیه و کشور‌های CIS صادرات داشته ایم.

    دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ناترازی انرژی را از دلایل کاهش تولید و افت جایگاه ایران در این صنعت عنوان کرد و گفت: سال گذشته از نیمه دوم خرداد تا نیمه دوم شهریور با کمبود برق و اواسط آبان ماه تا اواسط اسفند ماه با محدودیت برق و گاز مواجه بودیم که این موضوع منجر به کاهش تولید شد.

     

    برچسب ها