عصر خودرو

رشد ۵۰ درصدی ارزش معاملات فرابورس در آبان‌

عصر بازار- فرابورس، آبان‌ماه ۱۴۰۲ را با رشد حدود ۵۰ درصدی ارزش معاملات به پایان رساند.

رشد ۵۰ درصدی ارزش معاملات فرابورس در آبان‌
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فرابورس، فرابورس آبان‌ماه 1402 را با رشد حدود 50 درصدی ارزش معاملات، عرضه اولیه یک شرکت معدنی، پذیره‌نویسی سهام شرکت فولادی و درج پنجمین نماد در بازار توافقی پشت سر گذاشت.

    براساس این گزارش، معامله‌گران فرابورسی در 22 روز کاری آبان جاری با جابه‌جایی نزدیک به 125 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 1.3 میلیون میلیارد تومان، رشد 18 درصدی حجم و افزایش 47 درصدی ارزش معاملات کل را نسبت به آبان پارسال رقم زدند. این میزان معامله در بیش از 4 میلیون و 900 هزار دفعه رقم خورد.
    افزون براین، به طور میانگین در هر روز کاری 350 هزار ورقه به ارزش 35 هزار و 877 میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شد.
    همچنین شاخص کل فرابورس که در روز پایانی ماه گذشته در ارتفاع 25 هزار واحدی قرار داشت تغییر چندانی را تجربه نکرد و در پایان آبان‌ماه نیز در سطح 25 هزار واحدی به کار خود پایان داد. همچنین، بازدهی آیفکس از آغاز امسال نیز 2.5 درصد مثبت است. ارزش بازار فرابورس نیز با افت 1.6 درصدی نسبت به ماه قبل به رقم 2.4 میلیون میلیارد تومان رسید.

    عرضه اولیه

    این گزارش می‌افزاید: از رویدادهای مهم ماه گذشته می‌توان به عرضه اولیه سهام یک شرکت معدنی جدید اشاره کرد. 12 درصد از سهام «کرومیت» به روش ترکیبی در دو مرحله در آخرین چهارشنبه آبان‌ماه به فروش رسید و بدین ترتیب شرکت توسعه معادن کرومیت کاوندگان بنا به گردونه معاملات بازار دوم فرابورس ایران پیوست.

    پذیره‌نویسی

    همچنین پذیره‌نویسی 9 میلیارد و 196 میلیون سهم از سهام شرکت صبا فولاد خلیج فارس با نماد «فصباح» از دوشنبه 29 آبان به روش سلب حق تقدم در فرابورس کلید خورد که این پذیره‌نویسی تا 13 آذرماه جاری مهلت دارد.

    درج شرکت تعاونی کارکنان نیروگاه یزد با نماد «تک نیرو» به عنوان پنجمین نماد بازار توافقی نیز از خبرهای قابل توجه آبان‌ماه است.

    رشد 100 درصدی ارزش مبادلاتی بازار دوم

    نگاهی به معاملات بازارهای فرابورس به تفکیک، نشان می‌دهد سهامداران در بازارهای اول و دوم به ترتیب افزون بر 17 و 15 هزار سهم را معامله کردند که در پی رشد 48 درصدی، ارزش معاملات بازار اول به بیش از 11 هزار و 800 میلیارد تومان رسید. افزون براین؛ ارزش دادوستدهای بازار دوم نیز با 100 درصد افزایش بر 11 هزار و 500 میلیارد تومان بالغ شد.

    براساس این گزارش، حاصل معاملات صورت‌گرفته در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، ثبت دادوستد 22 میلیارد و 400 میلیون سهم به ارزش بیش از 12 هزار و 700 میلیارد تومان بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 27 درصدی ارزش معاملاتی حکایت دارد.

    درعین حال، در بازار ابزارهای مشتقه نیز با ثبت 41 میلیارد تومان معامله، رشد 290 درصدی این مبادلات را نسبت به آبان 1401 شاهد بودیم.

    همچنین، نگاهی به جدول صنایع پیشرو معاملات در آبان 1402 نشان می‌دهد گروه فلزات اساسی با در اختیار گرفتن سهم 12 درصدی، بیشترین ارزش معاملات خرد را در بازار سهام و اختیار سهام به خود اختصاص داده است.گروه‌های سرمایه‌گذاری‌ها، انبوه‌سازی و خودرویی نیز در جایگاه‌های دوم تا چهارم ایستادند. بدین ترتیب حدود 40 درصد از ارزش معاملات خرد در اختیار 4 صنعت قرار داشت.

    ابزارهای نوین مالی

    دربخش دیگری از این گزارش آمده است؛ در بازار ابزارهای نوین مالی بیش از 68 میلیارد ورقه به ارزش 1.2 میلیون میلیارد تومان نقل‌وانتقال یافت که افزایش 70 درصدی حجم و رشد 47 درصدی ارزش دادوستدهای این بازار را نسبت به آبان سال گذشته به دنبال داشته است.

    براین اساس؛ بررسی جدول معاملات ابزارهای مالی شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نشانگر آن است که معاملات بدهی با رشد 46 درصدی و معاملات ETFها با افزایش 66 درصدی همراه بوده است.

    بدین ترتیب حدود 1.2 میلیون میلیارد تومان اوراق بدهی و 56 هزار میلیارد تومان واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله مورد خریدوفروش قرار گرفت.

    همچنین، میزان خریدوفروش اوراق تسهیلات مسکن نیز با 82 درصد رشد نسبت به دومین ماه پاییز سال قبل، به رقم 789 میلیارد تومان رسید.

    برچسب ها