عصر خودرو

پیش‌بینی تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن دانه کلزا

عصر بازار- مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و استقبال کشاورزان، تولید دانه کلزا به بیش از ۲۵۰ هزار تن در سال زراعی جاری افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن دانه کلزا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «سعدالله منصور» افزود: برای سال زراعی جاری کشت 200 هزار هکتار کلزا هدفگذاری شده که اگر 150 هزار هکتار آن به مرحله برداشت برسد، بیش از 250 هزار تن انتظار تولید خواهیم داشت.

    وی گفت: از برنامه کشت 200 هزار هکتاری کلزا در سال زراعی جاری، نزدیک به 25 هزار هکتار در قالب طرح جهش تولید در دیمزارها و بقیه در اراضی آبی پیش‌بینی شده است.

    منصوری با بیان اینکه کشت کلزا در مناطق سرد از نیمه شهریور آغاز و تا اواسط مهر ماه خاتمه می‌یابد، اظهار داشت: کشت کلزا در استان‌هایی نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، چهارمحل و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و رضوی انجام شده است.

    وی ادامه‌داد: امکان کشت کلزا در مناطق معتدل و گرم از اواسط مهر تا اواخر آبان ماه وجود دارد.

    مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح کشت کلزا در مناطق سرد تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.

    وی ابراز امیدواری کرد با بارندگی خوب امسال و افزایش قیمت خرید تضمینی کلزا، کشت این دانه گیاهی با استقبال کشاورزان مواجه شود.

    منصوری خاطرنشان‌کرد: از برنامه کشت 103 هزار هکتاری کلزا در سال زراعی گذشته، به دلیل عواملی همچون خشکی و کاهش باران از سطح 88 هزار هکتار آن محصول برداشت شد.

    وی درباره تامین بذر کلزا گفت: در مناطق سرد نزدیک به 250 تن بذر کلزا میان کشاورزان توزیع شده و برای مناطق معتدل و گرم نیز تامین بیش از 900 تن بذر را پیش‌بینی کرده‌ایم.

    این مقام مسوول اضافه‌کرد: این بذرها اصلاح شده و دارای برچسب موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال هستند.

    مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی، درباره عملکرد تولید کلزا نیز اذعان داشت: با توجه به اقدامات انجام گرفته و بارندگی‌های خوب امسال، انتظار داریم عملکرد تولید کلزا در واحد سطح به یک‌هزار و 800 کیلوگرم تا 2 تن در هکتار برسد.

    برچسب ها