عصر خودرو

معاون مجری طرح دانه‌های روغنی اعلام کرد:

پیش‌بینی خرید ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان در سال جاری

عصر بازار- معاون مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی پیش بینی کرد: امسال بیش از ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شود.

پیش‌بینی خرید ۳۰۰ هزار تن کلزا از کشاورزان در سال جاری
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، « غلامحسین خدرایی» افزود: از زمان فصل برداشت تا  26 اردیبهشت امسال حدود 131 هزار تن کلزا از کشاورزان توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران و کارخانه‌های روغن‌کشی خریداری شده است.

    معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: طی این مدت کارخانه های روغن کشی 110 هزار تن و شرکت بازرگانی دولتی حدود 21 هزار تن کلزا خریداری کرده اند.

    وی تصریح کرد: کارخانه های روغن کشی در مدت یاد شده حدود یک هزارو 200  میلیارد تومان معادل 85 درصد بهای کلزای خریداری شده را به کشاورزان پرداخت کرده اند.

    معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه در سال زراعی جاری 60 هزار هکتار کشت قراردادی کلزا با کارخانه های روغن کشی صورت گرفت، گفت: کشت قراردادی کمک کرد تا بخشی از بار مالی از دوش دولت برداشته شود.

    وی خاطر نشان کرد که در قالب کشت قراردادی، کارخانه های روغن کشی برای کمک به هزینه تولید و خرید نهاده ها به ازای هر هکتار 1.5 تا 3 میلیون تومان در اختیار کلزاکاران به عنوان مساعده پرداخت کردند و همین امر موجب افزایش انگیزه در کشاورزان شد.

    خدرایی با بیان این که در کشت های قراردادی علاوه بر کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسانی از سوی کارخانه های روغن کشی بر کشت و کار کلزا نظارت داشتند، اذعان کرد: عملکرد تولید کلزا در استان هایی مانند خوزستان و ایلام در سال زراعی جاری به بیش از 2 تن در هر هکتار رسیده است.

    وی میزان عملکرد تولید در مزارع معمولی کلزا را حدود 1.800 تن در هکتار عنوان کرد.

    معاون مجری طرح دانه های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در همین حال پیش بینی کرد در سال زراعی 1401-1400 کل کشت کلزا قراردادی شود.

    وی قیمت خرید تضمینی کلزا در سال جاری را مناسب ارزیابی کرد و گفت: امسال قیمت خرید تضمینی کلزا تقریبا واقعی شده به طوری که هر کیلوگرم کلزا توسط شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی از 7800 تومان به 11 هزار تومان افزایش یافته است.

    خدرایی ادامه داد: کارخانه های روغن کشی با این حال بین 5 تا 10 درصد بالاتر از قیمت خرید تضمینی، کلزا را خریداری می کنند.

    وی اظهارداشت: محور اصلی خرید با شرکت بازرگانی دولتی ایران است و انبارهای ایجاد شده توسط این شرکت در 30  استان کشور آماده خرید کلزا هستند و چنانچه کارخانه هایی تمایل به خرید نداشتند، این شرکت خرید کلزا را انجام می دهد.

    به گزارش ایرنا، امسال کشت قراردادی در سطح 200 هزار هکتار دانه‌های روغنی در دستور کار قرار گرفت که موجب تولید نزدیک به 900 هزار تن دانه‌های روغنی در سال زراعی 1400 - 1399 می‌شود.

    در سال زراعی 1400 - 1399 سطح کشت کلزا 350 هزار هکتار با تولید 600 هزار تن، سطح کشت سویا 100 هزار هکتار با تولید دست‌کم 200 هزار تن و سطح کشت سایر دانه‌های روغنی 100 هزار هکتار با تولید 100 هزار تن پیش بینی شده بود.

    پیش از شروع طرح کشت دانه‌های روغنی در سال 94، میزان واردات دانه روغنی در کشور 240 هزار تن بود. فصل برداشت کلزا از ابتدای فروردین ماه آغاز شده است.

    برچسب ها