عصر خودرو

رفتار هیجانی از سوی صندوقهای سرمایه گذاری توجیه پذیر نیست

عصر بازار- کارشناس بازار با اشاره به رفتارهای هیجانی حاکم بر بازار گفت: رفتارهای هیجانی از سمت صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری که دانش لازم را برای معامله گری دارند در شرایط فعلی توجیه پذیر نیست.

رفتار هیجانی از سوی صندوقهای سرمایه گذاری توجیه پذیر نیست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر «شاهین چراغی»، عضو سابق شورای عالی بورس روند شاخص بورس در بازار را مورد ارزیابی قرار داد و گفت: با توجه به اینکه بازار سهام اکنون در موقعیت مناسب سرمایه‌گذاری قرار دارد اما بازار در سایه اخبار منتشر شده در مورد جنگ به شدت منفی و منجر به ترس سهامداران و نیز ایجاد رفتار هیجانی آنها برای سرمایه‌گذاری شده است.

    وی به واکنش دائمی بازار سهام نسبت به اخبار سیاسی و اقتصادی تاکید کرد و افزود: در صورت وجود چنین واکنش‌هایی باید در ابتدا ارزیابی کرد که آیا نوسانات ایجاد شده در بازار تحت تأثیر اخبار منتشر شده طبیعی است یا خیر؟

    چراغی با اعلام اینکه تجربه همیشه ثابت کرده که اخبار و اطلاعات منتشر شده تأثیرگذار بر روند معاملات بازار هستند، گفت: اگر قرار باشد این اخبار بدون تحلیل منجر به ایجاد هیجان و نوسانات کاذب در بازار شوند، عمدتاً سهامدارانی که تحت تأثیر این هیجانات اقدام به خروج از بازار می‌کنند، بازنده خواهند بود.

    وی ادامه داد: همیشه باید ضمن تحلیل تأثیر اخبار منتشر شده در کشور، اثر آن در اقتصاد ملی کشور ارزیابی شود و در ابتدا باید دید که کدام عوامل جزو مؤلفه‌های تأثیرگذار بر بازار هستند.

    چراغی معتقد است که عملاً نمی‌توان با یک خبر شاهد تشدید هیجانات در بازار باشیم.

    این کارشناس ارشد بازار سرمایه تاکید کرد: برای بازار امروز هم هیچ تحلیلی ارائه نشده که اتفاق رخ داده در غزه با چه تأثیری در اقتصاد کشور، وضعیت تولید و سودآوری شرکت‌ها همراه می‌شود، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که برای مدت طولانی شاهد روند منفی شاخص بورس در بازار باشیم.

    وی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین آسیب‌های ما در بازار سرمایه، عدم درک درست و تشخیص این اثرات بر بورس است، گفت: در بازارهای مثبت نیز این هیجانات همواره تأثیر نامطلوب بر روند بازار گذاشته و امروز هم سهامداران بدون هیچ گونه تحلیل درست، کارشناسی و منطقی رفتار هیجانی از خود نشان می‌دهند.

    چراغی با اعلام اینکه این رفتار هیجانی شاید در سهامداران خرد قابل توجیه باشد، افزود: عموماً مردم دانش لازم را در مواجه با این شرایط ندارند اما رفتارهای هیجانی از سمت صندوق‌ها، شرکت‌های سرمایه گذاری و … قابل توجیه نبوده و متأسفانه همین طیف سرمایه‌گذاران بیشترین آسیب را به بازار رسانده‌اند.

    برچسب ها