عصر خودرو

بازگشت۹۰۰واحد تعطیل ونیمه تعطیل روستایی به چرخه تولید

عصر بازار- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور از بهره برداری ۲۰۰۰ پروژه اقتصادی در مناطق روستایی و عشایری کشور با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان همزمان با روز ملی روستا و عشایر خبر داد.

بازگشت۹۰۰واحد تعطیل ونیمه تعطیل روستایی به چرخه تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، امیر حسین مدنی در نشست خبری امروز شنبه در محل برگزاری نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری (روستا آباد) در تشریح دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه روستایی و عشایری همزمان با روز ملی روستا گفت: نمایشگاه «روستا آباد» با توجه به اینکه اعتقاد داریم روستاها کانون مولد کشور هستند و در بخش امنیت غذایی و حوزه‌های گردشگری و خدماتی فعالیت چشمگیری دارند و کشور به آنها وابسته است با نگاه کانون‌های مولد به آنها در محل مصلی تهران برگزار شده است. قطعا جایگاهی که روستاها در کشور دارند جایگاهی به عنوان تولید کننده است و برگزاری این نمایشگاه نقطه آغاز حرکتی است که برای روستاها و عشایر کشور طراحی کرده‌ایم.

    وی افزود: این نمایشگاه از روز چهارشنبه 12 مهر ماه با حضور 1200 غرفه محصولات روستایی و عشایری کار خود را آغاز کرده و در حقیقت تولیدکنندگان تحت عنوان رویداد بزرگ عشایر و روستاییان و کشاورزی دور هم جمع شدند و به حمدالله در نخستین دوره این نمایشگاه استقبال خوبی از سوی غرفه داران که در حقیقت روستاییان و عشایر کشور هستند به عمل آمده است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: روستاییان ما کیلومترها از سراسر کشور را طی کردند و 10 روز در محل مصلی تهران مشغول ارائه محصولات خود خواهند بود. از سوی دیگر استقبال خوبی از سوی مردم برای این نمایشگاه شکل گرفته است. به شکلی که طبق اعلام مدیران مصلی که نمایشگاه‌های کتاب و قرآن را نیز برگزار می‌کنند حضور مردم در این نمایشگاه بی‌نظیر توصیف شده، بطوریکه روز گذشته جمعه بیش از 500 هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند و بر اساس برآوردها تا امروز بیش از یک میلیون بازدید از این نمایشگاه انجام شده است. مردم در این نمایشگاه با فرهنگ‌های مختلف موجود در کشور آشنا شدند، تجربه نشست و برخاست با روستاییان را داشتند و از محصولات ارگانیک آنها بهره‌مند شدند.

    مدنی با اشاره به اینکه یکی از دلایل حضور گسترده مردم در این نمایشگاه اطلاع رسانی خود آنها به یکدیگر است، افزود: البته اطلاع رسانی خوبی از سوی رسانه‌ها برای برگزاری این نمایشگاه انجام شده است اما آنچه که بسیار حضور مردم را چشمگیر کرده اطلاع رسانی مردم به یکدیگر بوده است. به شکلی که در روز گذشته اطراف مصلی با مشکل ترافیک مواجه شدیم و اعلام می‌کردند که در اطراف مصلی با کمبود پارکینگ مواجه بوده‌اند و شهروندان در خیابان‌های اطراف خودروهای خود را برای بازدید از این نمایشگاه پارک کردند.

    وی در بخش دیگری از این نشست ضمن تبریک 15 مهر ماه روز ملی روستا و عشایر در تشریح دستاوردهای دولت در حوزه روستایی و عشایری ظرف دو سال گذشته گفت: در دو سال اخیر اتفاقات کم نظیری در مقایسه با دوره‌های قبلی در حوزه عشایری و روستایی رقم خورده است. اقدامات بسیار خوبی در حوزه زیربنایی و اقتصادی کشور شکل گرفته و 34 هزار طرح عمرانی و زیربنایی در دو سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تشریح طرح‌های عمرانی زیربنایی اجرا شده در دو سال گذشته به آسفالت 4000 کیلومتر راه روستایی که دو درصد شاخص‌ها را در این حوزه ارتقاء داده است اشاره کرد و ادامه داد: 3030 روستا در این دو سال از آب آشامیدنی سالم بهره مند شدند و سرمایه گذاری 7000 میلیارد تومانی در این حوزه انجام شده است. همچنین 8000 میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری در حوزه احداث کلاس‌های درس انجام شده و 5050 روستا از اینترنت و خدمات ایستگاه‌های مخابراتی بهره‌مند شده‌اند. از سوی دیگر 6000 قنات قابل احیاء در سراسر کشور در حوزه‌های روستایی شناسایی شده که از این رقم 2000 قنات در دو سال اخیر به چرخه آب رسانی با سرمایه گذاری 2000 میلیارد تومان بازگشته است.

    وی ادامه داد: 5900 روستای کشور گازرسانی به آنها انجام شده و به این ترتیب بیش از 95 درصد روستاهای کشور از نعمت گاز بهره ‌مند شدند.

    مدنی تاکید کرد: در دل روستاها برای اشتغال‌زایی و همچنین احیاء واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل بیش از 670 هزار شغل جدید ایجاد شده است. به شکلی که در پایان بهار سال جاری نرخ بیکاری در روستا به 5.9 درصد رسید در حالیکه در پایان بهار سال 1400 نرخ بیکاری در روستاها 7.6 درصد بود. همچنین در حوزه بیمه روستاییان و عشایر یک میلیون و 700 هزار نفر از سرپرستان خانوارهای روستایی از بیمه اجتماعی بهره‌مند شدند که 700 هزار نفر از آنها ظرف دو سال اخیر و در دولت سیزدهم تحت پوشش این بیمه قرار گرفتند.

    به گفته وی،  244 هزار نفر از این تعداد زنان سرپرست خانوار هستند که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و در همین مدت 900 واحد تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولیدی کشور در دل روستاها بازگشته است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به احداث 110 هزار نیروگاه پنج کیلو وات اشاره کرد و افزود: این نیروگاه‌ها در حال احداث هستند که با تکمیل آنها بهره مندی 110 هزار خانواده را محقق می‌کند. خانوارهایی که تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند و یا در صف قرارگیری برای پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.

    وی با اشاره به حضور اقوام مختلف در صحن مصلی تهران در قالب برگزاری نمایشگاه «روستا آباد» گفت: مردم در این نمایشگاه با فرهنگ اقوام و روستاییان مختلف کشور آشنا می‌شوند و امیدواریم در اسفند ماه سال جاری در مرحله دوم اجرای طرح ما در 31 استان کشور در مراکز استان‌ها این غرفه‌ها برپا شوند تا محصولات روستایی به صورت مستقیم در اختیار مردم قرار گیرد.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: مجموع طرح‌هایی که در روستا اجرا شده و مورد تأکید دولت سیزدهم بوده با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و همچنین مراجعت دوباره به روستاها بوده است که خوشبختانه گام‌های موثری در این حوزه برداشته شده است. همچنین بسته حمایتی برای افرادی که علاقمند به مراجعت دوباره هستند در نظر گرفته شده تا روند مراجعت آنها تسهیل شود. در حال حاضر 19 میلیون روستایی در کشور داریم اما با توجه به تبدیل برخی از روستاها به شهر درصد شهرنشینی و روستانشینی در کشور تغییر کرده است.

    مدنی درباره ارائه آموزش در حوزه‌های مختلف همچون تولید و گردشگری به روستاییان کشور گفت: قطعا آموزش جزو لاینفک حوزه‌های توانمندی است که اتفاق می‌افتد. لذا در نمایشگاه روستا آباد نیز بحث آموزش به غرفه داران پیگیری شده تا آنها با موضوعات بازاریابی و توسعه تولید آشنا شوند. همچنین اقداماتی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای در حال پیگیری است تا در کنار ایجاد اشتغال، بحث آموزش نیز دنبال شود. در سال جاری تا کنون 224 هزار شغل در حوزه روستایی طبق آمار سامانه رصد ایجاد شده که قابل مشاهده و پیگیری است.

    معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در پاسخ به سوال ایسنا درباره پروژه‌های عمرانی و زیربنایی که امروز همزمان با روز ملی روستا و عشایر در مناطق روستایی و عشایری در سراسر کشور به بهره برداری می‌رسد، گفت: امروز با حضور استانداران و مسئولین استانی 2000 پروژه اقتصادی شامل طرح‌های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس به بهره برداری می‌رسد که این 2000 طرح رقمی معادل حدود 10 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است؛ اما امروز در نمایشگاه «روستاآباد» مراسم شکرانه 34 هزار پروژه‌ای که در دو سال گذشته به بهره برداری رسیده است را برگزار می‌کنیم.

    برچسب ها