عصر خودرو

عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

نقش‌آفرینی مثبت بازار سرمایه در هدایت منابع به سمت تولید

عصر بازار- عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به نقش‌آفرینی مثبت بازار سرمایه در هدایت منابع به سمت تولید بیان کرد: بهتر است متولیان اقتصادی اقدامی را در پیش بگیرند تا زمینه پیش‌بینی‌پذیری و ثبات اقتصادی فراهم شود.

نقش‌آفرینی مثبت بازار سرمایه در هدایت منابع به سمت تولید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، محسن خدابخش با اعلام این که اکنون باید سهامداران به ارزشمندی دارایی خود در بازار سهام توجه داشته باشند، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) اعلام کرد: دارایی‌های در اختیار سرمایه‌گذاران دارای یک ارزش ذاتی است که باید به طور حتم در زمان خرید و فروش مورد توجه قرار گیرد.

    وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که سرمایه‌گذاران در زمان معامله دارایی‌ها، مسایل مختلف اقتصادی را مورد ارزیابی قرار دهند و نسبت به حفظ دارایی‌هایی که با نرخی کمتر از ارزش ذاتی معامله می‌شود، اقدام کنند.

    خدابخش به وجود سیکل‌های اقتصادی در علم اقتصاد و تاثیر آن بر معاملات دارایی‌ها تاکید کرد و گفت: این سیکل‌ها نمی‌توانند فقط تاثیرگذار بر یک بازار مانند مسکن یا خودرو باشند، بلکه همیشه تاثیر مسایل مختلف اقتصادی به مرور از یک بازار به بازار دیگر منتقل شده است.

    عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ممکن است وجود این مسایل و نیز خرید و فروش‌های مداوم، سرمایه‌گذاران را دچار اشتباه کند و از عایدی و بازدهی‌هایی که باید از دوره‌های مختلف اقتصادی کسب کنند، باز بمانند.

    چرخش جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف

    وی به انتقال جذابیت سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف تاکید کرد و اظهار داشت: سرمایه‌گذاران باید به طور حتم این مساله را در دوره‌های مختلف اقتصادی و در خرید و فروش دارایی‌های خود مورد توجه قرار دهند.

    خدابخش به مسوولیت اجتماعی سرمایه‌گذاران در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاران نباید در برهه‌های مختلف و تحت تاثیر اتفاقات پیش آمده به مشکلات اقتصادی دامن بزنند.

    وی، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف را جزو مسایل حائز اهمیت در اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: پرداخت سود شرکت‌ها به سهامداران، نشان‌دهنده تولید آن شرکت و نیز فعالیت در محیط واقعی اقتصاد است که سرمایه‌گذاران باید این موضوع را مورد توجه قرار دهند.

    خدابخش تاکید کرد: انجام بررسی‌های مختلف مانند مساله مربوط به تورم در اقتصاد از جمله اقداماتی است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی آن، نسبت به سرمایه‌گذاری مازاد منابع خود تصمیم‌گیری کنند.

    خدابخش معتقد است که بازار سرمایه می‌تواند به خوبی در حوزه هدایت منابع به سمت تولید نقش‌آفرینی کند.

    تغییر روش عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سهام

    عضو سابق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به تغییر روش عرضه اولیه شرکت‌ها در بازار سهام اشاره کرد و گفت: عرضه اولیه از طریق سلب حق تقدم از جمله اقدامات مثبتی بود که در دستور کار قرار گرفت.

    وی ادامه داد: عرضه اولیه از طریق سلب حق تقدم باعث می‌شود سرمایه‌های به دست آمده به صورت کامل در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد، این در حالی است که در گذشته این سرمایه‌ها در اختیار سهامدارن عمده بود. این مساله نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه در حال هدایت سرمایه‌ها به سمت مولدمحوری است.

    مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به این که مباحث اقتصادی تاثیرگذار در کسب بازدهی سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف است اما بررسی بازارهای مختلف نشان‌دهنده آن است که بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها در برهه زمانی پنج و 10 ساله بازدهی معقولی را به همراه داشته است.

    ایجاد ثبات اقتصادی در کشور

    وی با بیان این که بهتر است متولیان اقتصادی اقدامی را در پیش بگیرند تا زمینه پیش‌بینی‌پذیری و نیز ثبات اقتصادی فراهم شود، به سنا، گفت: انتظار می‌رود تصمیم‌گیری‌ها مانع از ضرر سهامداران و تغییر ریل ناگهانی مسیر فعالیت شرکت‌های بورسی شود.

    خدابخش اظهار داشت: در گذشته برخی اقدامات مانند عوارض صادراتی در مواد خام و نیمه‌خام و تغییر در فرمول نرخ خوراک زمینه‌ساز تغییر مداوم سهامداران برای انتخاب سهام در بازار بود.

    مدیر اسبق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: همین تلاطمات باعث تردید سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود، بنابراین انتظارها این است که سیاست‌گذاران اقتصادی به منظور جلوگیری از ایجاد نوسانات در بازار مباحث مهم و تاثیرگذار بر این بازار را در نظر بگیرند.

    برچسب ها