عصر خودرو

تعداد بازرسی از کارگاه‌ها افزایش می‌یابد

عصر بازار- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تمهیداتی اندیشیده شده است که برای پیشگیری از حوادث ناشی از کار، تعداد بازرسی از کارگاه‌ها افزایش یابد.

تعداد بازرسی از کارگاه‌ها افزایش می‌یابد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، حوادث شغلی به آن دسته از حوادثی گفته می شود که فرد حین انجام کار یا مرتبط با آن در داخل یا خارج از محل فعالیت خود دچار جراحت, بیماری, صدمه یا فوت می شود.

    در سال‌های گذشته آمار حوادث و سوانح ناشی از کار در کشور مطلوب نبود است و در برخی سال ها روند افزایشی داشته است.

    کارشناسان معتقدند که حوادث در حوزه ساختمان بیشترین آمار از تلفات نیروی کار را به خود اختصاص می دهد. آنطور که آمارها می گوید بیش از 50 درصد حوادث ناشی از کار در کارگاه های ساختمانی اتفاق می افتد و در وقوع بیش از 80 درصد حوادث کار, عامل انسانی نقش موثری دارد.

    حسین علی رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش 14 درصدی حوادث کار و 11 درصدی حوادث منجر به فوت در سال جاری نسبت به سال 1400 خبر داد و گفت: در زمینه ایمنی کار کمیته‌های فنی ایمنی کار در اکثر بنگاه‌ها و کارگاه‌ها ایجاد شده است.

    وی گفت:‌ عمده حوادث ناشی از کار در کارگاه‌های ساختمانی است که نشان می‌دهد موارد ایمنی در آنها کمتر رعایت شده است.به گونه‌ای که 50 درصد حوادث منجر به فوت در کارگاه‌های ساختمانی و 37 درصد حوادث کار در این کارگاه‌ها اتفاق افتاده است.

    معاون روابط کار گفت: در کل کشور 840 بازرس کار وجود دارند که به صورت نوبتی از کارگاه‌ها و بنگاه‌های تولیدی بازرسی می‌کنند و به عنوان ضابط قضایی عمل می‌کنند و در مواردی که در کارگاه‌ها ایمنی کارگران رعایت نشود منجر به تعطیلی واحد تولیدی یا کارگاه می‌شوند.

    رعیتی فرد با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران و ایمنی و حوادث را بررسی می‌کنند و به‌عنوان ضابط قضایی فعال هستند افزود: 900هیئت، دعاوی بین کارگر و کارفرما را مورد رسیدگی قرار می‌دهند که از این تعداد 600هیئت تشخیص و 300هیئت حل‌اختلاف و تجدیدنظر هستند که با حضور نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت است.

    وی ادامه داد: در این دولت تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به 15هزار مورد افزایش یافت و برای این تشکل‌ها توسعه کمی و کیفی آموزش‌ها و ارتقای فرهنگ تشکل را پیگیری کردیم و مطالبه جامعه کارگری را سامان دادیم و در همین راستا بیش از چهار میلیون نفرساعت آموزش ارائه شد.

    برچسب ها