عصر خودرو

تاثیر مثبت بازگشت نرخ خوراک به فرمول، بر سودآوری گروه‌های پتروشیمی و متانولی

عصر بازار- یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به قیمت‌های اوره و متانول در هفته‌های اخیر و کاهش نرخ خوراک طبق مصوبه اخیر، شرکت‌های پتروشیمی ما افق سودآوری بهتری‌پیش رو دارند. وضعیت متانولی‌ها هم با این مصوبه بهتر شده و از زیاندهی خارج می‌شوند‌.

تاثیر مثبت بازگشت نرخ خوراک به فرمول، بر سودآوری گروه‌های پتروشیمی و متانولی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از تسنیم، سهیل عسگری در خصوص تاثیر بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمول بیان کرد: در مصوبه قبلی نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها 7 هزار تومان و نرخ گاز 4 هزار تومان تعیین شده بود که با توجه به قیمت‌های جهانی، تولید در خیلی از صنایع بویژه متانول، صرفه اقتصادی نداشت.

    این کارشناس بازار سرمایه افزرود: اما با مصوبه اخیر و بازگشت نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به فرمولی که قبل از این تعیین شده بود‌ و‌ همینطور میانگین قیمت ٢٥ سنت، چهار‌ هابی که در فرمول لحاظ شده و میزان مصرف در داخل و ... برآورد می‌شود نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌های ما به‌صورت دلاری حدود 14 الی 15 سنت خواهد شد و این حدود 15 سنت با دلار توافقی حدود 38 هزار تومان‌ در هر متر مکعب حدود 5300 تومان خواهد شد که کاهش قابل توجهی نسبت به نرخ 7000 تومانی دارد! بالتبع سوخت‌‌ گازی صنایع هم با این مصوبه کاهش خواهد یافت و به 3200 تومان خواهد رسید که از نرخ قبلی ٢� درصد ارزان‌تر است.

    وی اضافه کرد: حائز اهمیت اینجاست که در فرمول، برای نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها سقف تعیین شده و این سقف قیمت صادراتی خوراک بوده است.‌البته که آمار رسمی و شفافی از نرخ خوراک صادراتی نداریم اما آخرین آمار نرخ صادراتی گاز حدود 20 الی 25 سنت بوده است.

    عسگری ادامه داد: با این حساب‌ چنانچه نرخ‌ هاب‌های اروپایی جهش داشته باشد و از ٤� ‌ سنت فراتر رود، این بخش از فرمول می‌تواند ریسک‌ به همراه داشته باشد. مشخص نیست آیا کف 5000 تومانی در مورد نرخ میانگین ٤ هاب است یا... و اگر این کف 5000 تومانی مربوط به میانگین چهار هاب باشد، برآورد می‌شود نرخ خوراک پتروشیمی‌ها اعداد پایین‌تری هم به خود ببیند. با توجه به دلار 38 هزار تومانی (بر اساس نرخ های مرکز‌ مبادله) می‌توان گفت که نرخ کف تقریبا ١٢ سنت در نظر گرفته شده است.

    این کارشناس بازار سرمایه در پایان تصریح کرد:‌ به طور کلی می‌توان گفت‌ با توجه قیمت‌های اوره و متانول در هفته‌های اخیر و کاهش نرخ خوراک طبق مصوبه اخیر، شرکت‌های پتروشیمی ما افق سودآوری بهتری‌پیش رو دارند و می‌توان به عنوان گزینه‌های سرمایه‌گذاری، نمادهای صنعت پتروشیمی را مورد بررسی و توجه قرار داد.

    وی گفت: وضعیت متانولی‌ها هم با این مصوبه بهتر شده و از زیاندهی خارج می‌شوند‌ و می‌توانند هرچند با حاشیه سود پایین‌تر، اما تداوم فعالیت داشته باشند.

    برچسب ها