عصر خودرو

در پی افت فروش نفت

ذخایر ارزی خارجی عربستان کاهش یافت

عصر بازار- ذخایر خارجی عربستان سعودی در ماه میلادی گذشته، با تداوم کاهش فروش نفت، بیش از ۱۶ میلیارد دلار کاهش یافته که بزرگترین کاهش از زمان منفی شدن قیمت نفت در دوران همه‌گیری کرونا بود.

ذخایر ارزی خارجی عربستان کاهش یافت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، طبق گزارش ماهانه بانک مرکزی عربستان سعودی که روز دوشنبه منتشر شد، خالص دارایی‌های خارجی این کشور، پس از افزایشی که در ماه‌های مه و ژوئن داشت، در ژوئیه به 1.53 تریلیون ریال (407 میلیارد دلار) کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان از اواخر سال 2009 به این طرف رسید و در حالی روی داد که ریاض، تولید نفت را در تلاش برای تقویت قیمت‌ها، کاهش داده است.

    مونیکا مالیک، اقتصاددان ارشد در بانک تجاری ابوظبی، گفت: وضعیت خالص دارایی‌های خارجی عربستان سعودی در  سپتامبر که اولین توزیع سود نقدی سهام مرتبط با عملکرد آرامکو انجام می‌شود، احتمالا بهبود پیدا خواهد کرد.

    تلاش عربستان سعودی در سال میلادی جاری برای حمایت از قیمت نفت از طریق کاهش تولید، به کمتر شدن درآمدهای حاصل از فروش نفت در خارج از کشور، منتهی شده است. عربستان سعودی پس از کسب درآمد بادآورده نزدیک به 326 میلیارد دلار در سال 2022 و ثبت نخستین مازاد بودجه خود در حدود یک دهه اخیر، امسال ممکن است با کسری بودجه روبرو شود.

    این کشور در چند سال اخیر، استراتژی سرمایه‌گذاری خود را تغییر داده و به جای نگه داشتن اکثر دارایی‌های خارجی خود در بانک مرکزی، صدها میلیارد دلار در صندوق‌های دولتی از جمله صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و صندوق توسعه ملی جمع کرده است.

    کاهش ذخایر ارزی خارجی در ژوئیه، بزرگترین کاهش از زمانی بود که دولت عربستان سعودی در اوج همه‌گیری کرونا، 40 میلیارد دلار را از بانک مرکزی به صندوق سرمایه خود به منظور سرمایه گذاری در خارج از کشور منتقل کرد و این ذخایر اکنون حدود 45 درصد کمتر از اوج مشاهده شده در اوت سال 2014 است.

    عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت در جهان است، اوایل سال میلادی جاری، اعلام کرد که عرضه نفت را محدود کرده و سطح تولیدش را به حدود 9 میلیون بشکه در روز می‌رساند. کاهش داوطلبانه تولید این کشور تا پایان سپتامبر تمدید شد و خطر رشد اقتصادی منفی در سال میلادی جاری را افزایش داد.

    بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات سعودی سال میلادی گذشته، اعلام کردند که این کشور قصد دارد درآمدهای نفتی مازاد را نگه دارد و تا زمانی که ذخایر در طول سال‌های کاهش قیمت نفت به اتمام نرسد، این پول را خرج نمی‌کند.

     

    برچسب ها