عصر خودرو

عربستان و روسیه بر تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت تاکید کردند

عصر بازار- عربستان و روسیه بر تصمیم خود برای ادامه کاهش داوطلبانه تولید نفت تا پایان سال جاری میلادی تاکید کردند.

عربستان و روسیه بر تداوم کاهش داوطلبانه تولید نفت تاکید کردند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، وزارت انرژی عربستان شامگاه یکشنبه اعلام کرد که این کشور به طور داوطلبانه به کاهش تولید نفت خود به میزان یک میلیون بشکه در روز تا پایان سال ادامه خواهد داد.

    روسیه نیز ادامه کاهش داوطلبانه عرضه به میزان 300 هزار بشکه در روز را تایید کرد. این دو کشور از ژوئیه گذشته(تیر ماه) کاهش تولید نفت خام خود را آغاز کردند.

    وزارت انرژی عربستان روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تولید این کشور در دسامبر 2023 (آذر ماه 1402) تقریباً نُه میلیون بشکه در روز خواهد بود.

    در این بیانیه آمده است: تجدید نظر درمورد تصمیم فعلی در کاهش تولید و بررسی تمدید کاهش، کاهش بیشتر یا افزایش تولید در ماه آینده انجام خواهد شد.

    وزارت انرژی عربستان تاکید کرد که این کاهش داوطلبانه برای تقویت تلاش‌های محتاطانه کشورهای اوپک پلاس (شامل اعضای اوپک و تولیدکنندگان خارج از آن از جمله روسیه) با هدف حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت است.

    الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گفت که کشورش به کاهش عرضه داوطلبانه بیشتر، معادل 300 هزار بشکه در روز از صادرات نفت خام و فرآورده‌های نفتی خود تا پایان دسامبر 2023 ادامه خواهد داد.

    نواک افزود که روسیه در ماه آینده بررسی خواهد کرد که آیا میزان کاهش صادرات داوطلبانه را بیشتر کند یا تولید را افزایش دهد.

    قیمت نفت در ماه سپتامبر(شهریور ماه) به بالاترین سطح خود در سال جاری میلادی یعنی نزدیک به 98 دلار در هر بشکه رسید، اما از آن زمان تا کنون رو به کاهش بوده است. هر بشکه نفت خام روز جمعه گذشته حدود 85 دلار معامله شد.

    قیمت‌ها تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به رشد اقتصادی و تقاضا قرار دارند، اگرچه در حال حاضر به دلیل تجاوز مداوم رژیم صهیونیستی به نوار غزه، که تهدیدی برای گسترش بحران در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه است، احتمال افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

    در همین حال اوپک پلاس قرار است در 26 نوامبر(5 آذر ماه) برای تعیین سیاست نفتی بعدی تشکیل جلسه دهد.

    برچسب ها