عصر خودرو

فرصتی ویژه برای گسترش روابط تجاری با آفریقا با سفر رییس‌جمهوری

عصر بازار- سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت گفت: با سفر رییس جمهوری به سه کشور آفریقایی،‌ موضوعات بسیاری برای توسعه روابط با این قاره در حال پیگیری است تا از این فرصت نهایت بهره برداری انجام شود.

فرصتی ویژه برای گسترش روابط تجاری با آفریقا با سفر رییس‌جمهوری
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا ، «لیلا باغبان» با بیان اینکه آفریقا فرصت های بسیاری را در حوزه‌های مختلف در اختیار دارد که می تواند به ایران ارائه دهد،‌ افزود: این قاره سرشار از منابع معدنی و ذخایر فراوان است که می تواند نیاز کارخانجات کشور را تامین کند، به عنوان مثال سنگ آهن ماده اولیه ای است که می توانیم با واردات ارزان آن برخی واحدهای تولیدی خود را بار دیگر احیا کنیم.

    وی با اشاره به معادن طلا و الماس موجود در آفریقا،‌ بیان‌داشت: از این ذخایر می توانیم به عنوان کالای قابل تهاتر استفاده کنیم و به همین دلیل می توان از منابع معدنی به عنوان یکی از فرصت‌های توسعه همکاری های دو جانبه یاد کرد.

    باغبان از نفت، گاز و پتروشیمی به‌عنوان دیگر منابعی یاد کرد که می تواند مورد بهره برداری ایران قرار بگیرد و تاکید کرد: در برخی کشورهای آفریقایی منابع تازه کشف شده ای وجود دارد که باید استخراج شود و این روند فرصت خوبی است تا ایران در اکتشاف، استخراج و سرمایه گذاری در پتروشیمی‌ها فعالیت کند.

    وی با اشاره به شرایط آب و هوایی مناسب و بارندگی های کافی در قاره سیاه،‌ گفت: این شرایط فرصتی را برای ایران فراهم می کند تا در زمینه تهاتر محصولات کشاورزی فعالیت خود را آغاز و اقلام مورد نیاز خود مانند چای، قهوه، کاکائو، دانه‌های روغنی و سایر اقلام کشاورزی را وارد کند،‌ از سوی دیگر می توان با واردات چوب،‌ صنعت مبلمان سازی را در کشور توسعه داد.

    سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه دام زنده و گوشت با کیفیت بیشتر و قیمت ارزان تر می تواند از این قاره به ایران وارد شود،‌ اظهار داشت: تجهیزات مدرن آبیاری، ابزار مورد نیاز کشاورزی،‌ کود، سم و واکسن های بهداشتی دام را می‌توان به این قاره صادر کرد و همچنین در حوزه آموزش های مرتبط با کشاورزی و دام نیز ایران می تواند کمک رسان باشد.

    وی با بیان اینکه در حوزه های صنعتی زمینه های فعالیتی خوبی داریم، خاطرنشان‌کرد: شرایط برای صادرات خودرو،‌ قطعات و مونتاژ محصولات نهایی به این قاره فراهم بوده و فرصت خوبی است که می‌تواند صادرات ایران را افزایشی کند.

    باغبان با اشاره به آمادگی ایران برای ساخت و ساز در آفریقا،‌ تصریح کرد: می توانیم در این زمینه فعالیت های گسترده ای داشته باشیم، زیرا این قاره در حال توسعه است و در زمینه ساختمان نیازمند کمک های بسیاری است.

    وی با اشاره به صادرات دارو و تجهیزات پزشکی نیز گفت: محصولات دانش بنیان بسیاری به کشورهای مختلف این قاره ارائه شده و اکنون نیز مورد استفاده قرار گرفته اند که می توانیم در این زمینه نیز توسعه صادرات داشته باشیم.

    سرپرست دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: خدمات فنی و مهندسی از دیگر شاخه های تجاری است که ایران می تواند به خدمات رسانی بپردازد و شرکت های ایرانی توانایی اجرای پروژه های بسیاری در حوزه نفت، گاز، ساخت و ساز، جاده، ریل، بیمارستان، هتل سازی دارند.

    وی با بیان اینکه مراودات کنونی ایران با قاره آفریقا از کشورهای ثالث مانند قطر، عمان، ترکیه و امارات انجام می شود، افزود: ایران به غیر از شرق آفریقا، خط منظم کشتیرانی به این قاره ندارد و همچنین هیچ پرواز مستقیمی نیز راه اندازی نشده است که انتظار می رود با سفر رییس جمهوری زیرساخت‌های لازم فراهم شود و تجارت چندین برابر افزایش داشته باشد.

    باغبان با بیان اینکه ارقام صادراتی اعلام شده از سوی گمرک آمار دقیق از تجارت با قاره آفریقا را نشان نمی دهد،‌ تصریح کرد: بسیاری از تولیدات و محصولات ایرانی از مرز کشورهای دیگری عبور می‌کند، در حالی که مقصد آنها آفریقا است و بر همین اساس کالاهای بیشتری نسبت به ارقام گمرکی به این قاره صادر می شود.

    وی با بیان اینکه تجار باید برای رسیدن به آفریقا از پروازهای کشورهای دیگر استفاده کنند که هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، اظهار داشت: در صورتی که خطوط هوایی راه اندازی شود و کشتیرانی نیز بر اساس برنامه منظم فعالیت خود را انجام دهد، در نهایت در هزینه و زمان تجار صرفه جویی می شود و کالاها با قیمت مناسب تر در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد و قدرت رقابت بیشتری پیدا می کند.

    این مسوول همچنین با اشاره به موضوع تهاتر کالایی، گفت: این نوع تجارت مورد توجه رییس‌جمهوری قرار دارد و پیگیری های بسیاری در این زمینه انجام شده است، زیرا از یک سو هزینه‌های تجار را کاهش می دهد و از سوی دیگر با توجه به محدودیت های دسترسی به سیستم‌های بانکی بین المللی،‌ وابستگی به این مسیرها را کاهش می‌دهد.

    برچسب ها