عصر خودرو

جزییات تجارت یکطرفه ایران با الجزایر در سال گذشته

عصر بازار- آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و الجزایر در سال گذشته که معمولا یکسویه بوده و تقریبا همه آن شامل صادرات کشورمان به این کشور آفریقایی است، نسبت به سال ۱۴۰۰ کمتر شده است.

جزییات تجارت یکطرفه ایران با الجزایر در سال گذشته
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دو روز پیش احمد عطاف، وزیر امور خارجه الجزایر به دستور رئیس جمهور این کشور به ایران سفر کرد و وارد تهران شد. این مقام دیپلماتیک در 24 ساعت گذشته دیدارهای  مختلفی با همتای ایرانی خود یعنی امیرعبداللهیان و رئیس جمهور کشورمان داشت. در دیدار عطاف با سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور تاکید کرد و وزیر امور خارجه الجزایر ضمن ابلاغ سلام از سوی رئیس جمهور کشورش به رئیسی، آمادگی کامل الجزایر را برای گسترش ارتباط با ایران اعلام کرد.

    در همین زمینه، آمارهای گمرک گرچه نشان از کاهش صادرات ایران به الجزایر در سال گذشته نسبت به سال 1400 دارد اما با توجه به انجام این سفر به نظر می‌رسد پتانسیل زیادی برای تجارت بین دو کشور وجود دارد.

    بر اساس این آمارهای رسمی در سال گذشته وارداتی از الجزایر نداشتیم که البته در سال‌های گذشته نیز این آمار بسیار ناچیز یا نزدیک به صفر بوده است. به گونه‌ای که در سال 1400 این عدد 4401 دلار بوده و در سال 1399 بیش از 250 هزار دلار!

    صادرات ایران به الجزایر اما با وجود روند کاهشی در سال گذشته در زمینه محصولات معدنی، کشاورزی و صنعتی بوده است که نشان از وجود پتانسیل برای تقویت آن در سال جاری و سال آینده دارد.

    الجزایری‌ها مشتری کدام کالاهای ایرانی بودند؟

    در سال گذشته بیش از 14 میلیون و 846 هزار دلار صادرات محصولات مختلف به الجزایر صورت گرفته است که حدود 80 درصد نسبت به 12 ماهه سال 1400 کاهش را از نظر ارز دلاری نشان می‌دهد.

    در 12 ماهه سال 1401 شش کالا با کد تعرفه‌های مختلف به الجزایر صادر شده بود که در این میان «انگور بی دانه (انگور خشک کرده)» رتبه اول را در این جدول کسب کرد. چرا که تاجران این کشور با 11 میلیون و 249 هزار دلار در واقع بیش از 77 درصد خرید خود از ایران را به این کالا اختصاص دادند. «شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج، که در جای دیگر ذکرنشده» نیز در رتبه دوم صادرات به الجزایر قرار گرفت که ارزشی بالغ بر دو میلیون دلار و سهمی معادل 15.46 درصد داشت. پس از آن «آلومینیوم بصورت کارنشده، غیرممزوج»، «تیزابی بی دانه (انگور خشک کرده)»، «زردآلو، خشک کرده» و «سایر نان ها؛ غیره؛ فطیر؛ خمیر برای لاک و مهر و خمیرهای خشک کرده آرد غیر مذکور در جای دیگر» دیگر کالاهای ایرانی صادر شده به این کشور آفریقایی بودند

    برچسب ها