عصر خودرو

ناتوانی بانک مرکزی آمریکا در مدیریت تورم سه‌ساله شد

هشدار تورمی به فدرال‌رزرو

عصر بازار: «یارد برنشتین»، اقتصاددان ارشد در مؤسسه سیاستگذارى اقتصادى آمریکا معتقد است: فدرال‌رزرو به‌مدت سه‌سال پیاپی، در مدیریت نرخ تورم ناتوان بوده و با گذشت زمان این وضعیت رو به وخامت است.

هشدار تورمی به فدرال‌رزرو
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا)، دو وظیفه اصلی دارد؛ این نهاد از سویی به دنبال برقراری اشتغال کامل در کشور و از طرف دیگر مدیریت نرخ تورم است که بسیاری از افراد هدف دوم فدرال رزرو، یعنی مدیریت تورم را به طور خلاصه مهار تورم تعبیر می‌کنند اما درحقیقت این مسئولیت فدرال‌رزرو از دو راه انجام می‌شود.

    مدیریت تورم صرفا به‌معنای مهار آن در مسیر افزایشی نیست بلکه باید از کاهش بیش از اندازه تورم هم جلوگیری کرد. زیرا این مساله سبب کاهش تقاضای کل شده و مانع از تعدیل سریع قیمت‌ها می‌شود و فرار از تله نقدینگی را دشوارتر می‌کند. بنابراین، ثبات قیمتی به این معنا است که قیمت‌ها نه باید خیلی بالا رود و نه خیلی پایین، و این یک حکم کلی است که این نرخ طبق نظر فدرال‌رزرو، با عنوان نرخ تورم دودرصدی تعیین شده‌است.

    اما به گزارش هفته نامه ویک، «یارد برنشتین»، اقتصاددان ارشد در مؤسسه سیاستگذارى اقتصادى آمریکا در نامه‌ای خطاب به «جانت یلن»، رییس فدرال‌رزرو، به این نکته اشاره کرده که این نهاد به مدت سه سال مستمر نتوانسته به اهداف تورمی خود دست یابد که این مساله با گذشت زمان رو به وخامت است.

    این درحالی است که انتظار می‌رود فدرال‌رزرو، درنهایت در ماه سپتامبر، به افزایش نرخ بهره اقدام کند و با این اقدام خود موفق به افزایش نرخ تورم شود.

    برچسب ها