عصر خودرو

آمار اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱

عصر بازار- بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۲ هزار فرصت شغلی توسط بنگاه های تعاونی در سال گذشته ایجاد شده و بیشترین میزان اشتغال متعلق به تعاونی‌های تولیدی بوده است.

آمار اشتغال بخش تعاون در سال ۱۴۰۱
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، بخش تعاون از جمله ارکان مهم اقتصادی است که از ظرفیت‌های اقتصادی و اجتماعی بالایی برخوردار است و سهم بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، ایجاد اشتغال مولد و پایدار و تجمیع سرمایه‌های خرد مردمی دارد.

    طبق گزارش‌ها هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون ارزان‌تر از سایر بخش‌هاست و با سرمایه اندک می توان در حوزه تعاون اشتغالزایی کرد با این حال برابر آمارها 9 درصد کل اشتغال کشور در دست بخش تعاون است و ظرفیت ایجاد اشتغال در این بخش بالاست.

    از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم، آمار ثبت تعاونی‌ها 2.5 درصد و تعداد شاغلین در تعاونی‌ها 3.5 درصد افزایش یافته که نشانگر بهبود عملکرد تعاونی‌ها در این دوره است. در همین راستا مهدی مسکنی‌ - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزئیات جدیدی از اشتغال بخش تعاون در سال گذشته ارائه کرده است.

    به گفته وی مطابق بررسی‌های صورت گرفته در سال گذشته 52 هزار و 130 فرصت شغلی در بیش از 2000 بنگاه تعاونی ایجاد شده است که نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

    معاون وزیر تعاون می‌گوید: طی سال 1400 میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون 49 هزار و 502 فرصت شغلی بوده که در مقایسه با سال 1400 از رشد 5 درصدی برخوردار بوده است.

    مسکنی در عین حال بیشترین اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را متعلق به تعاونی‌های تولیدی دانست و گفت: در سال گذشته 58 درصد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در بخش تولید، ‌26 درصد در بخش تعاونی‌های مسکن، مصرف و اعتبار و 16 درصد در بخش تعاونی‌های خدمات بوده است.

    آنطور که معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته 70 درصد سرمایه‌گذاری در طرح‌های تعاونی از طریق تجمیع سرمایه‌های خرد و کوچک بوده و 30 درصد از محل تسهیلات بانکی و حمایت‌های دولتی تامین شده است.

    پیشتر وی از هدفگذاری ایجاد 45 هزار شغل تعاونی در سال گذشته خبرداده و میزان اشتغال ایجاد شده در بخش تعاون را یک میلیون و 850 هزار فرصت شغلی عنوان کرده بود.

    کارشناسان هزینه ایجاد شغل در بخش‌هایی همچون تعاون را بسیار اندک و یک سوم کمتر از سایر بخش‌های اقتصادی عنوان می‌کنند. تعاونی‌ها دارای گرایش‌های مختلف و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که سرمایه‌های خرد را کنار هم قرار داده و موجب گسترش مشارکت جمعی و ایجاد اشتغال پایدار و ارزان می‌شوند.

     در شرایط فعلی اقتصاد استفاده از ظرفیت‌ها و کارکردهای موثر تعاونی‌ها به ویژه تعاونی‌های تولیدی، زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصاد، رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار است. بخش تعاون علاوه بر ایجاد فرصتهای شغلی موجب گسترش صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور می‌شود و با خلق فرصت‌های شغلی به کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد در کشور کمک می‌کند.

    برچسب ها