عصر خودرو

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ:

پیش‌بینی تولید ۲۲۵ هزار تن قارچ در سال جاری

عصر بازار- رییس پرورش دهندگان قارچ ایران، ضمن پیش بینی تولید ۲۲۵ هزار تن قارچ در سال جاری، به مردم توصیه کرد از دستفروشان قارچ نخرند.

پیش‌بینی تولید ۲۲۵ هزار تن قارچ در سال جاری
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، «مهدی رجبی» روز سه شنبه در نشست خبری با ارائه گزارشی از اقدامات در سال ١٤۰١ و تشریح برنامه های سالجاری انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ خوراکی کشور و بررسی موضوع قارچ های کوهی و مخاطرات مصرف آنها افزود: سرانه مصرف قارچ در دنیا 4.5کیلوگرم است در حالی که سرانه مصرف قارچ در کشور ما سال 1401 تازه به 2.5 کیلوگرم رسیده است.

    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ با بیان اینکه این انجمن خرید تضمینی را در دستور کار قرار داده، اظهار داشت: به دلیل اینکه قارچ محصول فساد پذیری است امکان اینکه تولیدات امروز در روزهای بعد فروخته شود وجود ندارد و دلالان از این شرایط سوء استفاده می کنند و محصولات را با قیمت پایین تری خریداری می کنند.

    وی گفت: در راستای حمایت از تولیدکنندگان واحدی به نام حمایتی ایجاد کردیم که با سرمایه گذاری تولید کننده ها کمک می کند زمانی که محصول بازار خوبی ندارد خرید تضمینی به صورت مستمر انجام شود.

    رجبی افزود: همچنین با واحدهای کشت و صنعت برای تامین مواد اولیه قارچ یعنی کمپوست رایزنی هایی شده است.کمپوست از کاه، کود مرغی و ضایعات بخش کشاورزی و... تشکیل می شود. بیش از 80 درصد مواد اولیه ضایعات بخش کشاورزی است.

    وی تصریح کرد: سال گذشته رایزنی خوبی با بازرگانان در حوزه تره بار برای صادرات قارچ به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات، عمان، کویت و عراق انجام شده و هر ماه حدود 900 تا هزارتن صادرات داریم که ارزش آن حدود 12 میلیون دلار است.

    رجبی با بیان اینکه صادرات قارچ در کشور به صورت حرفه ای انجام نمی شود، گفت: مجوز مختص به صادرات قارچ وجود ندارد بلکه مجوز صادرات محصولات تره بار صادر می شود که قارچ نیز یکی ازمحصولات صادراتی است.

    به گفته وی یکی از مشکلات در صادرات قارچ این است که محصولات صادر می شوند اما به جای دلار، ریال دریافت می کنیم.

    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ به قیمت قارچ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت قارچ فله به صورت عمده فروشی کیلویی 55 تا 60 هزار تومان و قیمت خرده فروشی آن 65 تا 70 هزارتومان است.

    وی با بیان اینکه سال 1401، حدود 210 هزار تن قارچ در کشور تولید شد، افزود: پیش بینی می‌کنیم امسال با توجه به ورود واحدهای جدید میزان تولیدات به 225 هزارتن برسد البته اگر بتوانیم صادرات را ارتقا دهیم تولید نیز افزایش می‌یابد.

    رجبی گفت: به طور کلی مواد اولیه تولید قارچ 35 تا 40 درصد افزایش قیمت داشته که این افزایش ها منجر به افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت محصول نهایی خواهد شد. اگرچه ابتدای سال گذشته قیمت ها را 20 تا 25 درصد افزایش دادیم اما امسال تلاش داریم قیمت ها تغییر نیابد.

    به گفته این فعال بخش خصوصی، حدود 95 درصد بارهای ورودی به تهران رصد می شود.

    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ افزود: بین 5 تا 7 درصد قارچ های موجود در کشور توسط واحدهای بدون پروانه تولید می شوند.

    مردم قارچ از مراکز معتبر خریداری کنند
    رجبی درباره سلامت قارچ های موجود در بازار اظهارداشت: حدود چهار هزار نوع قارچ در طبیعت داریم که از این میزان 40 نوع قارچ خوراکی هستند و مابقی قابل خوردن نیستند.

    وی افزود: در ایران گونه های سمی قارچ شناخته نشده اما تا حد ممکن به مردم توصیه می‌کنیم که از قارچ های کنار خیابان یا قارچ های صحرایی، جنگلی و کوهی استفاده نکنند زیرا سمی بودن یا نبودن آن با چشم غیر مسلح قابل تشخیص نیست و باید حتما آزمایش شوند.

    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ گفت: قارچ هایی که در واحدهای صنفی تولید می شوند کاملاً سالم هستند.

    وی توصیه کرد: مردم از قارچ های بسته بندی استفاده و قارچ های فله را از فروشگاههای معتبر خریداری کنند.

    رجبی افزود: در فصل بهار مردم از دستفروشانی که قارچ های صحرایی، کوهی وجنگلی عرضه می‌کنند، خرید نکنند.

    ورود سه هزارتن قارچ به صنایع تبدیلی
    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ به صنایع فرآوری و تبدیلی در این صنعت اشاره کرد و گفت: سال گذشته یک میلیون تن کمپوست و 210 هزارتن قارچ تولید شد که بیش از سه هزارتن قارچ به صنایع 50 درصدی داشت.

    وی ادامه داد: همچنین قرار است سال آینده چند واحدهای فرآوری قارچ راه اندازی و محصولاتی چون قارچ پخته شده، کنسرو، قارچ خشک شده ، پودر قارچ و چیپس نیز تولید شود.

    رجبی با اشاره به مشکلات پیش روی این صنعت گفت: از نظام مهندسی کشاورزی درخواست داریم که تشکل قارچ در بخشی از فرآیند صدور مجوزهای جدید و تمدید مجوزهای قدیمی واحدهای صنفی باشد اما هنوز هیچ پاسخی نگرفته ایم.

    به گفته وی، یعنی ما به عنوان تشکل فعال در این بخش از برخی از واحدهای جدید فعال در حوزه قارچ بی خبریم.

    رجبی افزود: سال گذشته بیش از 40 تا 45 واحد در سطح استان تهران از مجوز اخذ شده در راستای ایجاد واحد تولید قارچ استفاده کردند اما فعالیتی جز تغییر کاربری نداشتند.

    وی گفت:‌ به طور قطع اگر انجمن از این فرایند آگاه باشد نظارت ها افزایش می یابد زیرا برخی واحد ها برای تولید قارچ مجوز گرفته اند اما واحد آنقدر غیراستاندارد بود که نتوانستند به تولید و بهره وری مناسب برسند و تسهیلات دریافتی را پس بدهند.

    رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان قارچ تصریح کرد: نیروی دارای مهارت در صنعت قارچ به شدت در حال کاهش است که این زنگ خطری برای این بخش است زیرا اکنون اتباع افعانی 30درصد اشتغال در بخش قارچ کشور را برعهده گرفته اند.

    رجبی افزود: 35 درصد قارچ کشور در استان‌های تهران البرز اصفهان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و قزوین تولید می شود.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو