عصر خودرو

کارنامه بازار گواهی سپرده در سالی که گذشت

۸۳۹ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا منعقد شد

عصر بازار- بازار گواهی سپرده در اسفند پارسال انعقاد بیش از ۷۲.۱ میلیون گواهی سپرده کالایی به ارزش ۳.۱ همت را ثبت کرد. در مجموع از ابتدای فروردین تا اسفند ۱۴۰۱ بیش از ۸۳۸ میلیون و ۹۴۸ هزار گواهی سپرده به ارزش نزدیک ۲۷.۹ همت در بورس کالا میان معامله گران منعقد شد. در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰، بیش از ۳۲۰ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۵۰۱ گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از ۹.۸ همت منعقد شده بود. بررسی‌ها در ۱۲ ماهه پارسال نسبت به سال قبل تر، از لحاظ حجم، افزایش ۱۶۲ درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش ۱۸۳ درصدی را نشان می دهد.

۸۳۹ میلیون گواهی سپرده کالا در بورس کالا منعقد شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از کالاخبر ، حجم معاملات ماهانه بازار گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران در اسفند 1401 به 72 میلیون و 138 هزار و 400 ورقه بهادار مبتنی بر کالا بر پایه دارایی های تمام سکه طلا، زعفران، شیشه، سیمان، برنج، زیره سبز و نخود به ارزش نزدیک 3 هزار و 106 میلیارد تومان رسید.

    در معاملات ماهانه، عنوان برتر معاملات به لحاظ حجم به سیمان و به لحاظ ارزش به سکه طلا تعلق گرفت. به عبارت دیگر، 44 میلیون و 53 هزار گواهی سپرده سیمان در حالی منعقد شد که این دارایی پایه با ثبت ارزش نزدیک 40.77 میلیارد تومان به لحاظ حجم صدرنشین شد.

    بعد از سیمان، زعفران به لحاظ حجمی با جا به جایی 17 میلیون و 613 هزار و 392 گواهی سپرده در جایگاه دوم قرار گرفت و ارزش معاملات این دارایی به نزدیک 730 میلیارد تومان رسید که در این آیتم نیز جایگاه دوم را از آن خود کرد.

    6 میلیون و 403 هزار و 600 گواهی سپرده تمام سکه طلا نیز به ارزش نزدیک 1.86 همت (هزار میلیارد تومان) مورد معامله قرار گرفت و دارایی پایه مذکور در دوازدهمین ماه از سال گذشته از نظر حجم رتبه سوم و از نظر ارزش رتبه اول معاملات را کسب کند.

    ارزش معامله 3 میلیون و 917 هزار و 73 گواهی سپرده شیشه نیز از رقم 459.5 میلیارد تومان فراتر رفت. این دارایی از نظر ارزش معاملات جایگاه سوم را پس از سکه و زعفران به خود اختصاص داد.

    در ماه مورد بررسی در نماد معاملاتی برنج نیز 150 هزار و 789 گواهی سپرده میان معامله گران منعقد شد و ارزش بیش از 11.2 میلیارد تومان را در پی داشت.

    در نماد معاملات زیره سبز نیز در مجموع 492 ورقه بهادار مبتنی بر کالا منعقد شد و ارزش بیش از 91.7 میلیون تومان را رقم زد.

    در اسفند 1401 و بر پایه دارایی نخود نیز در مجموع 54 گواهی سپرده معامله شد و ارزش نزدیک 1.7 میلیون تومانی را به ثبت رساند.

    آمارها همچنین گویای آن است که در مجموع 12 ماهه پارسال 838 میلیون و 948 هزار و 628 گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از 27 هزار و 870 میلیارد تومان میان معامله گران منعقد شد. در 12 ماه سال 1400 اما 320 میلیون و 298 هزار و 501 گواهی سپرده کالایی به ارزش بیش از 9 هزار و 846 میلیارد تومان منعقد شده بود. بررسی‌ها در 12 ماه نپارسال نسبت به سال قبل تر از لحاظ حجم، افزایش 161.93 درصدی و از لحاظ ارزش، افزایش 183 درصدی را نشان می دهد.

     

     

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو