عصر خودرو

رای مجلس به اخذ مالیات از مواد دخانی در بودجه ۱۴۰۲

عصر بازار- معاون بهداشت وزارت بهداشت از رای مجلس به بازگشت لایحه اخذ مالیات از مواد دخانی در بودجه ۱۴۰۲ که در بودجه ۱۴۰۱ حذف شده بود، خبر داد.

رای مجلس به اخذ مالیات از مواد دخانی در بودجه ۱۴۰۲
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، دکتر حسین فرشیدی در حاشیه «دومین نشست مدیران غیرواگیر دانشگاه های علوم پزشکی کشور در سال 1401» در هتل قلب تهران، گفت: خوشبختانه امسال با پیگیری های وزارت بهداشت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اخذ مالیات از سیگار با رای نمایندگان در بودجه 1402 گنجانده شد.

    وی با اظهار تاسف از تبلیغات روزافزون مصرف سیگار در شهرها، افزود: در بودجه سال آینده مقرر شده است از هر نخ سیگار تولید داخل 50 تومان، از هر نخ سیگار  برند 100 تومان، از هر نخ سیگار خارجی 800 تومان و از بسته های 50 گرمی توتون نیز 20 هزار تومان مالیات دریافت شود.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: همچنین قرار شد درباره قیمت کالاهای آسیب رسان، از جمله انواع نوشیدنی ها که دارای قند یا نمک زیادی هستند نیز در بودجه 1402تجدید نظر صورت گیرد.

    فرشیدی با تاکید بر ضرورت اهمیت دادن مردم به بیماری های غیرواگیر، گفت: باید بیماری های غیرواگیر را جدی بگیریم و منتظر نمانیم بیماری سراغ‌مان بیاید. می‌توان با انجام چند کار بی هزینه یا کم هزینه مانند خوردن سبزیجات، روزی 20 دقیقه پیاده روی، قطع مصرف سیگار و کاهش مصرف نمک و مواد قندی از بیماری های مهمی مانند بیماری های قلبی، عروقی، دیابت و سرطان ها تا حد زیادی پیشگیری کرد.

    وی بیماری‌های غیرواگیر را عامل 77 درصد مرگ و میرها دانست و تصریح کرد: در راس این بیماری‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارد که با ورزش کردن و اصلاح تغذیه تا حد زیادی قابل کنترل است.

    بنابر اعلام وزارت بهداشت، فرشیدی در خصوص برنامه‌های معاونت بهداشت برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر با اشاره به کاهش سن سکته‌های قلبی، گفت: دو برنامه داریم؛ یکی کنترل عوامل خطرآفرین منجر به بیماری‌های قلبی و دوم راه‌اندازی درمان‌های زودهنگام و سریع الاثر مثل کد 247 که این کار را انجام می‌دهد.

    معاون بهداشت وزارت بهداشت با اعلام این که 56 درصد افراد جامعه دچار چاقی یا اضافه وزن هستند، بیان کرد: چاقی منشاء بیماری‌های قلبی و انواع سرطان‌هاست و از کارافتادگی زودرس ایجاد می‌کند. همچنین کاهش مصرف نمک، پرفشاری خون که 30 درصد جمعیت را شامل می‌شود، کنترل می‌کند.

    وی در پایان خاظر نشان کرد: وزارت بهداشت برای کنترل چاقی دانش آموزان و پوکی استخوان بانوان برنامه‌هایی دارد که از سال آینده اجرایی می شود.

    برچسب ها