عصر خودرو

بررسی روند توسعه سبد محصولات بومی ایران خودرو از دیروز تا آینده

استقلال به سبک ایران خودرو

عصر بازار- صنعت خودرو ایران از اواخر دهه ۷۰ شمسی به سراغ بومی سازی سبد محصولات با کاپیتانی گروه صنعتی ایران خودرو رفت و در دهه ۸۰، نخستین خودرو ملی قدم به خیابان ها گذاشت و در دهه ۹۰ دو محصول بومی دیگر نیز به سبد محصولات ایران خودرو افزوده شد اما تا سال ۱۴۰۰ خبری از رشد قابل توجه تیراژ خودروهای با نشان اختصاصی ایران خودرو در خطوط تولید صنعت نبود.

استقلال به سبک ایران خودرو
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار»، امروز گروه صنعتی ایران خودرو اقدام به توسعه جدی سبد محصولات بومی بر پایه محصولات گذشته و دستاوردهای تازه برای آینده کرده تا به سطحی از خودروسازی برسد که تمامی ارکان صنعت خودرو بدون نیاز به شرکای خارجی امکان تامین داشته باشد.

    سورن، دنا، رانا پلاس، آریسان2 و تارا هم اکنون در تنوع بیش از 11 مدل اصلی به بازار عرضه می شوند و در آینده کراس اوور ری‌را و هاچ بک شهری TF21 نیز به این خانواده اضافه خواهد شد تا ایران خودرو بستر لازم برای دستیابی به برنامه تولید 900 هزار خودرو با محوریت اصلی تولیدات بومی را داشته باشد. مجموعه محصولات بومی ایران خودرو کلاس های ابعادی B و C اعم از هاچبک و سدان و کراس اوور را در نسخه های مجهز به گیربکس دستی و اتوماتیک پوشش می دهد و محصولات در کلاس های امکاناتی متنوع و با فیس لیفت های مستمر به بازار عرضه می شوند. این خودروساز همچنین حتی پیش از ایجاد بسترهای قطعی ضروری برای عرضه خودروهای الکتریکی به بازار، تارا الکتریکی را نیز آماده ورود به فاز تولید انبوه کرده است تا جلوتر از زیرساخت های حمل و نقل کشور، مهره های مهم و به روز صنعت خودرو مطابق با استاندارد های جهانی را آماده کرده باشد. همچنین  توسعه نسخه برقی ری‌را را همزمان با مدل بنزینی آن آغاز کرده و در سال آینده نسخه الکتریکی کراس‌اوور ری‌را هم معرفی خواهد شد.

    گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه قوای محرکه، علی رغم عدم تامین سوخت استاندارد مورد نیاز استاندارد یورو5، تمامی محصولاتش را با این استاندارد تطبیق داده و در همین راستا، پیشرانه های EF7 و TU5پلاس و XU7پلاس، هم اکنون روی محصولات این خودروساز عرضه می شوند. در گام بعد پیشرانه جدید EFP به عنوان جدیدترین نسل پیشرانه های 16 سوپاپ ایران خودرو که به تازگی رونمایی شده در نسخه توربو با حجم 1.7 لیتر و حداکثر توان 163 اسب بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتون متر آماده نصب روی خانواده دنا است. این پیشرانه با استفاده از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ دوگانه یا DVVT از طراحی جدید در بخش های میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک کننده و ... نسبت به پیشرانه EF7توربو بهره می برد و گامی بزرگ در راستای ارائه قوای محرکه به روز در صنعت خودرو کشور بشمار می رود که مصرف سوخت آن 10 درصد نسبت به پیشرانه EF7 توربو قدیمی کمتر شده و توانی بیشتر از پیشرانه خودروهای چینی مونتاژی مشابه در کشور تولید می کند. همچنین گروه صنعتی ایران خودرو خانواده گسترده پیشرانه های 3 سیلندر را نیز آماده نصب روی محصولات کرده که قرار است در نسل جدید همه محصولات بومی این شرکت مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر، تنوع گسترده گیربکس های 6 سرعته دستی، AMT، 6سرعته اتوماتیک و دو کلاچه جدید ایران خودرو شرایط را برای توسعه بیشتر تیپ محصولات فراهم می کند.

    پس از قوای محرکه نوبت به تنوع آپشن ها و تکنولوژی در محصولات بومی ایران خودرو می رسد. گروه صنعتی ایران خودرو زمانی در فول ترین تیپ محصولاتش از 4 شیشه برقی، تنظیم برقی صندلی و کامپیوتر سخنگو استفاده می کرد اما امروز، محصولات این خودروساز از آپشن هایی معادل و بعضا برتر از رقبای برند های معتبر بهره می برند و این تنوع قرار است در آینده بیشتر نیز شود. از جمله تکنولوژی هایی که به زودی در محصولات این خودروساز به صورت گسترده استفاده می شود می توان به 4 کیسه هوا، کنترل الکترونیکی پایداری ESP ( هم اکنون در تارا نصب شده) ، سیستم کمکی برقی فرمان ( تارا، رانا پلاس، دنا پلاس توربو اتوماتیک و 207 دارند) ، نمایشگر لمسی ، دوربین و سنسور عقب، دوربین 360 درجه، سیستم پایش باد تایرها TPMS، آینه الکتروکرومیک وسط، سنسور نور و باران، ورود و استارت بدون کلید، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی و ... اشاره کرد.

    مسیر حرکت ایران خودرو در توسعه سبد محصولات بومی، مسیری است که این خودروساز را به سرعت در سطح مشابه خودروسازان مطرح جهان قرار می دهد و کاستی های بیش از سه دهه گذشته این صنعت را برای رخ‌نمایی در عرصه های جهانی جبران می کند. امروز می توان با قطعیت گفت که ایران خودرو در حوزه طراحی، توسعه و تولید انواع خودرو به صورت اختصاصی حرف های زیادی برای گفتن دارد و می تواند با شخصیتی مستقل در بازارهای هدف صادراتی حضور پیدا کند.

    برچسب ها