عصر خودرو

کارشناس بازار سرمایه:

بازدهی شرکت‌های بورسی بیشتر از سود بانکی است

عصر بازار- کارشناس بازار سهام تاکید کرد: مجموع سودی که شرکت‌های بورسی می‌سازند، از سود سپرده بانکی به مراتب بیشتر است.

بازدهی شرکت‌های بورسی بیشتر از سود بانکی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اخیرا شورای پول و اعتبار سود سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال را با 2.5 درصد افزایش به 5‏‏.20 درصد رسانده است، علارغم این که افزایش نرخ سود بانکی به طور معمول مانع رشد بازار سهام می‌شود، اما بازار سرمایه بدون توجه به این موضوع در روهای ابتدایی رشد کرد. با توجه به اهمیت این موضوع با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشستیم.

    حسین احمدی؛ کارشناس بازار سهام گفت: افزایش سود سپرده بانکی تاثیر بسیار زیادی در بازدهی نماد‌های بانکی خواهد داشت، به خصوص بانک‌های خصوصی تجاری بازدهی بیشتری نسبت به سایر بانک‌ها کسب خواهند کرد، زیرا بانک‌هایی که تسهیلات تکلیفی پرداخت می‌کردند، نرخ تسهیلات تکلیفی این بانک‌ها بهبود یافته است.

    این کارشناس بازار بورس تصریح کرد: از طرف دیگر بانک‌هایی که سپرده کم هزینه دارند، مانند بانک ملت، از افزایش نرخ سود بانکی منتفع خواهند شد.

    احمدی ابراز داشت: بازار سرمایه در وضعیتی قرار دارد که خبر‌هایی مانند افزایش نرخ سود بانکی در آن بی تاثیر است. به عنوان نمونه تحولات در حوزه خودرو بسیار است و این موضوع موجب شده است تا شاخص کل بورس تقویت شود. در آخرین مورد با تاکید رئیس سازمان بورس،خودرو‌ها همچنان در بورس کالا قیمت گذاری می‌شود، این موضوعات موجب شده است تا چشم انداز بازار سهام مثبت شود.

    این فعال بازار سرمایه افزود: از طرف دیگر ارزش دلاری بازار سرمایه بسیار کاهش یافته است و به زیر ارزش واقعی خود رسیده است و در حال حاضر ارزش دلاری بازار سهام به حدود 130 میلیارد دلار رسیده است، این موضوع موجب شده است تا بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌هاعقب باشد، بنابراین در بلند مدت بازدهی بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها همچون بازار پول و بازار مسکن بسیار بیشتر خواهد بود.

    وی ادامه داد: قیمت بسیاری از سهم ها با توجه به سود‌هایی که می‌سازند و با توجه به ارزش دلاری اندکشان و همچنین به علت عقب ماندن نسبت به سایر بازار‌ها موجب شده است تا به خبر افزایش سود بانکی بی اهمیت باشند، به عبارت دیگر افزایش سود بانکی مانع صعود بازار سهام نخواهد شد.

    احمدی در پایان تاکید کرد: بازدهی شرکت‌های بورسی به قدری جذاب است که افزایش سود بانکی مانع رشد این سهام‌ها و کلیت بازار سهام نخواهد شد و در کل مجموع سودی که شرکت‌های بورسی می‌سازند، از سود سپرده بانکی بیشتر است.

    برچسب ها