عصر خودرو

بازگشت ۵۴۳ تعاونی به چرخه فعالیت

عصر بازار- معاون وزیر کار با اشاره به وجود ۱۴۱ هزار تعاونی فعال در کشور از بازگشت ۵۴۳ واحد تعاونی به چرخه فعالیت در جریان اجرای نهضت احیا در کشور خبر داد.

بازگشت ۵۴۳ تعاونی به چرخه فعالیت
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، سیاست فعال‌سازی واحدها و کارخانه‌های تعطیل شده و راه‌اندازی مجدد خطوط تولید، از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

    به اعتقاد کارشناسان و فعالان حوزه کار، یکی از اقدامات شایسته و موثری که دولت با جدید در دستور کار قرار داده و در حال پیگیری است، موضوع فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و بنگاه‌هایی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند.

    به زعم آنها، احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد، اشتغال مجدد نیروهای کار را به دنبال داشته و زمینه بازگشت نیروهای بیکار شده به چرخه فعالیت و رونق تولید و اشتغال را فراهم می‌کند.

    در راستای اجرای نهضت احیا، فعال سازی تعاونی‌هایی که به دلایل متعدد از جمله نبود نقدینگی، ناتوانی در پرداخت تسهیلات بانکی و برخی مشکلات حقوقی و مالی دچار رکود شده و تعطیل باقی مانده بودند نیز در دستور کار قرار گرفته است.

    آنطور که مهدی مسکنی - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته طی تفاهم‌نامه‌ای که با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به امضا رسید، مقرر شده واحدهای تعاونی تولیدی هم در طرح نهضت احیا و راه‌اندازی مجدد واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه فعال احیا شوند.

    وی با بیان اینکه نزدیک به 1500 تعاونی در فرایند نهضت احیا قرار گرفته‌اند، می‌گوید: براساس گزارش‌هایی که از 30 استان کشور دریافت شده 543 تعاونی غیرفعال و دارای قابلیت احیا شناسایی و وارد چرخه فعالیت شده‌اند.

    به گفته معاون وزیر تعاون از جمله علل غیر فعال شدن تعاونی‌ها در کشور، مسایل مالی و حقوقی است و بسیاری از تعاونی‌های غیرفعال مربوط به بخش مسکن هستند که مأموریت آنها به پایان رسیده است.

    نگاه به نظام‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری از کشورهای جهان نشان می دهد که ایجاد و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط یکی از اولویت های اساسی در برنامه های توسعه اقتصادی این کشورها به شمار می‌رود. این بنگاه‌ها با وجود آنکه به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارند، بازدهی بیشتر داشته و در ایجاد اشتغال و درآمد نقش‌آفرین هستند. بر اساس آمارها در حال حاضر از 242 هزار تعاونی ثبت‌ شده در کشور نزدیک به 141 هزار تعاونی فعال هستند.

     تقویت و حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط از جمله راهکارهای حمایت از تولید ملی و رشد و رونق اقتصادی است بر همین اساس تعاونی‌ها به عنوان بنگاه‌های کوچک و زودبازده نقش بسزایی در رشد و توسعه اقتصادی، ایجاد اشتغال پایدار، توزیع عادلانه درآمد، افزایش بهره‌وری و رونق تولید دارند و از طریق فعالیت‌های تعاونی، کیفیت و سطح زندگی مردم نیز ارتقا می یابد.

    برچسب ها