عصر خودرو

کابوس ۲۰۲۲ بورس‌های جهانی موقتا تمام شد

عصر بازار- به گزارش بلومبرگ بازار سهام در سال ۲۰۲۲ به عنوان یک بازار ناموفق، به تاریخ سال‌های بد بازار پیوست.

کابوس ۲۰۲۲ بورس‌های جهانی موقتا تمام شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، برای معامله‌گرانی که این وضعیت را پشت سر گذاشتند، مانعی بالقوه برای بازگشت فوری وجود دارد. چیزی که حس بدتری نسبت به زیان اصلی دارد در کل بازار سهام در سال 2022 به عنوان یک بازار ناموفق، به تاریخ سال‌های بد بازار پیوست.

    هر چند که اُفت 25 درصدی شاخص S&P 500 (قیمت سهام 500 شرکت دولتی ایالت متحده آمریکا) در طیف پایین‌تر سقوط‌های بازار نزولی قرار می‌گیرد؛ اما تحقق این وضعیت نیز راه سخت و دشواری را می‌طلبد. بازار با میانگین مدت نزولی بودن 2.3 روز، بدترین میانگین را از سال 1977 داشته است.
    در حالی که سهام با کاهش متوسط به سمت تعطیلات کریسمس حرکت می‌کرد، هرکسی که به افزایش قیمت دوباره سهام (از پایین‌ترین سطح اکتبر تا جهش دسامبر) امیدوار بود، قائله را باخت. شاخص S&P 500 در پنج روز 0.2 درصد سقوط کرد و زیان ماهانه خود را به 6 درصد رساند. بازاری که گاهی به نظر می‌رسید تقریباً آگاهانه متمایل به از بین بردن خوش‌بینی سرمایه‌گذاران است؛ روند‌های نزولی و روز‌های غیرقابل اعتماد شاخص‌های خرید، بیش از اندازه طولانی شدند.

    جاستین والترز، بنیانگذار گروه سرمایه‌گذاری بسپوک در یادداشت روز دوشنبه‌اش نوشت: ضرب‌المثل قدیمی در وال‌استریت وجود داشت که می‌گفت "وقتی دیگران می‌ترسند، حریص باش و بخر و وقتی دیگران حریص هستند، بترس و بفروش! "، اما برای سال 2022 باید گفت وقتی دیگران می‌ترسند، حریص باش و بفروش و وقتی دیگران حریص هستند بترس و باز هم بفروش.
    معامله‌گران در چند ماه پایانی سال، روزانه 100 میلیارد دلار سهام فروختند
    معامله‌گران روزانه (سرمایه‌گذارانی که از طریق معاملات کوتاه مدت و سریع در طول روز کسب سود می‌کنند) 20 میلیارد دلار از سهام خود را در ماه دسامبر به طور خالص فروخته‌اند و مجموع فروش آن‌ها را در ماه‌های اخیر تقریباً به 100 میلیارد دلار رسیده است. یعنی 15 درصد انباشت سرمایه‌یشان در سه سال اخیر.
    سال دشوار 2023 برای بازار سهام
    گزارش دیگری به ما می‌گوید که انتظار می‌رود سهام در نیمه اول سال 2023 به پایین‌ترین حد سال 2022 برگردد. این گزارش به پیام‌های استراتژیست‌های چند شرکت معتبر خدمات مالی و بانکداری آمریکایی چندملیتی استناد کرده و می‌گوید: سهام در نیمه اول سال آینده با کاهش تازه‌ای روبه‌رو می‌شود، زیرا درآمد شرکت‌ها تسلیم رشد اقتصادی ضعیف‌تر شده است و تورم کماکان بالاست. نیمه دوم سال شاهد بهبود خواهیم بود، اما این رشد احتمالاً یک بازگشت ملایم و موقتی باشد.
    براساس نظرسنجی بلومبرگ که در این ماه منتشر شد، مدیران ارشد پولی همچنین شروع دشواری را برای سال 2023 پیش‌بینی می‌کنند که سود آن به نیمه دوم سال متمایل خواهد شد.
    میانگین هدف 22 استراتژیست که توسط بلومبرگ بررسی شده است نشان می‌دهد که S&P 500 در سال آینده با در شاخص 4078 به کار خود پایان می‌دهد (حدود 7٪ بیشتر از سطوح فعلی) خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی افزایش 24 درصدی است، در حالی که دیدگاه نزولی کاهش 11 درصدی را پیش‌بینی می‌کند.

    برچسب ها