عصر خودرو

با رد پیشنهاد سه شرکت داخلی برای توسعه فاز۱۱

فاز۱۱ پارس جنوبی به خارجی ها می رسد

عصر بازار- مدیر عامل شرکت ملی نفت و گاز پارس با اشاره به راه اندازی فازهای ۱۹، ۲۰، ۲۱ و یک فاز ۱۷ و ۱۸ تا پایان سال جاری می گوید در صورت اجرای این برنامه ها تولید گاز از میدان مشترک فاز جنوبی در ایران از مرز ۵۰۰ میلیون متر مکعب در روز خواهد گذشت.

فاز۱۱ پارس جنوبی به خارجی ها می رسد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، علی اکبر شعبان پور در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت اظهار کرد: میدان گازی فرزاد بی بر اساس قراردادی که حدود 8 سال گذشته با یک شرکت هندی انعقاد شده در مرحله مذاکره است.

    وی ادامه داد: در آخرین سفر وزیر انرژی هند قرار شده است این شرکت برنامه و پیشنهاد مالی خود را برای توسعه فرزاد بی تا پایان سپتامبر یا ماه بعد از آن به شرکت ملی نفت ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

    وی همچنین درباره آخرین وضعیت فاز 11 پارس جنوبی عنوان کرد: این فاز اولویت خاص داشته و سال گذشته روی توسعه آن تمرکز شد، با این حال پیشنهادی که از سوی سه شرکت متقاضی داه شده بود از سوی معاونت سرمایه گذاری شرکت نفت بررسی شده و منابع در نظر گرفته شده برای توسعه این فاز پذیرفته نشد.

    به گفته وی فاز 11 یکی از پروژه هایی است که شرکت ملی نفت برای جذب سرمایه گذار خارجی در قراردادهای جدید نفتی معرفی می کند.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس همچنین از نصب ٦ سکو در فازهای پارس جنوبی تا پایان زمستان امسال خبر داد و گفت: نصب همزمان این تعداد سکو در یکسال رکورد جدیدی به شمار می آید.

    شعبانپور با اشاره به این که براساس تعهدی که وزارت نفت بر عهده این شرکت گذاشته است امسال توسعه فازهای ١٩، 20 و ٢١ و یکی از فازهای ١٧ و ١٨ را در برنامه داریم، افزود: در فاز ١٩ چهار سکوی دریایی، ٢١ حلقه چاه و دو رشته خط ٣٢ اینچ به منظور انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی وجود دارد.

    وی با اشاره به این که امکان انتقال گاز تولیدی سکوی اقماری این فاز به پالایشگاه برای شیرین سازی و تزریق آن به شبکه سراسری و تولید محصولات جانبی آن فراهم شده و در مدار است، تصریح کرد: حفاری سه سکوی فاز ١٩ پارس جنوبی کامل شده است.

    به گفته وی، تا چند روز آینده نخستین ردیف شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٩ به شبکه سراسری تزریق می شود. ضمن این که برداشت گاز از این فاز پارسال با اتصال سکوی SPD٢ به سکوی ١٩C صورت گرفت و هم اکنون نیز در حال برداشت گاز از این سکو هستیم.

    شعبانپور دیگر فازهای اولویت دار امسال را فازهای 20 و ٢١ عنوان کرد و با بیان این که دو دکل حفاری بروی سکوی آنها در حال نصب است که هر سکو١١ حلقه چاه دارد، تصریح کرد: تا آخر تیرماه نخستین سکوی فاز ٢١ نصب می شود. ضمن این که پالایشگاه و بخش خشکی این فازها در وضع مطلوبی قرار دارند.

    وی دلیل تاخیر در راه اندازی فازهای ١٧ و ١٨ در بخش دریایی را مشکلات صدرا عنوان کرد و گفت: هر ٤ واحد شیرین سازی این فازها آماده است منتهی به دلیل مشکلات مالی صدرا ساخت سکوها با تاخیر مواجه شد. همچنین پارسال سکوهای ١٧A و ١٨A در مدار قرار گرفتند.

    شعبانپور تعهد امسال این شرکت را امسال راه اندازی پنج فاز پارس جنوبی عنوان کرد و با بیان این که در بخش خشکی در همه فازهای اولویت دار وضع مطلوبی داریم، یادآور شد: امسال نیز تا پایان زمستان ٦ سکو در فازهای اولویت دار پارس جنوبی نصب می شود که رکورد جدیدی است، پیشتر این رکورد مربوط به سال ٩٣ بود که همزمان چهار سکو نصب شده بود.

    مدیرعامل نفت و گاز پارس اظهار امیدواری کرد با تامین مالی این پروژه و تعهد پیمانکاران پروژه های اولویت دار پارس جنوبی تا پایان امسال زودتر اجرایی شود.

    فازهای اولویت دار امسال پارس جنوبی شامل فازهای ١٧ و ١٨، ١٩ و 20 و ٢١ می شود که باید تا پایان امسال با ظرفیت کامل به بهره برداری برسد.

    نفت و گاز پارس مذاکره ای با شرکتهای کره ای برای توسعه فاز ١٤ نداشته است

    وی در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره ای با شرکتهای کره ای برای توسعه فاز ١٤ پارس جنوبی انجام شده است، اظهار کرد: شرکت نفت وگاز پارس هیچ قراردادی را با شرکتهای کره ای برای توسعه این فاز امضا نکرده است، منتها توسعه این فاز به کنسرسیومی از هشت شرکت با رهبری IPMI واگذار شده است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: با توجه به گشایشی که امسال در تامین منابع مالی توسعه فازهای پارس جنوبی صورت گرفته است بدون شک فعالیتها در پارس جنوبی شتاب می گیرد و با تزریق پولی که صورت می گیرد احتمال دارد اعضای کنسرسیوم به طور شخصی با شرکتهای کره ای مذاکره ای انجام دهند که شرکت نفت و گاز پارس نیز دخالتی در این مذاکرات ندارد.

    شعبانپور در پاسخ به پرسشی در این باره که آیا تولید فازهای ١٥ و ١٦ به دلیل رعایت نکردن مسائل زیست محیطی متوقف شده است، اظهارکرد: چنین موضوعی صحت ندارد، منتها به دلیل آغاز تعمیرات اساسی این فازها که از چند روز پیش آغاز شده است ابتدا سکوی فاز ١٥ برای تعمیرات اساسی بسته شده و پس از آن نیز سکوی فاز ١٦ برای تعمیرات اساسی بسته می شود. بنابراین هم اکنون به دلیل تعمیرات اساسی تولید این فازها صفر شده است.

    مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره مذاکرات صورت گرفته برای توسعه میدان گازی فرزاد بی نیز اظهارکرد: مذاکره با شرکتهای هندی برای توسعه این میدان گازی ادامه دارد، براساس توافق نامه ای که به تازگی میان وزیران نفت و انرژی ایران و هند امضا شد، قرار شده است تا هندیها مدل مالی مشخص خود بر مبنای نرخهای موجود و همین طور نوع برداشت از این میدان را اعلام کنند.

    وی افزود: براین اساس آنها باید طرح و مدل توسعه خود را ارائه کنند و وزارت نفت در این باره تصمیم بگیرد.

    به گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس طرح توسعه میدان گازی فرزاد بی و گلشن و فردوسی نیز براساس مدل جدید قراردادهای نفتی توسعه خواهند یافت.

    شعبانپور درباره مشکل صدرا برای ساخت سکوهای پارس جنوبی نیز اظهارکرد: طی سه سال اخیر جلسه های متعددی با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت و همچنین ورود وزیر نفت برای حل مشکل صدرا برگزار شد که هم اکنون به نظر می رسد این مشکلات با اعلام قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا مبنی بر این که مالکیت صدرا به این شرکت بازگشته، در حال حل شدن است.

    توسعه فازهای پارس جنوبی متوقف نشده است

    وی با اشاره به اهمیت توسعه فازهای پارس جنوبی به دلیل مشترک بودن آن، گفت: با این که فازهای مختلف پارس جنوبی در دولت یازدهم به دلیل کمبود منابع مالی با اولویت بندی مواجه شدند، اما اجرای این سیاست به معنای توقف توسعه سایر فازها نبود.

    شعبانپور ادامه داد: با این که طی سه سال اخیر شاهد وارد مدار شدن فازهای اولویت دار بودیم اما به موازات آنها توسعه دیگر فازها نیز انجام شد به نحوی که امسال شاهد هستیم فازهای ١٩، 20 و ٢١ نیز وارد مدار خواهند شد.

    به گفته وی، طبیعی است که روند اجرای هر پروژه ای در ابتدای امر از پیشرفت بالاتری برخوردار می شود اما هرچه به مراحل پایانی کار نزدیکتر می شویم سرعت کار به دلیل نفس اجرای پروژه کندتر می شود.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها