عصر خودرو

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس:

تولید پارس جنوبی امسال با قطر برابر می‌شود

عصر بازار- مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این که برداشت سالانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی امسال با قطر برابر می شود، میزان سرمایه گذاری انجام شده در فازهای ١٢ تا ٢٤ پارس جنوبی را ٥۰ میلیارد و ٥۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

تولید پارس جنوبی امسال با قطر برابر می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از وزارت نفت، علی اکبر شعبانپورمدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در گفتگوی تلویزیونی که از شبکه پنج سیما پخش شد، گفت: توسعه میدان گازی پارس جنوبی مصداق کامل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش توان صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست.

    وی با بیان این که اکنون بیش از ٥۰ درصد گاز کشور از میدان گازی پارس جنوبی تامین می شود، افزود: زمانی که در اقتصاد مقاومتی در زمینه افزایش صادرات برق یا پتروشیمی تاکید می شود، مشاهده می‌کنیم که تحقق این سیاست‌ها با تامین خوراک گازی که به طور عمده از پارس تامین می شود، محقق خواهد شد.

    وی با اشاره به اولویت بندی وزارت نفت برای وارد مدار شدن ٥ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، تصریح کرد: اگرچه در کلام ورود این پنج فاز به مدار کار ساده‌ای به نظر می‌آید، اما تحقق این امر کار بسیار دشواری است که زنجیره‌ای از فعالیت‌های حفاری، نصب عرشه‌ها، خطوط لوله دریا و پالایشگاه‌ها را شامل می‌شود.

    شعبانپور با اشاره به فاز ١٩ پارس جنوبی که دارای ٤ سکو بوده و هر سکو نیز ٥ حلقه چاه دارد، گفت: چاه‌های این سکو به عمق چهار کیلومتر از بستر دریا حفاری شده که ٩۰۰ تا یک کیلومتر آن به صورت افقی است.

    شعبانپور با اشاره به ساخت سکوهایی با ٣٢۰۰ تن وزن در یاردهای خرمشهر، بندرعباس و بوشهر که حجم بالایی از سازه های فلزی را شامل می شود، ادامه داد: برای حمل این سکوها از جرثقیل‌هایی با قدرت پنج هزار اسب بخار و شناور لوله گذار استفاده کردیم، ضمن این که خط لوله ٣٢ اینچ به طول ١١٥ کیلومتر از کف دریا به پالایشگاه خشکی متصل و سپس در پالایشگاه فرآیند شیرین سازی گاز و دیگر فعالیتها انجام می شود.

    مدیرعامل شرکت نفت‌وگاز پارس با بیان این که کشور قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال ١٣٦٨ و ایران هم عملا از سال ١٣٨۰ شروع کرد، افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده، مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس جنوبی هزار و ٦١٦ میلیون مترمکعب است و ایران هم با توجه به شرایط تحریم که ایجاد شد، تاکنون ٩۰٤ میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است.

    وی برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی را نسبت به قطری‌ها ٥٥ درصد اعلام کرد و افزود: هم اکنون در برداشت از میدان گازی پارس جنوبی به نصف قطر رسیده‌ایم.

    شعبانپور تولید سالانه قطر در سه سال گذشته را سالی ١٧٧ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آنها بیشتر بر روی بخش نگهداشت فعالیت می‌کنند.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید پارسال ایران در میدان گازی پارس جنوبی را حدود ١٣٢ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تولید سالانه ایران در میدان گازی پارس جنوبی به نسبت تولید سالانه قطر به ٧٥ درصد رسیده است که این امر حاکی از این است که در این بخش ٢٥ درصد از قطریها عقب هستیم.

    وی افزود: چنانچه امسال ٥ فاز پارس جنوبی با حمایت‌های مالی وارد مدار شود، در تولید سالانه با قطر برابر شده و سال آینده دراین بخش از آنها پیشی خواهیم گرفت؛ البته ایران در مقطع سال ٨٤ نیز در تولید سالانه با کشور قطر برابر بود.

    شعبانپور با بیان این که امسال فاز ١٩( معادل دوفاز استاندارد) ٢۰، ٢١ و١٨ وارد مدار تولید خواهند شد، گفت: باتوجه به این که برداشت گاز از سکوی SPD١ در فاز ١٩ آغاز شده است، انتظار داریم طی هفته های آینده شاهد تزریق گاز به شبکه سراسری از این فاز باشیم.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس ادامه داد: براساس برنامه ریزی انجام شده سکوهای ١٩A و ١٩B نیز امسال وارد مدار شده و در مجموع تولید دو میلیارد فوت مکعب گاز از فاز ١٩ محقق خواهد شد.

    شعبانپور درباره فازهای ٢۰و ٢١ نیز، گفت: تابستان امسال حفاری چاه‌های این فازها به پایان می رسد. ضمن این که فازها از پیشرفت بالای ٩۰ درصد برخوردارند.

    وی ادامه داد: همچنین در یارد بندرعباس نیز دو سکوی ١٨B و ١٧B در حال ساخت هستند که انتظار داریم تا پایان امسال نیز شاهد تکمیل آنها باشیم.

    مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان این که برای توسعه ١۰ فاز نخست پارس جنوبی حدود ١٣,٤ میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام شده بود، گفت: این درحالی است که برای توسعه فازهای ١٢ تا ٢٤ حدود ٥۰ میلیارد و ٥۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

    وی ادامه داد: در حال حاضر به غیر از فاز ١٤ که از پیشرفت حدود ٦٢ درصدی برخوردار است، باقی فازهای پارس جنوبی از پیشرفت‌های بالای ٧٧ درصد برخوردارند.

    وی در پایان از همه پیمانکاران، سازندگان، واحدهای پشتیبانی و اجرایی و کارکنان صنعت نفت که در میدان گازی پارس جنوبی در شرائط بد آب وهوایی مشغول به فعالیت هستند تشکر کرد و گفت: در نتیجه تلاش‌های این مجموعه است که امروز می توانیم با افتخار از پارس جنوبی صحبت کنیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها