عصر خودرو

کاهش فشار به سامانه‌های معاملات برخط کارگزاری‌ها

عصر بازار- کارشناس بازار سرمایه گفت: با ۱۰ برابر شدن سقف تراکنش کارگزاری‌ها، فشار به سامانه‌های معاملات برخط کارگزاران کاهش یافته که در نتیجه معاملات اوراق بهادار نیز روان‌تر می‌شود.

کاهش فشار به سامانه‌های معاملات برخط کارگزاری‌ها
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبِنا، اکبر ادهم کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکی از مشکلات سرمایه‌گذاران در جهت سرمایه گذاری مولد برای حمایت از تولید، محدودیت حداکثر 50 میلیون تومان به عنوان سقف تراکنش مجاز از طریق درگاه‌های بانکی کارگزاران در مدت 24 ساعت بود، این امر زمان انتظار، معاملات و تراکنش‌های تکراری بانک‌ها را افزایش می‌داد.

    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که تصمیم جدید بانک مرکزی در جهت افزایش سقف تراکنش‌ها چه مزیتی دارد؟ تصریح کرد: با افزایش سقف تراکنش کارگزاری‌های بورسی، نقل و انتقال وجوه بین مشتریان کارگزاران و صندوق‌های سرمایه گذاری تسهیل خواهد شد، ضمن آنکه فشار به سامانه‌های معاملات برخط کارگزاران کاهش یافته که در نتیجه معاملات اوراق بهادار نیز روان‌تر می‌شود.

    وی افزود: افزایش سقف تراکنش علتی برای تسهیل معاملات است، اما این امر به تنهایی نمی‌تواند، باعث جذب نقدینگی شود، چون شرایط جذب نقدینگی به عوامل متعددی مانند، برگشت اعتماد سرمایه گذاران، حمایت دولت و مسئولان نظارتی و سوق دادن پول‌های راکد به سمت تولید بستگی دارد، اگر تمامی عوامل گفته شده، به صورت احسن اجرا شود این تصمیم می‌تواند به جذب نقدینگی کمک کند.

    ادهم با بیان اینکه افزایش سقف تراکنش‌های بانکی می‌تواند قدمی برای همکاری بازار پول و سرمایه باشد گفت: افزایش سقف تراکنش‌های بانکی یک نوع همکاری برای بازار پول و سرمایه است، ولی به شرطی که این اقدامات مستمر باشد.

    ادهم همکاری و ارتباط خوب بین بازار سرمایه و بانک مرکزی را دارای اثرات مثبت برای اقتصاد دانست و تاکید کرد: ارتباط بین بانکی مرکزی و بازار سرمایه ارتباط تنگاتنگی است، که هرگونه تصمیم درست یا غلط از سوی بانک مرکزی با حساسیت بالا بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد و متقابلا برای اقتصاد نیز دارای پیامد خواهد بود.

    وی در پایان بیان کرد: اگر پول‌های راکد و تورم زا به سمت تولید یعنی بازار سرمایه بروند، تاثیر ارتباط بازار پول و سرمایه را دو چندان در اقتصاد خواهیم دید همچنین گفتنی است که؛ بانک مرکزی و بازار سرمایه دو رکن مهم تولید و شکوفایی چرخه اقتصاد هستند.

    برچسب ها