عصر خودرو

زنگنه:

ایران نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است

عصر بازار- وزیر نفت برگزاری نشست دوحه را آغاز همکاری میان تولیدکنندگان نفت عضو و غیرعضو اوپک برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت دانست و تاکید کرد: ایران نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است.

ایران نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، بیژن زنگنه با بیان اینکه برخی کشورهای تولیدکننده نفت ازهمان ابتدا با لغو تحریم های ایران مخالف بودند و شاید به این دلیل تلاش کردند قیمت نفت را پایین بیاورند تا از این طریق فشار زیادی به ما وارد کنند، افزود: هم اکنون بیش از دو میلیون بشکه مازاد عرضه در بازار وجود دارد که سبب کاهش شدید قیمت نفت شده است.
    وی با بیان اینکه این کشورها تصور می کنند پس از لغو تحریم های ایران با جوسازی بین تولیدکنندگان نفت می توانند افکار عمومی را از این موضوع که خود آنها عامل بی ثباتی بودند منحرف کنند، اضافه کرد: ایران هیچ نقشی در بی ثباتی بازار نفت نداشته است.
    زنگنه ادامه داد: پذیرفتن طرح فریز نفتی از سوی ایران به این معنا بود که کشورمان در عمل تحریم هایی که پس از سالها تلاش و مقاومت ملت برداشته شد را داوطلبانه بپذیرد.
    وی افزود: در واقع پذیرش این موضوع از سوی ایران و تثبیت تولید نفت در سطح ژانویه ٢۰١٦ به آن معنا بود که تحریم ها علیه ایران برداشته نشده است و صادرات نفت ایران در سطح دوران تحریم تثبیت شود.
    وزیر نفت با بیان اینکه ایران همانند گذشته تلاش خود را برای بازگشت ثبات به بازار نفت انجام خواهد داد، بر ضرورت رایزنی میان تولیدکنندگان نفت تاکید کرد و گفت: ایران مسئولیتی در بی ثبات کردن بازار نفت نداشته است و کسانی که مسئولیت این بی ثباتی را داشته و بازار را اشباع کرده اند، از آن فرار می کنند.
    بر اساس این گزارش، وزیران کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نتوانستد بر سر طرح فریز نفتی (تثبیت تولید نفت خام در سطح ماه ژانویه) به توافق برسند.
    18 کشور تولیدکننده نفت از جمله روسیه و عربستان روز یکشنبه(29 فروردین) در شهر دوحه پایتخت قطر گردهم آمده بودند تا تولید نفت را تا اکتبر 2016 (مهر-آبان 95) در سطح تولید ماه ژانویه (دی-بهمن 1394) گذشته تثبیت کنند.
    قرار بود در نشست دوحه که سه ماه پس از توافق اولیه بهمن ماه گذشته اعضای اوپک و غیر اوپک با شرکت روسیه، عربستان سعودی، ونزوئلا و قطر در همین شهر برگزار شد، میزان تولید نفت جهان در سطح ماه ژانویه (دی- بهمن) تثبیت شود.
    علت اصلی شکست نشست دوحه کارشکنی عربستان و متحدانش و اصرار آنها بر حضور ایران در طرح فریز نفتی اعلام شده است؛ در واقع عربستان تلاش داشت که از طرح فریز نفتی به عنوان ابزاری برای اعمال فشار به ایران استفاده کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها