عصر خودرو

در تلویزیون «بلومبرگ» تحلیل شد

هنوز می‌توان به اقتصاد چین خوش‌یبن بود؟

عصر بازار: بن لیدلر، استراتژیست سهام جهانی در بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» به تحلیل بازار چین پرداخت و تأثیر کاهش نسبت برابری ارزهای محلی در برابر دلار در بازارهای نوظهور را بررسی کرد.

هنوز می‌توان به اقتصاد چین خوش‌یبن بود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، این روزها توجه بازارهای جهانی به بازار سهام چین معطوف است و سقوط سهام بازار A (بورس سرزمین اصلی چین) و سرایت احتمالی آن به سایر عرصه‌های اقتصادی، همه را نگران کرده است. بن لیدلر در این رابطه به بلومبرگ گفت: هنوز سرایت چندانی دیده نشده و دولت کماکان به مداخله ادامه می‌دهد تا با کاهش نرخ بهره و نسبت نقدینگی، از بازار حمایت کند.

    وی افزود: به عقیده من از اینجا به بعد شاهد رشد بازار خواهیم بود؛ اما همان‌طور که قبلاً اشاره شد، مردم در معامله سهام چین بسیار محتاطانه عمل می‌کنند.

    مجری «بلومبرگ» با اشاره به این نکته که شاخص مدیران خرید (PMI) در چین برای مدت طولانی زیر 50 بوده و هست، دلایل خوش‌بینی لیدلر به بازار چین را جویا شد.
    بن لیدلر ضمن تأیید سخنان وی، خاطر نشان کرد: بر اساس سیاست‌های جدید بر مبنای انعطاف‌پذیری بیشتر، در نیمه دوم سال شاهد کاهش نرخ بهره به اندازه 0.5 درصد دیگر خواهیم بود و 2 درصد کاهش در نسبت نقدینگی. علاوه بر این سرمایه‌گذارانی وجود دارند که اکنون با پایین آمدن قیمت‌ها برای ورود به بازار آماده‌اند.

    وی با تأکید بر این نکته که پول چین آنقدر که توقع می‌رفت تضعیف نشده و جایگاه خود را حفظ کرده، گفت: شرایط برای رشد و بهبود بازار آماده است.

    استراتژیست بانک «اچ‌اس‌بی‌سی» در رابطه با رکود بازارهای کالایی گفت: واقعاً مشکل کالاها سراسری است. طی 5 یا 6 سال اخیر شاهد کاهش نرخ بهره به مقدار زیاد در جهان بوده‌ایم که البته در بسیاری زمینه‌ها مفید بوده است، هرچند نتوانسته به بازار کالا کمک چندانی کند.

    مجری «بلومبرگ» پرسید: با توجه به سیاست‌های تسهیل کمی، اگر آمریکا تصمیم بگیرد سیاست‌گذاری‌اش را از بازارهای نوظهور دور کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    لیدلر تصریح کرد: تاکنون هم تضعیف زیادی در پول‌های ملی در برابر دلار دیده شده است. به نظر من مردم به شدت نگرانند که مانند سال 2013، بازارها دچار Taper Tantrum شوند (عبارت Taper Tantrum در توصیف واکنش‌های هیجانی بازار به اظهارات رئیس فدرال رزرو آمریکا در سال 2013 در خصوص برنامه تسهیل کمی، استفاده می‌شود). همین سرمایه‌گذاران را از بازارهای نوظهور دور نگهداشته است. سوددهی این بازارها اخیراً نصف شده درحالی‌که در آمریکا خوب است.

    لیدلر ضمن تأکید بر اینکه کماکان همه منتظر تصمیم فدرال‌رزرو هستند، گفت: من درباره سهام آمریکا کمی محتاط‌ و درباره سهام اروپا کمی خوشبین‌تر هستم. به نظرم ماجرای یونان کمی بازار اروپا را دچار ابهام کرده است. اما برای مثال رشد دستمزدها در آمریکا 0 بوده ولی در اروپا حدود 25 درصد است.

    برچسب ها