عصر خودرو

سنگین‌ترین ریزش ۵ سال اخیر ثبت شد:

سقوط بورس چین حتی با حمایت دستوری دولت

عصر بازار- روز دوشنبه هفته جاری در حالی که مقام‌های ناظر بازار سهام چین با وعده مقابله با دستکاری قیمت‌ها و معاملات استقراضی شرورانه تلاش می‌کردند تا سرمایه‌گذاران وحشت‌زده را آرام کنند، بازارهای سهام چین به پایین‌ترین سطح در ۵ سال گذشته سقوط کردند و حتی دستور مقام‌های دولتی چین به سرمایه‌گذاران نهادی برای خرید سهام بانک‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ نیز نتوانست ریزش‌های سنگین را مهار کند.

سقوط بورس چین حتی با حمایت دستوری دولت
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، در یک اتفاق تاریخی روز دوشنبه هفته جاری، سهام شرکت‌ها در بورس شانگهای و بورس کوچکتر شنژن (نزدیک هنگ‌کنگ) بین زیان کلان و سود اندک در نوسان بودند و در نتیحه بازارهای سهام چین به دلیل فروش سنگین سهام بخش املاک دچار افت شدید شدند.

    در این راستا، رسانه دولتی چین اعلام کرد: کمیسیون اوراق بهادار چین (CSRC) جلسه‌ای برای ایجاد ثبات در بازارها تشکیل داد. در وبسایت این نهاد، اعلامیه‌ای برای اطمینان بخشیدن به سرمایه‌گذاران خرد منتشر شد. سرمایه‌گذاران خرد بیش از نیمی از حجم معاملات بورس‌های چین را به خود اختصاص داده‌اند. در این اعلامیه، کمیسیون اوراق بهادار چین متعهد شد که برای معاملات نهانی و دیگر تخلفات معاملاتی، مجازات سنگینی اعمال کند.

    در بیانیه CSRC آمده است: باید صادقانه به صدای تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران گوش دهیم، به نگرانی‌هایشان پاسخ دهیم و از حقوق‌شان به عنوان سرمایه‌گذار حمایت و حفاظت کنیم.

    تشدید مجازات جرائم مالی

    این وعده‌ها با پیام‌های متعدد مقام‌های ارشد دولتی مبنی بر ضرورت حفظ ثبات بازار همراه شد. در همین حال، رئیس واحد جرائم اقتصادی دادستانی عالی خلق (بالاترین مقام دادستانی کشور) نیز در گفت‌وگویی که در سایت «سکیوریتیز تایمز» (نشریه رسمی حزب کمونیست چین) منتشر شد، به این موضوع اشاره کرد. ژانگ شیائوچین گفت: حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران، اولویت اصلی است. ما به تشدید مجازات جرائم مالی در حوزه‌های کلیدی ادامه خواهیم داد و جرائمی را که نظم بازار سرمایه را مختل می‌کنند، مطابق قانون و با جدیت سرکوب خواهیم کرد.

    دستور مقام‌های دولتی چین به سرمایه‌گذاران نهادی برای خرید سهام بانک‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ

    ناظران بازار در این باره گفتند: روز دوشنبه نشانه‌هایی آشکار شد مبنی بر اینکه مقام‌های دولتی به سرمایه‌گذاران نهادی بزرگ دستور داده‌اند تا برای خرید بانک‌های دولتی و دیگر شرکت‌های بزرگ پا پیش بگذارند. سهام بسیاری از این شرکت‌ها با رشدهای خوبی مواجه شدند. به عنوان نمونه، سهام بانک صنایع و بازرگانی چین 2.3 درصد، سهام بانک چین 2.8 درصد و سهام بانک کشاورزی چین هم 2 درصد رشد کرد. با این حال، در مجموع سهام بسیاری از شرکت‌ها با افت روبه‌رو شد و به ویژه سهام بخش فناوری در میان بازندگان بزرگ قرار گرفت.

    تردید سرمایه‌گذاران چینی

    به گزارش سنا، استفان اینس از شرکت مدیریت دارایی SPI در گزارشی گفت: در حال حاضر وضعیت بازار سهام چین آشفته به نظر می‌رسد که نشان‌دهنده نگرانی‌های گسترده نسبت به عدم قطعیت مقرراتی و دخالت‌های دولت است. با وجود تلاش مقام‌های دولتی برای ایجاد ثبات در بازار، تمایل سرمایه‌گذاران ضعیف شده است که نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاران نسبت به اعتبار سیاست‌های دولت و مقررات موجود تردید دارند.

    خروج سنگین نقدینگی سرمایه‌گذاران

    در این روزهای بحرانی، شرکت‌های چینی به دلیل خروج نقدینگی سرمایه‌گذاران از بازار میلیاردها دلار از دست داده‌اند. جدای از بحران بخش مسکن، وضعیت اقتصادی چین (به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان) نیز شکننده است.

    تنش تجاری با آمریکا این وضعیت را تشدید می‌کند. در سال 2018 دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت با اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات کالاهای چینی، جنگ تجاری را با این کشور آغاز کرد. چین نیز متقابلا با اعمال تعرفه بر واردات کالاهای آمریکایی این اقدام را تلافی کرد.

    برچسب ها