عصر خودرو

افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در جهان

عصر بازار- افزایش تند و تیز قیمت خوراک دام در بازار جهانی هشدار برای مسئولان است که بیش از ۷۵ درصد نیاز کشور از واردات تامین می شود.

افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی در جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، روز گذشته در آخرین روز کاری از هفته، قیمت ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود 25 دلار در هر بوشل افزایش یافت. این قراردادها برای ماه جولای یعنی دو ماه آینده بسته شده و مفهوم آن این است که همچنان قیمت این محصول استراتژیک در ماه های آتی رو به بالا خواهد بود.

    قیمت این محصول استراتژیک در ماه گذشته هم با افزایش بی سابقه مواجه بود و از 559 به 660 دلار در هر بوشل رسید. یعنی 101 دلار افزایش یافت.قیمت هر بوشل ذرت که واحد سنجش وزن این محصول است با 25 دلار افزایش به قیمت 673.25 دلار به فروش رفت.

    افزایش قیمت محصولات اساسی تنها محدود به ذرت نیست بلکه قیمت محصولاتی مانند گندم و دانه ها روغنی هم افزایش های زیادی داشتند.

    به طوری که قیمت گندم روز جمعه آخرین روز کاری هفته 5.75 دلار در هر بوشل گرانتر شد.

    بلومبرگ می نویسد بازارهای جهانی سال 2021 را با جهش قیمت در انواع کالاهای اساسی شروع کرده و به دلیل رشد مناسب اقتصادی که پیش بینی شده بعید است این مسیر عوض شود. افزایش قیمت در همه محصولات اساسی از ذرت گرفته تا گندم و انواع فلزات اساسی دیده می شود.

     ایران بیش از 75 درصد نیاز خود به خوراک دام و 90 درصد نیاز به دانه ها روغنی را وارد می کند در باره گندم هم برخی سالها وارد کننده است سال گذشته 3 میلیون تن گندم وارد کرد.

    برچسب ها