عصر خودرو

مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در گفت‌وگو با «بازار امروز» ؛

گذر از سال عجیب بورس و رسیدن به رونق ۹۵

عصر بازار- بورس سال ۹۴ با تمام اتفاقات از جمله مسائل مربوط به رکود، تحریم، سوئیفت، برجام، تورم، افت قیمت‌های جهانی، پرونده هسته‌ای، تصمیمات مجلس نهم و.. به پایان رسید. اما در این بین سرمایه بازیگران این بازار بیشتر از همه تحت تاثیر عوامل مذکور قرار گرفتند و گاه سهامداران با اخبار مثبت و منفی شاهد سود یا ضررهای هنگفتی در سرمایه خود بودند. از همین رو با رفع تحریم و ایجاد ارتباط با سایر کشورها درحوزه بین‌المللی زمینه برای تعامل، پیشرفت و توسعه سیاسی و اقتصادی فراهم شده است. از سویی با تغییر در مجلس شورای اسلامی و شروع به کار مجلس دهم پیش‌بینی می‌شود که دولت به همراه این نهاد در قانونگذاری‌ها و اصلاح ساختار امور نقش بسزایی را در جهت شکوفایی کشور ایفا نمایند.

گذر از سال عجیب بورس و رسیدن به رونق ۹۵
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۱:۰۰

    از این رو، «بازار امروز» در گفت‌وگو با رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ به تحلیل و بررسی روند حرکت بازار سرمایه در سال گذشته، نقش بازارهای  موازی و جهانی، صنایع و شرکت‌ها،عرضه‌های اولیه، صندوق‌ها، فساد و رانت، چشم‌انداز بورس برای سال 95 و... پرداخته است که آن را در ادامه می‌خوانید.

    بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر ایران
    رضا زنگنه مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ  در خصوص بورس سال 94 اظهار داست: سال جاری، سالی پر فراز و نشیب و عجیب برای بازار سرمایه در 15 سال گذشته محسوب می‌شود. همچنین، کاهش قیمت نفت در کنار وضعیت نامناسب اقتصاد جهانی فشار مضاعفی را به کشور وارد کرد. وی خاطرنشان کرد: توافق هسته‌ای به عنوان بزرگترین اتفاق تاریخ معاصر ایران در سال 94 در روند بازار سرمایه تاثیرگذاری زیادی داشت. در همین حال سیاستی مبنی بر کنترل تورم، به نوعی ملزم کردن دولت در جهت انضباط مالی و عدم استقراض از بانک مرکزی باعث رکود نسبی در اقتصاد شد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: با سیاست‌های اقتصادی دولت، کاهش نرخ بهره، سود سپرده‌ها و تسهیلات برآورد می‌شد اما به دلیل شرایطی خاص، بازار سرمایه هم تحت تاثیر این امر قرار گرفت. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ  ابراز داشت: پس از توافق هسته‌ای و پشت سر گذاشتن رکود، شرکت‌ها وارد رونق نسبی در بازار شدند. از همین رو، اگر شرکت‌های وابسته به قیمت‌های جهانی به کاهش نرخ واکنش نشان نمی‌دادند در حال حاضر بورس وضعیت بهتری را تجربه می‌کرد. رضا زنگنه افزود: افت شدید قیمت‌های جهانی به خصوص در حوزه نفت باعث شد تا سیاست‌های اقتصادی دولت با مشکل روبه‌رو شود. از سویی بورس طی دو سال، از دی ماه سال 92 تا اواخر دی ماه سال 94 بلندمدت‌ترین رکود خود را پشت سر گذاشت. وی با اشاره به رکود بازار نیز تصریح کرد: به واسطه این رکود سودآوری شرکت‌های بورسی تحت تاثیر قرار گرفت اما از سویی سود بانکی و سود بدون ریسک کاهش پیدا نکرد و در نهایت این مهم فشار مضاعفی را در روند معاملاتی بازار سرمایه به وجود آورد. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ  بیان کرد: توافق هسته‌ای از دستاوردهای دولت به شمار می‌رود زیرا این امر در نهایت منجر به باز شدن فضای بین‌المللی به روی اقتصاد ایران می‌شود.
    ضعف و قوت بورس 94

    رضا زنگنه در خصوص نقاط ضعف و قوت سال 94 اظهار داشت: رکود اقتصادی، نرخ بالای سود بانکی از بزرگترین نقاط ضعف به شمار می‌روند. در همین حال، توافق هسته‌ای و امید به آینده در بازار سهام از نقاط قوت این امر محسوب می‌شود. وی گفت: کاهش نرخ سود سپرده بانکی به 18 درصد در اسفند ماه رخ داد اما تاثیرگذاری این امر در بازارسرمایه عملا طی سال 95 خواهد بود از سویی اثر روانی این مهم در روند معاملاتی نیز زودتر مشاهده شد. این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: سود سالانه 24 تا 26 درصدی اکثر صندوق‌های با درآمد ثابت وابسته به بانک از دیگر نقاط ضعف در بازار به شمار می‌رود. رضا زنگنه تاکید کرد: صندوق‌های با درآمد ثابت تبدیل به ابزاری برای دور زدن مصوبات بانک مرکزی شده‌اند زیرا مردم و سپرده‌گذاران را به سمت چنین صندوق‌هایی سوق می‌دادند. در همین حال صندوق‌ها نیز نقدینگی را در بانک و در یک حساب با رقمی بالغ بر صدها میلیارد تومان با نرخ 26، 27 درصدی نگهداری می‌کردند. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ عنوان کرد: از همین رو بانک مرکزی طی مصوبه‌ای اعلام کرد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری حق ارائه سود بالای 18 درصد را ندارند که این امر در بهبود شرایط اقتصادی موثر خواهد بود. این تحلیلگر بازار سرمایه درباره تاثیر نرخ سود سپرده بانکی در اقتصاد  گفت: سپرده بانکی به عنوان پربازده ترین بازار برای افراد در سطح جامعه محسوب می‌شود اما اکنون با کاهش این نرخ، احتمال حرکت درصدی از نقدینگی به سمت بازار سرمایه وجود دارد و مابقی آن نیز به سمت فعالیت‌های اقتصادی حرکت خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: با کاهش نرخ سود سپرده، بانک‌ها می‌توانند نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند که در نتیجه، این امر به سودآوری شرکت‌ها کمک می‌کند. از سویی، برخی از فعالان و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نقدینگی خود را در بانک‌ها به عنوان سپرده قرار داده و از بانک بازده بدون ریسک دریافت می‌کردند اما با کاهش نرخ سود زمینه برای بازگشت این قبیل از نقدینگی‌ها به بازار سرمایه فراهم خواهد شد. رضا زنگنه اظهار داشت: در گذشته به دلیل اینکه شرکت‌های بزرگ چندانی در بازار حضور نداشتند بورس هم عمق نداشت اما در حال حاضر با توجه به خصوصی سازی‌های انجام شده و با نگاهی به حجم معاملات روزانه بیش از 500 میلیارد تومان، بازار ظرفیت لازم برای ورود نقدینگی جدید را دارا است. از سویی، حضور شرکت‌های بزرگ که امکان خرید سهام آنها در بازار وجود دارد و با نگاهی به سهام شناور شرکت‌ها درمی‌یابیم که نقدینگی زیادی می‌تواند در بازار سرمایه جریان داشته باشد. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در خصوص عرضه‌های اولیه در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: عرضه‌های اولیه ناموفقی را سال 94 پشت سر گذاشتیم زیرا افزایش عرضه با توجه به انگیزه پایین برای خرید سهام در بازار، فقط به رکود دامن زد و سمت تقاضا تحریک نشد. این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در سال گذشته ورود شرکت‌هایی با ارزش پایین به دلیل سهام شناور کم مورد اقبال خیلی از سرمایه‌گذاران قرار نگرفتند و رکود را گسترده‌تر کردند از همین رو، برخی از این شرکت‌ها دستمایه حرکت‌های سفته بازانه در بازار شدند.
    چشم‌انداز مثبت، در کنار حذف رانت

    رضا زنگنه درخصوص چشم‌انداز سال 95 نیز عنوان کرد: طی دو سال گذشته بزرگترین رکود را پشت سر گذاشتیم از همین رو سال 95 می‌تواند سالی پر رونق به دلیل ارتباط اقتصادی کشور با بازارهای جهانی برای بازار سرمایه باشد. از سویی سیاست‌های کلان اقتصادی دولت مناسب ارزیابی می‌شود زیرا بانک مرکزی در ابتدا نرخ سود بین بانکی و سپس نرخ ذخیره قانونی برخی از بانک‌ها را کاهش داد در همین حین برخورد با موسسات غیرمجاز هم از دیگر اقدامات هوشمندانه این نهاد محسوب می‌شود. از همین رو سه عامل فوق زیرساخت‌های لازم برای کاهش نرخ سود بانکی را فراهم کرد. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ گفت: اداره کشور با نفت زیر 40 دلار این نوید را می‌دهد که در سال 95 با افزایش صادرات و امیدواری نسبت به رشد قیمتی، چشم‌انداز اقتصادی روشنی خواهیم داشت. این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: در سال 94 سازمان بورس به شکل انفعالی عمل کرد این در حالی است که می‌توانست در دوران رکود زیرساخت‌های بازار را تقویت کند. وی اذعان داشت: میزان شفافیت کم و مشکلات نرم افزار معاملاتی در بورس نه تنها سرمایه‌گذاران خارجی را جذب نمی‌کند بلکه موجب خروج سرمایه‌گذاران داخلی نیز می‌شود. رضا زنگنه بیان کرد: متاسفانه مدیران بورسی تصمیم گیری برای سرمایه‌گذاران خرد، دخالت در گزارش شرکت‌ها، باز و بسته کردن نمادها، قیمت‌گذاری سهام و سایر مصوبات را جایگزین رسیدگی به وظیفه اصلی خود در بازار که نظارت است، کرده‌اند. مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ گفت: سازمان بورس باید زمینه را برای ارائه اطلاعات خیلی شفاف و بدون رانت فراهم کند و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دهد. ازهمین رو نباید به‌جای سرمایه‌گذاران به تحلیل اطلاعات در بازار بپردازد. این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار داشت: سیاست‌های اقتصادی دولت مناسب ارزیابی می‌شود اما برای حرکت به سمت توسعه باید سازمان‌های دولتی را کوچک و به سمت خصوصی سازی حرکت کرد و در چنین روندی برای این که شرکت دولتی به طور کامل خصوصی شود، احتمال وجود فساد در واگذاری دارایی‌ها، تغییر در مدیریت‌ها و ارزشگذاری شرکت‌های واگذار شده وجود دارد. وی گفت: دولت‌ها برای رسیدن به توسعه یافتگی باید با فساد و رانت مبارزه شدید کنند زیرا این دو عامل مانع از توسعه یافتگی کشور می‌شود و در عین حال، انگیزه فعالان اقتصادی را هم از بین می‌برد. رضا زنگنه بیان کرد: همیشه مجلسیان و دولتیان از متغیرهای اقتصادی برای اهداف سیاسی استفاده کرده‌اند. این افراد باید یک دیوار بین سیاست و اقتصاد قرار دهند زیرا فعالیت اقتصادی درست، همیشه درست است. اما در صورتی که فعالیت اقتصادی با سیاست همراه شود خروجی مناسبی را شاهد نخواهیم بود. از همین رو اگر نمایندگان مجلس دعواهای سیاسی خود را وارد اقتصاد نکنند به طور قطع اقتصاد رشد و توسعه پیدا خواهد کرد.

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

     

     

    نویسنده: کسری کیانا
    برچسب ها