عصر خودرو

معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد؛

نظارت بر بازار در ایام نوروز بی‌وقفه صورت گیرد

عصر بازار- معاون اول رئیس جمهور از مسئولین ذیربط خواست در ایام تعطیلات نوروزی روند نظارت و بازرسی را با جدیت ادامه دهند تا اقلام و کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار گیرد.

نظارت بر بازار در ایام نوروز بی‌وقفه صورت گیرد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، امروز یکشنبه 1 فروردین 1400 در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی با تاکید بر استمرار نظارت و بازرسی‌ها بر بازار در ایام نوروز، از رشد تولید در بخش صنعت و کشاورزی در یک سال گذشته خبر داد و گفت: تولیدکنندگان کشور در سال 99 کارهای بزرگی انجام دادند و تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند.

    وی با بیان اینکه انتظار نظام از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، ساماندهی توزیع برخی اقلام و کالاهای اساسی است، گفت: در ایام پیش رو، عده‌ای به دنبال زیر سوال بردن خدمات دولت هستند و تلاش می‌کنند با ایجاد اختلال و تشنج در بازار، خدمات چندین ساله دولت را تحت‌الشعاع قرار دهند.

    معاون اول رئیس جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای تولید و توزیع مرغ و نیز جلوگیری از تخلفات، نسبت به ساماندهی بازار مرغ طی روزهای آینده ابراز امیدواری کرد و افزود: سال 99 سالی سخت برای مردم ایران بود و فشارهای تحریمی آمریکا از ابتدای سال 97 روز به روز بر اصلی‌ترین منبع درآمدی کشور بیشتر شد و آمریکا تلاش کرد با تمام از واردات برخی کالاها به کشور جلوگیری کند.

    واردات 10 میلیارد دلار دارو و کالای اساسی به کشور

    جهانگیری در ادامه صبر، بردباری و مقاومت مردم را در تحمل مشکلات و دشواری‌های ناشی از تحریم‌ها، بی‌نظیر توصیف کرد و ضمن تشکر از مردم ایران، که موجبات یأس و ناامیدی دشمنان را فراهم کردند و سیاست فشار حداکثری آمریکا را به شکست کشاندند، تصریح کرد: در ابتدای سال 99 برآوردهای بانک مرکزی این بود که امکان تأمین هشت میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو امکان پذیر نیست اما با همت مدیران بانک مرکزی به میزان 10 میلیارد دلار کالاهای اساسی و دارو به کشور وارد شد.

    ضرورت همراهی بخش تولید با تصمیمات دولت

    وی با یادآوری اینکه تولید برخی کالاهای اساسی نظیر مرغ و روغن وابستگی زیادی به واردات دارد، تاکید کرد: با توانمندی که در مدیران وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت وجود دارد انتظار می‌رود مشکل تأمین مرغ و روغن در مدت زمان کوتاهی حل شود و وضعیت بازار این دو کالا به تعادل برسد.

    جهانگیری با قدردانی از تولیدکنندگان مرغ و روغن از آنان خواست همراهی و همکاری لازم را با سیاست‌ها و تصمیمات دولت انجام دهند تا شاهد افزایش رضایتمندی در میان مردم باشیم.

    تبدیل تهدید به فرصت در بخش تولید

    وی با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور در سال 99 کارهای بزرگی انجام دادند، افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد رشد تولید در بخش صنعت و کشاورزی در سال جاری قابل توجه بوده و این یعنی تولیدکنندگان کشور تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کردند.

    استمرار نظارت و بازرسی در ایام نوروز

    معاون اول رییس جمهور همچنین از اقدامات صورت گرفته برای تأمین و توزیع مناسبت میوه در ایام پایانی سال قدردانی کرد و با تأکید بر اینکه باید پای حقوق مردم قاطعانه ایستاد، از مسئولین ذیربط خواست در ایام تعطیلات نوروزی روند نظارت و بازرسی را با جدیت ادامه دهند تا اقلام و کالاهای مورد نیاز با قیمت مناسب در دسترس مردم قرار گیرد.

    جهانگیری در ادامه این جلسه با قدردانی از کادر پزشکی و درمان کشور و نیز تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی اظهار داشت: سال گذشته در همین ایام تأمین ماسک یکی از دغدغه‌های مهم کشور بود اما به فضل الهی و با همت بخش تولید، امروز صادرکننده محصولات و تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا هستیم؛ در خصوص تامین واکسن کرونا رویکرد اصلی دولت این است که ضمن تلاش برای تولید واکسن داخلی، از منابع معتبر خارجی نیز واکسن مورد نیاز کشور را که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تأیید شود، خریداری کند.

    وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد سال 1400 سال گشایش و حل مشکلات خواهد بود و امیدوارم مشکلات و فشارها در سال 1400 از دوش مردم برداشته شود.

    تعدیل قیمت‌ها در بازار میوه

    در این جلسه قائم مقام وزیر صمت گزارشی در خصوص توزیع میوه در کشور ارائه کرد و از تاثیر مثبت توزیع گسترده میوه در میادین میوه و تره در ایجاد تعادل در قیمت‌ها خبر داد.

    همچنین دبیر کارگروه تنظیم بازار نیز با تاکید بر روند کاهشی قیمت میوه در اکثر استان‌های کشور، کیفیت میوه‌های توزیع شده را مطلوب توصیف کرد و از تزریق محصولات دیگری نظیر برنج، پوشاک و آجیل و خشکبار از ذخایر موجود به بازار و تعدیل قیمت این کالاها خبر داد.

    مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز در این جلسه گزارشی از میزان ذخایر گندم و روغن ارائه کرد و گفت: کارخانجات تولید روغن به صورت سه شیفت فعال هستند و هیچ گونه مشکل و نگرانی در جریان تأمین روغن وجود ندارد.

    در ادامه این جلسه موضوع قیمت مرغ و روغن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و تصمیمات لازم برای جلوگیری از تخلفات و تأمین این دو کالا با قیمت مناسب اتخاذ شد.

    برخورد جدی با مرغداران متخلف

    در این نشست همچنین ضمن تأکید بر اینکه فعلاً هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد، گزارشی از برنامه واردات مرغ منجمد طی روزهای آینده ارائه و مقرر شد با مرغدارانی که به امید افزایش قیمت و انتظارات تورمی از ارسال مرغ به کشتارگاه خودداری می‌کنند، برخورد شود.

    برچسب ها