عصر خودرو

یک کارشناس بازار سهام:

بازار بدهی به سمت شفاف شدن در پیش است

عصر بازار- معاون عملیات شرکت تامین سرمایه کاردان اظهار کرد: این روزها بازار بدهی کشور به شکل و شمایل واقعی خود نزدیک‌تر شده و در حال نظام یافتن است، به طوری که این روزها می‌‌توان در این بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت را همانند سهام کشف قیمت کرد و اجازه داد که این قیمت واقعی توسط عرضه و تقاضا در بازار مشخص شود.

بازار بدهی به سمت شفاف شدن در پیش است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، مونا حاجی‌علی‌اصغر اظهار کرد: این روزها بازار بدهی کشور به شکل و شمایل واقعی خود نزدیک‌تر شده و در حال نظام یافتن است به طوری که این روزها می‌‌توان در این بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت را همانند سهام کشف قیمت کرد و اجازه داد که این قیمت واقعی توسط عرضه و تقاضا در بازار مشخص شود.

    معاون عملیات شرکت تامین سرمایه کاردان افزود: خوشبختانه این اتفاق در بازار بدهی بسیار تاثیرگذار بوده و به نظرم این عرضه و تقاضا در هر دوره‌ اقتصادی، نشان‌دهنده و تعیین‌کننده خیلی از موارد بوده است.

    این کارشناس بازار سهام ادامه داد: به طور کل هر مساله‌ و پارامتری که در اقتصاد کشور موثر باشد، بر بازار بدهی کشور نیز، تاثیر می‌گذارد. مسائلی همچون برجام و لغو تحریم‌ها، ورود منابع نگه‌داری شده کشور در خارج از کشور، بسیاری از تصمیمات و سیاست‌های دولت و بانک مرکزی(برای مثال کاهش نرخ سود بانکی) و... که می‌تواند نقدینگی به همراه داشته باشند، هرکدام به نوعی بر این بازار تاثیر می‌گذارند.

    حاجی‌علی‌اصغر گفت: در حال حاضر بازار بدهی کشور همانند بازار سهام یک تابلوی مشخص دارد و نرخ سود مشخص است که این مساله نشانی از آغاز دوران بلوغ برای بازار سرمایه و پول است، چرا که در گذشته، همه عددها در این بازار تعریف‌شده بودند. برای مثال قیمت همه اوراق، 100 هزار تومان و نرخ سود 20درصد بود که برای سال 94 بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار به 21 درصد تبدیل شد و در مجموع این امور به صورت دستوری انجام می‌شد.

    او افزود: حتی اگر خواستار نرخ سود ترجیحی برای یک سرمایه‌گذار بودیم، این مساله در قالب قراردهای غیررسمی صورت می‌گرفت و شفافیت نداشت به طوری که بازاری که در حال حاضر شکل گرفته به سمت شفاف شدن پیش می‌رود.

    حاجی‌علی‌اصغر در ادامه گفت: در مجموع همه موارد باید شفاف باشد و تمامی افراد در این مورد اطلاعات یکسانی داشته باشیم؛ چرا که این مساله باعث می‌شود بازار کاراتر شود و تنها ثروتمندان و قشر خاص و محدودی از جامعه به اطلاعات دسترسی نداشته باشند که این اتفاق در خصوص اسناد خزانه اسلامی به واقعیت پیوست و خوشبختانه این اسناد خزانه در پنج مرحله پذیرش شدند و در حال حاضر امور مربوط به آن انجام شده و این مساله نشان می‌دهد که بازار بدهی به سمتی می‌رود که مراحل اولیه شکل‌گیری خودش را به خوبی پشت سر می‌گذارد و به طور کلی تاثیر اقتصاد بر این بازار کاملا نمایان است.

    این کارشناس بازار سهام با بیان اینکه بازار هم باید زیرساخت‌هایش را تامین کند تا نگاه دولت بر آن جدی‌تر باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه در این زمینه دولت برای بدهی خود به پیمان‌کاران، اوراق منتشر می‌کند و اینکه معاملات ثانویه خود را در بازار سرمایه انجام می‌دهد، به نظر می‌رسد که دولت برنامه‌ریزی کاملا مشخصی برای بازار سرمایه دارد اما به هرحال بازار هم باید یکسری از زیرساخت‌های موردنیاز را تامین کند تا دولت نگاه جدی‌تری به آن داشته باشد.

    او ادامه داد: تامین‌ مالی‌های دیگر دولت مثل انتشار اوراق صکوک و... نیز هستند که آنها هم در سال جدید می‌تواند حجم اوراق را بالا‌تر ببرند که البته اینها هر کدام زیرساخت‌هایی را لازم دارند و باید بررسی شوند.

    حاجی‌علی‌اصغر معتقد است: اما به هرحال وقتی دولت تصمیم گرفته تا بازار سرمایه در این نقش‌آفرینی، قسمت عمده کار را در اختیار داشته باشد و شروع آن با اسناد خزانه اسلامی بوده، به نظر می‌رسد که در سال آینده برنامه‌های بهتر وجامع‌تری داشته باشیم و حجم اوراق نیز بالاتر رود.

    این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش و حضور سرمایه‌گذاران در دوران پساتحریم گفت: به نظرم وقتی برجام اتفاق بیفتد و لغو تحریم‌ها صورت گیرد، قطعا یکسری از سرمایه‌گذاران خارجی به بازار کشور ورود پیدا می‌کنند، کمااینکه در حال حاضر هم بعضی از این سرمایه‌گذاران در مبالغ کوچک‌تر وارد شده‌‌اند یا بعضی از آنها شرایط را رصد می‌کنند و در حال مذاکره هستند.

    معاون عملیات شرکت تامین سرمایه کاردان معتقد است: اما باتوجه به شرایط اقتصادی و سیاسی که در کشور ایجاد شده اگر اوراق از نظر بررسی ریسک، تنوع، ارائه، پشتوانه‌ها و... شرایط مناسبی داشته باشد، می‌توان توجه و اعتماد  سرمایه‌گذاران بیشتری را جلب کرد و آنها را نیز در این بازار سهیم کرد.

    او گفت: اما این مساله زمان‌بر است، چرا که باید یکسری زیرساخت‌ها برای ورود این سرمایه‌گذاران(چه سرمایه‌گذاران خارجی و چه سرمایه‌گذاران داخلی) فراهم شود. قطعا اگر این بستر برای تامین زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توان سرمایه‌گذاران بیشتری را در این زمینه جذب کرد.

    این کارشناس بازار سهام افزود: نمونه‌ای از زیرساخت‌ها که در بازار بدهی باید ایجاد شود، بحث موسسات و شرکت‌های رتبه‌بندی است. اگر شرکت‌های رتبه‌بندی شکل بگیرد، می‌توان بحث ضامن‌‌ها یا بحث اوراق‌ در این بازار را رتبه‌بندی کرد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو