عصر خودرو

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت دارو محقق می‌شود؟

عصر بازار- پس از لغو تحریم‌ها و اجرایی شدن برجام یکی از صنایعی که احتمال حضور آن در بازار ایران قوت گرفت، شرکت‌های بزرگ و مطرح داروسازی بود اما رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران معتقد است که صنعت داروسازی ایران در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری خارجی آمادگی ندارد.

سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت دارو محقق می‌شود؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از لغو تحریم‌ها صحبت‌هایی در خصوص حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ داروسازی جهانی در ایران عنوان شد و برخی مدیران این صنعت مطرح کردند که ایران هدف جذابی برای شرکت‌های بزرگ داروسازی است و اینکه این شرکت‌ها به دنبال فروش محصولات خود به بازار بزرگ ایران هستند.

    در این زمینه یکی از مدیران اجرایی یک شرکت داروسازی ژاپنی عنوان کرد که تیمی از این شرکت در حال ارزیابی شرایط برای حضور در بازار ایران است. همچنین یکی دیگر از مدیران صنعت داروسازی گفت که شرکت او علاقه دارد در کارخانه‌های ایران به عنوان راهی برای حضور در بازار ایران و انتقال تکنولوژی و فناوری صنعت داروسازی ورود کند.

    ریچارد برگ استورم - مدیرعامل فدراسیون صنایع و اتحادیه های دارویی اروپا - نیز گفت که شرکت‌های داروساز جهانی مشتاق به ایجاد تاسیسات تحقیقاتی یا تاسیسات تولید دارو در ایران هستند. از سوی دیگر نیز یک مشاور سازمان بهداشت جهانی که در دوران تحریم به ایران سفر کرده است، گفته که ایران به خوبی از منابع داخلی استفاده کرده و تقریبا در داروهای عمومی خودکفا شده است؛ موضوعی که نیروهای فروش شرکت های بزرگ دارویی برای ورود به ایران باید بدانند.

    با این وجود رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران معتقد است که هنوز شرایط برای سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع دارویی مهیا نیست.

    به گفته نجفی عرب، تنها در بعضی از حوزه ها آمادگی جذب سرمایه خارجی و داخلی وجود دارد اما صنعت دارو این آمادگی را ندارد.

    وی اظهار کرده که قوانین نامناسب در جذب سرمایه خارجی و رکودی که اقتصاد را درگیر کرده از مشکلات اقتصاد ایران در جذب سرمایه خارجی است.

    رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی معتقد است هیچ سرمایه‌گذار خارجی تمایل به بخش دولتی ندارد و بخش خصوصی را برای کار مشترک ترجیح می دهد. سرمایه گذاران خارجی حتی علاقه ای به مشارکت با شرکت های خصولتی یا شبه دولتی نیز ندارند.

    به اعتقاد نجفی عرب، سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر متمایل به بخش خصوصی واقعی ایران هستند اما شرایط برای جذب سرمایه در بخش خصوصی آماده نیست.

    عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه در حوزه نفت و گاز و صنعت خودرو، آمادگی برای سرمایه گذاری وجود دارد اما در برخی صنایع دیگر زیرساخت ها آماده نیست، اظهار کرده که شاید در حوزه دارو شاهد همکاری های مشترک محدود و معدود با شرکت های خارجی باشیم اما به نظر نمی‌رسد در سال آینده بتوان حجم قابل توجهی از سرمایه خارجی را در این صنعت جذب کرد و بکار گرفت.

    به گفته نجفی عرب، دولت در بودجه رقمی نزدیک به 50 هزار میلیارد را برای جذب سرمایه خارجی پیش‌بینی کرده و این در حالی است که بخش خصوصی در این زمینه با مشکلات بسیاری مواجه است که از جمله آن می‌توان به حجم بالای شرکت‌های شبه دولتی اشاره کرد.

    طبق تاکید او، تا زمانی که فضا به طور واقعی برای جذب سرمایه خارجی برای بخش خصوصی فراهم نشود، برآوردها در این حوزه محقق نخواهد شد، چرا که سرمایه گذار خارجی تمایل به همکاری با بخش خصوصی کشورها دارد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار (http://telegram.me/asrebazar) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها