عصر خودرو

سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری خارجی‌ها در تهران

عصر بازار- مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران گفت: تعداد مجوزهای سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده در استان تهران ۳۱۵ طرح و بیش از هفت میلیارد دلار است که از این حیث در میان استان‌های کشور، استان تهران جایگاه پنج استان اول را به خود اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری ۷ میلیارد دلاری خارجی‌ها در تهران
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، داود طبرسا با اشاره به اقدامات صورت گرفته توسط مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان تهران طی 10 ماهه نخست سال 1402 در راستای تشویق و توسعه سرمایه‌گذاری اظهار کرد: استان تهران از لحاظ سرمایه وارده در سطح کشور دارای رتبه دوم و سوم بوده و حجمی بالغ بر سه میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است. 

    وی افزود: طی 10 ماهه نخست سال 1402، استان تهران موفق به جلب 257 میلیون دلار سرمایه‌ی خارجی برای 24 طرح سرمایه‌گذاری خارجی شده است که با وجود شرایط سخت تحریمی کشور بیش از 24 میلیون دلار از سرمایه‌های جلب شده به کشور وارد شده‌اند.

    طبرسا همچنین در خصوص شناسایی و معرفی فرصت‌ها و اولویت های سرمایه‌گذاری در استان تهران گفت: 48 فرصت سرمایه‌گذاری در قالب فرم خلاصه اطلاعات طرح‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، گردشگری، عمران شهری در سطح استان شناسایی شد که 24 فرصت در پورتال ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور تایید شده است.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در خصوص مشارکت و حضور فعال در برخی از همایش‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط با موضوع سرمایه‌گذاری جهت معرفی ظرفیت‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های بالفعل استان تهران گفت: حضور فعال در پنجمین نمایشگاه بین المللی توانمندی‌های صادراتی ایران، شرکت در رویداد همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان، مشارکت در رویداد تجارت و سرمایه‌گذاری چین (سیفیت 2023)، مشارکت با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در اعزام هیات تجاری به کشورهای جمهوری ترکیه و روسیه، حضور در رویداد GIS Day و نیز رفع موانع و مشکلات سرمایه‌گذاران از جمله مهمترین موارد معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری و مشارکت بخش خصوصی بود.

    طبرسا در ادامه در خصوص وضعیت درخواست‌های مجوز از درگاه ملی مجوزها در استان تهران از ابتدای سال 1401 تا نیمه بهمن 1402 گفت: در این مدت، تعداد 273 هزار 581 درخواست در درگاه ملی مجوزها از سوی متقاضیان برای استان تهران ثبت شده است.

    وی افزود: تعداد 115 هزار و 849 مجوز در درگاه ملی مجوزها به‌صورت برخط (غیرحضوری) و بدون کاغذ صادر شده است که حاکی از صدور بیش از 43 درصد مجوزها به صورت برخط است.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران تصریح کرد: تعداد 110 هزار و 42 درخواست مجوز توسط دستگاه‌ها رد شده و تعداد 16 هزار 544 درخواست نیز با انصراف متقاضیان مواجه شده و 29 هزار و 243 درخواست مجوز نیز در دست بررسی است.

    طبرسا با اشاره به رقم 94 درصدی "پاسخگویی به‌موقع" در استان تهران، تاکید کرد: این عدد بیانگر این است که بیش از 94 درصد از درخواست‌های مجوز کسب و کار در استان در موعد مقرر تعیین تکلیف گردیده‌اند.

    وی خاطرنشان کرد: تا نیمه بهمن ماه جاری، 2661 فعال اقتصادی در استان تهران با مراجعه به درگاه ملی مجوزها (به نشانی mojavez.ir)، مجوزهای کاغذی شان را الکترونیکی کرده و شناسه یکتا دریافت کرده اند که از این نظر بالاترین رتبه در سطح استانها را داراست.

    طبرسا با اعلام رشد 47 درصدی درآمدهای عمومی استان تهران طی 10 ماهه سال 1402 گفت: درآمدهای عمومی وصول شده طی این مدت مبلغ 256 هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به درآمد پیش‌بینی شده، 99 درصد تحقق و نسبت به سال گذشته 47 درصد رشد داشته است.

    وی یادآور شد: درآمدهای مالیاتی وصولی طی 10 ماهه سال جاری به مبلغ 253 هزار میلیارد تومان، تحقق 99 درصدی را نشان می‌دهد.

    وی خاطرنشان کرد: در بین پایه‌های مالیاتی مستقیم؛ مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی، مالیات حقوق بخش خصوصی و مالیات مشاغل بیشترین میزان تحقق و مالیات بر انواع خودروی سواری و دو کابین و مالیات مالیات نقل و انتقال سهام و مالیات حقوق بخش خصوصی، بیشترین رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل را داشتند.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران اعلام کرد: در بخش مالیات‌های غیرمستقیم، مالیات بر ارزش افزوده، درآمد حاصل از یک درصد نرخ مالیات بر ارزش افزوده-موضوع ماده 37 (بیمه سلامت) و مالیات شماره‌گذاری خودرو به ترتیب با 49، 8 و 7 هزار میلیارد تومان بیشترین درآمد را کسب کرده‌اند.

    طبرسا ادامه داد: مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل و مالیات بر فروش سیگار، دارای بیشترین درصد رشد در بین پایه‌های مالیاتی غیرمستقیم نسبت به دوره مشابه سال قبل بوده‌اند.

    وی افزود: عملکرد مصارف استان طی 10 ماهه سال 1402 مبلغ 2628 میلیارد تومان و شامل 1880 میلیارد تومان حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان، 154 میلیارد تومان سایر اعتبارات هزینه‌ای، 44 میلیارد تومان مطالبات بازنشستگان و 551 میلیارد تومان اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بوده است.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران درباره آخرین وضعیت اجرای بند الف تبصره(18) قانون بودجه سال 1401 با موضوع تسهیلات اشتغال در استان نیز اظهار کرد: هدف از تصویب این تبصره، تسهیل تامین مالی فعالیت‌های سرمایه‌گذاری جدید یا نیمه‌تمامی بوده است که برای ایجاد طرح تولیدی یا خدماتی با منابع اعتباری مشخص به منظور تولید کالا و ارائه خدمات اجرا می‌شود.

    وی اضافه کرد: این تسهیلات بر اساس دستورالعمل اجرایی بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه سال 1401 کل کشور به طرح‌های کارآفرینی، ایجادی، توسعه ای، تکمیلی و سرمایه در گردش و نیز احیای واحدهای تولیدی در موارد کسب و کار خانگی، واحدهای تولیدی خرد، واحدهای تولیدی کوچک، واحدهای تولیدی متوسط، واحدهای تولیدی بزرگ، شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای تولیدی پیشران قابل تخصیص است. 

    نماینده وزیر اقتصاد در استان استان تهران در ادامه بیان کرد: در بیش از 50 جلسه اصلی، کارشناسی و پیگیری پرداخت تسهیلات موضوع تبصره 18 تعداد 139 طرح تولیدی و خدماتی با مبلغ 30 هزار میلیارد ریال به تفکیک 7 هزار میلیارد ریال سرمایه درگردش و 23 هزار میلیارد ریال سرمایه ثابت و تعهد اشتغال5913 نفر مورد تصویب قرار گرفت.

    وی خاطرنشان کرد: از آبان‌ماه 1402 که پرداخت این تسهیلات آغاز شده تا کنون بیش از 4000 میلیارد ریال به متقاضیان استفاده از این تسهیلات، پرداخت صورت گرفته است.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در خصوص عملکرد مولدسازی دارایی های دولت گفت: در 10 ماهه سال جاری سه فقره از املاک مازاد دستگاه های اجرایی به فروش رسید و  35 فقره ملک مازاد به ارزش برآوردی دو هزار و 880 میلیارد تومان شناسایی جدید و مورد تصویب هیات عالی مولدسازی دارایی‌های دولت قرار گرفت.

    طبرسا اظهار کرد: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران در سال مالی 1401 و دوره متمم آن مبلغ 1/158 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای را در قالب اسناد خزانه اسلامی از طریق  سامانه "سماد نو" بین 36 دستگاه اجرایی استانی توزیع کرده که از این مبلغ 1/056 میلیارد ریال(معادل 91/8 درصد) اسناد خزانه اسلامی توزیع شده توسط دستگاه‌های اجرایی استان جذب شده است.

    مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان تهران تصریح کرد: در ثبت عملکرد بودجه ای دستگاه‌های اجرایی استان در سال 1401 نیز جمعاً 167 صورت حساب نهایی اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی های سرمایه ای وصول و ثبت شد.

    وی افزود: مبلغ کل اعتبارات هزینه ای ثبت شده سال 1401 (شامل اعتبارات مصوب ابلاغی و اختصاصی) معادل 235/507 میلیارد ریال و مبلغ کل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه ای (شامل اعتبارات مصوب ابلاغی و اختصاصی) معادل 53/109 میلیارد ریال بوده است؛ همچنین در اجرای بند(1)ماده (26) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(2) تعداد 104 صورت مالی از طریق سامانه نظارت آنی معاونت نظارت مالی دریافت و ثبت شد.

    برچسب ها