عصر خودرو

ایران – ایرباس؛ این بار همکاری برای ساخت هواپیما

عصر بازار- رییس جمهور که چند روز قبل به آشیانه انقلاب ایران ایر رفته بود تا پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس این شرکت هواپیمایی را در کنار مسئولان این شرکت گرامی بدارد، خبری را اعلام کرد که در صورت نهایی شدنش می‌تواند جایگاه ایران را در صنعت هواپیمایی جهان به طور کامل تغییر دهد.

ایران – ایرباس؛ این بار همکاری برای ساخت هواپیما
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹:۰۰

    به گزارش  پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایسنا، پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی توانست با شرکت ایرباس فرانسه بر سر خرید 118 فروند هواپیمای جدید به توافق برسد، بسیاری از کارشناسان صنعت نسبت به این موضوع واکنش مثبت نشان داده و این خرید را امری غیر قابل اجتناب اعلام کردند. هرچند در این بین بودند کسانی که نسبت به این موضوع شک و تردیدهایی را مطرح کردند.

    رییس جمهوری که خود در جریان سفر اخیرش به اروپا قرارداد مربوط به این ایرباس‌ها را نهایی کرده بود، در سخنرانی‌اش بار دیگر به اهمیت انعقاد این قرارداد اشاره کرد و صحبت‌های منتقدان را با توجه به نیاز جدی کشور به واردات این هواپیماها غیر منصفانه دانست.

    اما آنچه در صحبت‌های روحانی اهمیت بسیار زیادی داشت، صحبت رییس جمهور مبنی بر به وجود آوردن توافقی قابل تامل با شرکت ایرباس بود. قراردادی که بر اساس آن ایران نه تنها از این شرکت فرانسوی هواپیما خریداری می‌کند که حتی می‌تواند در جریان ساخت هواپیماهای ایرباس نیز مشارکتی جدی داشته باشد.

    بر اساس صحبت‌های رییس جمهوری مدیرعامل ایرباس رسما موافقت کرده که ایران را در جریان ساخت هواپیماهای جدید سهیم کند و حتی بنا شده تجهیزات فنی ایران در حوزه بال و بدنه هواپیما نیز از سوی شرکت ایرباس مورد استفاده قرار گیرد.

    این موضوع مهم که می‌تواند جهشی جدی برای صنعت هوایی ایران پس از سال‌ها به وجود آید در حالی اتفاق می‌افتد که به دلیل محدودیت‌های تجاری جدی در سال‌های قبل کارشناسان ایرانی نتوانستند ظرفیت‌های بالقوه موجود در این حوزه را به طور کامل نمایان کنند. از این رو در صورتی که قرارداد اخیر ایران با شرکت ایرباس به طور کامل اجرایی شود، می‌توان امید این را داشت که محصولات کشور در بازارهای جهانی مطرح شده و ایران نیز در صنعت هوایی نامی خوش برای خود دست و پا کند. صحبتی که رییس جمهوری از نظر قرارداد ابتدایی درباره آن ابراز اطمینان کرده و باید دید کارشناسان فنی چگونه مقدمات اجرایش را به وجود می‌آورند.

    برچسب ها