عصر خودرو

بازهم یونان؛ بازهم نگرانی‌ جدایی از یورو سلام دوباره اقتصاد یونان به بحران

عصر بازار- آمارهای رسمی دولت نشان می‌دهد که یونان در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۱۵ میلادی وارد بحران شده و بدین ترتیب، سال آشفته خود را با بازگشت دوباره به عمق بحران به پایان رسانده است.

بازهم یونان؛ بازهم نگرانی‌ جدایی از یورو سلام دوباره اقتصاد یونان به بحران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴:۰۰

    به‌گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، اداره آمار یونان اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه منتهی به دسامبر 2015 و پس از آنکه در سه ماهه قبل‌تر 1.4 درصد تحلیل رفته بود، این بار هم 0.6 درصد دیگر کاهش یافت. این درحالی است که میانگین برآوردهای انجام گرفته در نظرسنجی‌های بلومبرگ، افت تولید ناخالص داخلی این کشور را 0.8 درصد پیش‌بینی کرده بود.

    یونان با انتخاب دولت ضدریاضتی سیپراس که در انتخابات یک سال و اندی پیش با وعده پاره کردن توافق‌های ریاضتی با اتحادیه اروپا روی کار آمد، یکی از سخت‌ترین و بحرانی‌ترین دوران را در عصر اقتصاد مدرن خود آغاز کرد. در نهایت، این وعده و وعید‌ها، به بازگشت ناگهانی «الکسیس سیپراس»، نخست‌وزیر چپگرای یونان از وعده انتخاباتی و تصویب سومین بسته کمک‌های مالی اتحادیه اروپا به این کشور در ماه آگوست منتهی شد.

    به‌گزارش بلومبرگ، درحالی که دولت یونان با افزایش اعتراضات اپوزیسیون نسبت به اجرای اصلاحات قانون بازنشستگی دست و پنجه نرم می‌کند، در سوی دیگر، اتحادیه اروپا به دولت این کشور فشار می‌آورد تا موج ورودی پناهجویان را پذیرا باشد. اما ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود چرا موج تلاطم بازارهای جهانی باعث شده منجر به تسریع فروش دارایی‌های یونان شده و ابرهای تیره و تار دوباره به آسمان این کشور بازگشته‌اند.

    واقعی و نمادین
    « تاسوس آناستاساتوس»، اقتصاددان موسسه خدمات مالی یونانی یوروبانک ارگاسیاس می‌گوید: ما برای افزایش اعتماد به مالکیت دولت در اجرای اصلاحات، نیازمند برخی معیارهای نمادین و واقعی است. انتظار می‌رود در سال 2016 شاهد تضعیف تقاضای داخلی باشیم و این بستگی دارد که تا چه اندازه بتوانیم با کمک صادرات و سرمایه‌گذاری در این امر تعادل برقرار کنیم.

    یونان در حال حاضر با تجدید نگرانی‌ها نسبت به خروج از حوزه یورو روبروست مگر آنکه دولت این کشور و طلبکاران اروپایی آن با یک برنامه معتبر و قابل باور، بتوانند بدهی‌های دولت این کشور را تعدیل کنند. «پل تامسن» سرپرست صندوق بین المللی پول در اروپا با بیان این مطلب افزود: یونان و متحدان اروپایی آن، طی ماه‌های آتی با تصمیمات دشوار سیاسی مواجه خواهند شد.

    داده‌های آماری سه‌ماهه چهارم از اقتصاد یونان نشان می‌دهد که اقتصاد این کشور در طول سال 0.7 درصد منقبض شده است. در توافق پرداخت بسته کمک مالی که در ماه آگوست تصویب شده، پیش‌بینی شده بود تولید ناخالص داخلی یونان در سال 2015 میلادی، 2.3 درصد تحلیل رود.

    همچنین، اتحادیه اروپا پیش‌بینی کرد اقتصاد یونان تا قبل از رشد 2.7 درصدی در سال 2017 میلادی، سال 2016 را با انقباض 0.7 درصدی به پایان رساند.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها