عصر خودرو

از طریق انتشار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق کلید خورد؛

تأمین مالی صنعت برق در بورس انرژی

عصر بازار- مدیر عامل بورس انرژی ایران از پذیرش و عرضه نخستین قرارداد سلف موازی استاندارد برق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی شرکت تولید نیروی برق آرین ماهتاب گستر پس از عرضه و معامله موفقیت آمیز پنج مرحله اوراق سلف موازی استاندارد نفت کوره شرکت ملی نفت ایران خبر داد.

تأمین مالی صنعت برق در بورس انرژی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» ، سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی، میزان تأمین مالی شرکت مذکور از طریق انتشار این اوراق را 200 میلیارد ریال و حجم این اوراق را حدود 50 هزار قرارداد اعلام کرد.
    مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام این خبر خاطر نشان کرد، تا پیش از این نیروگاه‎های مجاز به عرضه در این بورس تنها با عرضه برق تولیدی خود در بازار برق بورس انرژی امکان فروش کوتاه مدت و یک ماهه را دارا بودند اما با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برق منضم به اختیار خرید و فروش تبعی، بابی جدید در زمینه تأمین مالی صنعت نیروگاهی کشور برای دوره‎های یکسال و بیشتر گشوده شده است. وی همچنین ضمن اشاره به نیاز به سیکل ترکیبی شدن نیروگاه‎های کشور ادامه داد، نیروگاه‎های بخار که هم‎اکنون در حال تولید برق می‎باشند می‎توانند از طریق این ابزار، مبالغ مورد نیاز جهت تبدیل شدن به نیروگاه سیکل ترکیبی را به سهولت تأمین کنند. مدیر عامل بورس انرژی در خصوص امکان تحویل فیزیکی برق در سررسید این اوراق نیز خاطر نشان ساخت، علاوه بر شرکت‎های توزیع نیروی برق و خرده‎فروشی برق با ابلاغ مصوبه اخیر وزیر نیرو تحت عنوان "ابلاغ شرایط تأمین برق مشترکین تعرفه تولید (صنعت و معدن) شرکتهای برق منطقه‎ای از طریق قرارداد با تولیدکنندگان غیردولتی"، مصرف‎کنندگان بخش صنعت و معدن نیز در قالب این اوراق قابلیت تحویل فیزیکی برق را در دوره تحویل در صورت احراز شرایط لازم خواهند داشت.

    لازم به ذکر است بازارگردان و متعهد خرید در عرضه اولیه این قرارداد، شرکت تأمین سرمایه آرمان بوده و کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کد معاملاتی بورس انرژی قادر خواهند بود طی دوره عرضه اولیه و پس از آن در دوره معاملات ثانویه از طریق کارگزاری‎های دارای مجوز فعالیت در بورس انرژی نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. اوراق مذکور به ترتیب منضم به اختیار فروش و خرید، 24 و 26 درصدی بوده و بازارگردان نیز با نرخ سود روزشمار سالانه 23 درصد نسبت به نقدشوندگی اوراق در طی دوره معاملاتی اقدام می‎کند.
     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها