عصر خودرو

ریزش شاخص بورس به پایان راه رسیده است؟

عصر بازار: به گفته یک تحلیلگر بازار سرمایه، احتمالا در هفته آینده حرکت اصلاحی منفی بورس به پایان می‌رسد و شاخص کل حرکت صعودی خود ار آغاز می‌کند.

ریزش شاخص بورس به پایان راه رسیده است؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، بهزاد صمدی، کارشناس بازار سرمایه درباره عکس العمل های عجیب بورس پس از توافق گفت:‌ بازار سرمایه در حال تجربه شرایط سختی است. سهم‌هایی که قبل از توافق به مجمع رفته بودند، 10 درصد بالاتر از قیمت قبلی بازگشایی شدند،‌ اما سهم‌هایی که بعد از توافق از مجمع برگشتند، 10 درصد منفی شدند.

    او افزود: دلایل متعددی برای عدم حصول انتظارات بازار سرمایه بعد از توافق وجود دارد. اولین مورد می‌تواند ورود پول های سرگردان و بدون تحلیل قبل از توافق به این بازار باشد که پس از عدم برآورده شدن انتظارات خود از بازار و زمانی که بازار روند اصلاحی را آغاز کرد، عاملی به نام ترس برای این پول ها ایجاد شد و بخاطر همین ترس ، فشار فروش و عرضه بالا گرفت و به تبع آن مابقی بازار را با عرضه زیادی روبرو کرد.

    تحلیلگر کارگزاری اقتصادبیدار خاطرنشان کرد: دومین عامل می‌تواند خریدهای اعتباری بیش از حد باشد که به علت گسترش جو خوش بینی در بازار ایجاد شده و با مشاهده نشانه‌های عدم رضایت،‌ با افزایش فروش مواجه شد.

    صمدی درباره سومین عامل تاثیرگذار گفت: سومین عامل که بنظر می‌آید مهمترین عامل نیز باشد،‌ ورود بیش از حد پول به بازار بود. زیرا همه فعالان بازار بعد از توافق منتظر فروش در قیمت های بالاتر بودند که از آن تحت عنوان سونامی عرضه یاد می‌شد، ‌البته خیلی زودتر از موعد روی داد.

    این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد:‌ درهفته‌های گذشته دو گروه خودرویی و بانکی بیش از سایر گروه ها مورد استقبال اهالی بازار قرار گرفته بودند و البته بیشترین حجم ریالی را نیز به خود اختصاص می‌دادند. با توجه به این‌که فصل مجامع است و گزارش‌های 3 ماهه شرکت‌ها نیز اکثرا با تعدیل منفی روبرو‌هستند،‌ بازار بیشتر تحت تاثیر قرار گرفت.

    همچنین می‌توان گفت برگزاری مجامع گروه خودرویی که ببشترین تاثیر منفی را هفته گذشته در بازار داشتند و باز شدن نماد بانکی ها که برای برگزاری مجمع بسته شده بودند، می‌تواند احتمال اصلاح قیمت در این گروه‌ها را در هفته آینده به دنبال داشته‌باشد.

    تحلیل تکنیکال شاخص کل
    تحلیلگر کارگزاری اقتصادبیدار درباره تحلیل تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته آینده خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شاخص کل در تایم فریم هفتگی به حمایت‌ها و مقاومت‌ها واکنش‌های مناسبی نشان داده‌است، می‌توان در تایم فریم هفته آینده به‌صورت دقیق اظهار‌نظر کرد.

    او افزود: از منظر سیستم ایچیموکو تا زمانی که شاخص کل موفق به شکست 71 هزار و 350 واحد نشود، نوسان نماها در این تایم فریم همچنان حالت صعودی نخواهند داشت. حال شاید این سوال پیش بیاید که صحبت از 25 هفته حالت خنثی و نوسانی مطرح می‌شود،‌ زیرا نوسان نماها در این تایم فریم همچنان مسطح و خنثی هستند. لذا معتقدم شاخص کل ملزم به شکست محدوده 71 هزار و 350 واحدی است که این روند صعودی ادامه داشته‌باشد و شاخص کل بتواند از روند نزولی خود خارج شود.

    صمدی همچنین گفت: با توجه به اینکه شاخص کل بالاتر از نوسان‌نماها قرار دارد، در شرایط فعلی هیچ نگرانی حداقل تا محدوده 66 هزار و 440 واحدی وجود ندارد . پیش از این اشاره شده بود که شاخص کل می‌تواند تا 67 هزار واحد و در ادامه تا 66 هزار و 440 واحد، اصلاح حرکتی داشته باشد. به همین منظور سهامداران نباید نگران ریزش شاخص باشند،‌ زیرا در واقع در حال حاضر شاخص کل در حال اصلاح طبیعی است.

    این تحلیلگر خاطرنشان کرد: متاسفانه در ماه‌های گذشته سهامداران دید نوسانی و کوتاه مدتی به بازار پیدا کرده‌اند و از ابتدای روند سرمایه گذاری وارد نمی‌شوند، در آخر نیز این نوع سرمایه گذاری،‌ با زیان همراه می‌شود. در مورد بازار هم با توجه به اتمام فصل مجامع و البته گزارش های 3 ماهه که خیلی زود توسط بازار به فراموشی سپرده خواهد‌شد ، مجددا شاهد ادامه روند صعودی شاخص خواهیم بود. احتمالا هدف رشد صعودی بعدی شاخص محدوده 75 هزار تا 76 هزار خواهد بود.

    او افزود: نکته دیگر از نظر الیوت، محدوده ای که به عنوان منطقه برگشت نامگذاری می شود و دقیقا مابین کانال 66 هزار و 500 واحد تا 67 هزار واحد است. با توجه به اینکه گروه خودرو اصلاح مناسبی داشته و این گروه تقریبا در حال نزدیک شدن به حمایت های اول خود است، انتظار می‌رود واکنش مناسبی در هفته پیش رو داشته باشد. البته اگر فروشنده ها مجددا کوتاه آمده باشند.

    همچنین با توجه به بازگشایی گروه بانکی در هفته پیش رو انتظار می‌رود اصلاح شاخص کل به اتمام برسد و شاهد شروع روند صعودی در شاخص کل باشیم. به همیم دلبل به سهامداران توصیه می‌کنم از رفتارهای هیجانی پرهیز کنند و منتظر اتمام اصلاح بازار و بازگشت سیر صعودی شاخص باشند. 

    برچسب ها