عصر خودرو

عضو کمیسیون انرژی مجلس؛

عدم حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی؛ دلیل اصلی کمبود مواد ضدعفونی کننده

عصر بازار- عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: عدم حمایت از صنایع پایین دستی پتروشیمی دلیل کمبود محصولاتی همچون ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده در روزهای شیوع بیماری کرونا است.

عدم حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی؛ دلیل اصلی کمبود مواد ضدعفونی کننده
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، هدایت‌الله خادمی به نقش پتروشیمی‌ها در تولید البسه بیمارستانی، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده باوجود شیوع ویروس کرون اشاره کرد و گفت: اگرچه تولیدات واحدهای صنعتی پتروشیمی‌، برای کشور درآمدزایی ارزی دارند اما آن‌ها باید محصولاتی را تولید کنند که منجر به رشد صنایع پایین‌دستی شود چراکه این صنایع ارزآوری مجدد، رونق تولید، اشتغال و خودکفاء شدن کشور در تولید محصولات مختلف را به همراه دارد.

    نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از آنجا که پتروشیمی‌ها مواد اولیه تولید شده را صادر می‌کنند برخی از صنایع پایین‌دستی یا باید همان مواد را دوباره وارد کنند یا برای تولید در مضیقه قرار می‌گیرند. اکنون نیز تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده البسه یکبار مصرف بیمارستانی به همین دلیل کمیاب شده، چراکه میزان تولید آنها با وجود دارا بودن مواد اولیه محدود است.

    وی با بیان اینکه شرکت‌های پتروشیمی تمرکز خود را به تولید مواد اولیه و صادرات گذاشته‌اند، افزود: پتروشیمی‌ها بیشتر موادی همچون متانول -که ماده اولیه است- تولید می‌کنند و تولید محصولات دیگر بسیار ناچیز است، در صورتی که متانول باید تبدیل به محصولات باارزش شود چراکه هر تن متانول را نهایتا میتوان 400 دلار فروخت اما با تبدیل آن به محصولات دیگر هر تن را تقریبا 2 هزار دلار مشتری دارد.

    عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقد است از آنجا که صنایع پایین‌دستی مورد حمایت پتروشیمی‌ها نبوده است اکنون در تولید ماسک، دستکش که جزئی‌ترین محصولات هستند دچار مشکل شده‌ایم بنابراین عدم حمایت از صنایع پایین‌دستی پتروشیمی دلیل کمبود این محصولات در روزهای شیوع ویروس کرونا است.

    برچسب ها