عصر خودرو

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف:

حمایت از حقیقی ها در مقابل سفته بازان، با تغییر دامنه نوسان

عصر بازار- شرایط کنونی بازار با شرایط گذشته متفاوت است و تصمیمات جدید سازمان بورس نه تنها به نفع سهامداران است بلکه نشان دهنده حمایت مقام ناظر از آنهاست.

حمایت از حقیقی ها در مقابل سفته بازان، با تغییر دامنه نوسان
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، مصطفی امید قائمی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهداف بیان داشت: از ابتدای سال جاری ارزش شاخص کل هم وزن حدود 442 درصد رشد داشته است. شاخص کل حدود 198 درصد رشد و ارزش بازار بورس در حدود 196 درصد رشد داشته است. مطالبات ارزش ریالی سهام در ابتدای سال روزی 1850 میلیارد تومان بوده و هم اکنون حدود 4230 میلیارد تومان است. این اعداد و ارقام نشان دهنده این است که اقبال مردم و سرمایه گذاران کوچک و اشخاص حقیقی به بازار زیاد شده است.

    وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی رشد بازار همین اقبال عمومی شدیدی است که مردم به بازار دارند و نقدینگی خود را از بازارهای دیگر به بازار سرمایه منتقل می کنند.  در این بین، مهم ترین عاملی که می تواند باعث توسعه بازار سرمایه، ارائه خدمات بهتر و افزایش نقش بازارسهام در کشور شود این است که مخاطبین جدید و بیشتری داشته باشد تا "بازار سرمایه" نخستین گزینه سرمایه گذاری برای اشخاصی باشد که منابعی برای سرمایه گذاری دارند .

    امید قائمی ادامه داد: حضور بیشتر سرمایه گذاران حقیقی، مسئولیت نهاد ناظر را بیشتر می کند و در این بین صیانت از حقوق سهامداران و حفظ سرمایه آنها وظیفه خطیری است که بر عهده نهاد قانون گذار است. یکی از بهترین کارهایی که می توان با این اوصاف انجام داد این است که سرمایه گذاران به تشکیل سهم های سرمایه گذاری ترغیب شوند و پرتفوی مردم به سمت سرمایه گذاری های بلند مدت تر هدایت شود.

    این کارشناس بازار در ادامه ابراز داشت: در این بین، قیمت بسیاری از سهم ها بر اثر معاملات سفته بازانه رشد کرده است و در واقع خریداران و فروشنده ها، سفته بازهایی هستند که با دیدگاه سرمایه گذاری کوتاه مدت وارد شده اند و هدف آنها این است که در یک فرصت کوتاه سهام را به قیمت مناسب به فروش برسانند و به سراغ سرمایه گذاری دیگری بروند. در این میان، سرمایه گذاران حقیقی که تازه وارد بازار شده اند بیشترین ضرر را متحمل می شوند. با این که سازمان بورس و نهادهای ناظر بارها اعلام کرده اند که سرمایه گذاران حقیقی تازه وارد به جای ورود به بازار سرمایه در صندوق های سرمایه گذاری وارد شوند اما دیده می شود که بسیاری از این سرمایه گذاران تازه وارد، با خرید تک سهم وارد بازار شده و با این روند فریب سفته بازان را خورده، سرمایه خود را از دست میدهند.

    امیدقائمی در ادامه با اشاره به اینکه برخی رفتارهای سفته بازانه باعث شده بود که قیمت برخی از سهم ها از مدار خود و از میزان ارزش ذاتی واقعی فاصله بگیرد، گفت: به این ترتیب، این نگرانی به وجود آمد که سرمایه گذاران حقیقی تازه وارد، با خرید سهم هایی که خارج از ارزش ذاتی خود هستند متضرر شوند و تجربه بدی از بازار سرمایه در ذهنشان شکل بگیرد و جذب مخاطبین بیشتر را برای بازار سرمایه با مشکل روبرو کند. بنابراین طی هفته های اخیر نهاد ناظر بازار سرمایه،  با استفاده از مکانیزم عرضه و تقاضا و در واقع محدود کردن دامنه نوسان به دنبال روش هایی هستند که بتوانند با عرضه شرکت های بیشتر منابع مردم را جذب سرمایه گذاری های جذاب تر کنند.

    وی در ادامه در خصوص کاهش کارمزد معاملات اشاره داشت: عوامل متعددی در کارمزد معاملات بازار سهیم هستند جمله: شرکت بورس، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، شرکت مدیریت فناوری و... . به نظرم بهتر است تعداد این شرکت ها کم تر شود. مثلا برای شرکت هایی که کارهای رایانه ای یا سپرده گذاری بورس را انجام می دهند مکانیزم دیگری تعریف شود .

    مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهداف بیان داشت: اعلام تغییر مقررات بازار به سرمایه گذاران موجب امنیت و اعتماد بیشتر در بازار می شود.

    وی در ادامه با ارائه پیشنهاداتی افزود: مکانیزم های متفاوتی برای تعدیل در ورود نقدینگی به بازار وجود دارد که بازه قیمتی، سفارش گذاری در بازه های قیمتی یا استفاده از لات (لاتLOT نشان دهنده مقدار معامله است، مقدار لات مستقیما بر روی ریسک معامله تأثیر می گذارد ) می توانست جزئی از این مکانیزم ها باشد. به طور مثال وقتی سهمی حداقل قیمت سه رقمی دارد با سهمی که قیمت پنج رقمی هست از جهت لات به یک حالت هستند و در یک دامنه نوسان و یک رقابت، معامله می شوند این باعث می شود مردم جذب سهم هایی شوند که مقدار عددی قیمتشان کم است.

    امیدقائمی در پایان اظهار داشت: مقدار عددی قیمت سهم ربطی به مقدار فعالیت شرکت ندارد و هیچ اثری روی آن نیز نخواهد داشت و دو عامل بی ربط هستند ولی باعث می شود سهم هایی که مقدار عددی پایین تری دارند نسبت به سهم هایی که قیمتشان بالا است، رشد بیشتری داشته باشند و مردم به سمت سهم های ارزان قیمت تر از نظر عددی جذب می شوند و این اثر روانی در بازار به جای می گذارد.

    برچسب ها