عصر خودرو

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی:

۱۵ درصد کود مصرفی وارداتی است

عصر بازار- کشاورز گفت: در حال حاضر حدود ۱۵ درصد کود مصرفی کشور وارداتی است که تا ۲ سال آینده وابستگی به کود را به صفر می رسانیم.

۱۵ درصد کود مصرفی وارداتی است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای موسسه گیاه پزشکی و گزارش سازمان خاروبار جهانی، ضایعات در مراحل تولید و پس از تولید بسیار بالاست که این امر نشان می‌دهد که باید در فضای کنونی که ناشی از جنگ اقتصادی یک جانبه است، بیشتر توجه کنیم.

    او افزود: وضعیت کنونی ما برای انتقال دانش فراهم است و مسئولیت تجارت مربوط به بخش خصوصی است و باید آن را مدیریت کنیم و به امر تولید بیشتر توجه کنیم.

    سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر افزایش تنوع آفتکش‌ها، بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای تولید انتظار ما بر آن است که برای هر عامل خسارت‌زا آفتکشی داشته باشیم.

    کشاورز با اشاره به اینکه میزان وابستگی به واردات ظرف چند سال آینده را باید کاهش دهیم، گفت: بعد از تنوع و توجه به تولید داخل، یکی دیگر از تقاضای بنده آن است که وابستگی در زمینه واردات را ظرف سال‌های آتی به حداقل برسانیم چرا که این امر در ایجاد اشتغال، مدیریت قیمت و ارزش افزوده تأثیر بسزایی دارد.

    این مقام مسئول با اشاره به اینکه گزارشی از گران فروشی، عدم عرضه آفتکش نداشته‌ایم، گفت: ما باید بیشتر وارد مقوله زیستی شویم هرچند که وضعیت نسبت به گذشته مساعدتر است.

    او ادامه داد: طی سال‌های 91 و 92 حداقل مصرف کود در 20 سال گذشته را داشتیم، این در حالی است که به ازاء مصرف هر کیلو کود، 27 تا 28 کیلو در عملکرد موثر است.

    به گفته سرپرست وزارت جهاد کشاورزی: در حال حاضر کود همانند آفتکش‌ها دارای شناسنامه و ثبت هستند و همواره از اواخر سال 96 تا کنون جای هیچگونه نگرانی در خصوص مصرف کود نداریم.

    کشاورز افزود: طی 2 و نیم سال گذشته بحران بسیار نگران کننده‌ای را پشت سر گذرانده‌ایم به طوری که اگر با شناسنامه‌دار کردن کود، کودی مورد تأیید قرار نمی‌گیرد حداکثر فلزات سنگین موجود در آن کمتر 7 تا 8 درصد بود درحالی که طی سال‌های اخیر عدد بسیار قابل توجه بوده که این امر بیانگر بهبود وضعیت ما در زمینه کود است.

    این مقام مسئول با بیان اینکه طی یک سال و نیم اخیر هیچ موردی با تعزیرات در خصوص کود نداشته‌ایم، گفت: این امر بیانگر وضعیت خوب ما است و دومین گام آن است که ترکیب کودی بهتر شود چرا که بهبود ترکیب کودی در کنترل تنش‌ها همچون سرما و تولید بسیار موثر است.

    او با انتقاد از این مسئله که طی 6 سال گذشته مصرف کود در کشور بسیار پایین بود، افزود: اگر چه طبق اظهارات محققان باید رقمی معادل 4 میلیون تن کود در کشور مورد استفاده قرار گیرد، اما در 6 سال گذشته این میزان تنها رقمی معادل 1.2  بود که 35 درصد آن در طریق واردات تأمین می‌شد، اما در حال حاضر مصرف کود به 2.4 تا2.5 دهم رسیده که 15 درصد تنها وارداتی است و همواره در نظر داریم که ظرف 1 الی 2 سال آینده وابستگی به کود را به صفر برسانیم.

    سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در خصوص مصرف عناصر غذایی، گفت: توصیه بنده در خصوص مصرف عناصر غذایی آن است که باید چند گام دیگر جلو رویم به طوری که نظریه غنی‌سازی محصولات را با عناصر تغذیه افزایش دهیم.

    به گفته کشاورز تمامی محصولات غذایی اعم از وارداتی و تولید داخل توسط وزارت بهداشت کنترل می‌شود و با این وجود جای هیچگونه نگرانی نیست، به عنوان مثال در شورای عالی سلامت گزارشی برای برنج اعلام شد که بنده به سرعت 460 نمونه برنج را آزمایش کردیم و تنها در دو نقطه به سبب استفاده از آب دو کارخانه صنعتی به شالیزار‌ها مشکلاتی وجود داشت که موضوع رفع شد.

    این مقام مسئول با بیان اینکه استاندارد‌های تولید در کشور ما به مراتب سختگیرانه‌تر از سایر کشورهاست، گفت: در محصول گندم استاندارد سرب 7 برابر اروپایی‌ها و در خصوص جیوه 9 برابر سختگیرانه‌تر از اروپاست.
    وضعیت مناسب کشور در تولید بذر

    او با اشاره به اینکه در تولید بذر در کشور وضعیت مناسبی داریم، گفت: با توجه به رویکرد مناسبی که تولید کنندگان در تولید بذر پیش گرفتند، سعی کردیم مقررات را به نفع تولید کیفی آسان‌تر کنیم به عنوان مثال در سال 93 تمامی ذرت تولیدی 704 بود، اما هم اکنون کمتر از 45 درصد ذرت 704 است که این امر نشان می‌دهد در تولید بذر هیچ مشکلی نداریم.

    سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در پایان، تصریح کرد: در دهه هشتاد یکی از پیشنهادات بنده ذخیره‌سازی مناسب در خصوص بذر بود و هم اکنون ذخیره خوبی در این خصوص داریم و بخش خصوصی تجهیزات و ارزیابی خوبی دارد.

    برچسب ها